پیامدهای ناگوار تهمت زنی


کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

همه چیز از انجا شروع شد که امام جمعه ملارد پسر وزیر بهداشت را به عنوان پیمانکار ۳ بیمارستان اعلام کرد و از رانت در این زمینه خبر داد. هنوز از اعلام این خبر مدتی نگذشته بود که نمکی وزیر بهداشت نامه ای به رییس دستگاه قضا نوشت و خواستار رسیدگی شد که عذر خواهی امام جمعه ملارد به همه چیز پایان داد. اما جمعه ملارد تاکید کرده بود که اگر عذرخواهی وی پذیرفته نشود، استعفا خواهد داد. اما این خبر در فضای مجازی به بمب خبری تبدیل شد. از یک سو بهانه ای به دست مخالفان دولت داد تا یکه تازی کنند، از سوی دیگر غرض ورزان دست بکار شدند و از همه بدتر رسانه های بیگانه و مخالفان نظام بود که سوژه ای دیگر برای تخریب نظام بدست آورده بودند.

اگرچه اظهارات امام جمعه ملارد، نامه اعتراض آمیز وزیر و عذرخواهی امام جمعه نشان می دهد که همه چیز به خوبی وخوشی به پایان رسیده اما چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول اینکه چه کسی اتهام زنی کرده است؟ بی شک افرادی همچون ائمه جماعت، نمادهای قدسی هستند و مردم انتظار دارند هر آنچه بر زبان می آورند، مصداق درستی باشد. مردم گمان می کنند که گفته های افرادی که نماد قدسی هستند، با دقت، پس از بررسی و رسیدن به یقین اعلام می شود. نباید فراموش کنیم که مردم خطبه های این افراد را گوش می دهند و پشت سر این افراد نماز می خوانند، بنابر این هر جمله ای که از سوی آنان اعلام می شود، می تواند
تبعات سنگینی داشته باشد. نکته دیگر اینکه مسولیت ائمه جمعه بسیار سنگین است. بی شک افراد بسیاری به ائمه جمعه مراجعه می کنند که یا در قالب گرفتن اطلاعات یا دادن اطلاعات است و حتی بسیاری از مردم در قالب تظلم خواهی به ائمه جمعه مراجعه می کنند که شاید بخواهند به بهانه تظلم خواهی به فردی اتهام بزنند یا آبروی انسانی را ببرند، بنابر این باید بررسی های همه جانبه صورت بگیرد. فردی که محل رجوع و مورد اعتماد مردم و نظام است، تا زمانی که در مورد امری با دقت مطالعه نکرده ، به هیچ وجه نباید به نفع یا علیه فردی موضع گیری کند.

نکته دیگر اینکه چرا امام جمعه ملارد آبروی وزیر بهداشت را برده است؟! وقتی امام جمعه میگوید پس وزیر بهداشت تخلف کرده، این باور در ذهن مردم متبادر می شود که وزیر بهداشت همه کاره رانت و فساد و پسرش عامل بوده است. بی شک امام جمعه ملارد بخوبی می داند که پسر آدم برادر کشی کرد، از عملکرد پسر نوح خبر دارد و حتی از عملکرد جعفر کذاب و... خبر دارد. آیا درست است به واسطه این افراد، بخواهیم استغفرالله آبروی پیامبر یا امام را ببریم؟ آیا بهتر نبود فقط نام فرد را بدون اعلام وابستگی به وزیر اعلام می کرد؟ باوری که اکنون در فضای مجازی منتشر می شود، اتهامات فراوان به وزیر بهداشت است.

نکته دیگر اینکه هنگام بازنشر یک خبر یا آگاهی از یک واقعه، زود تصمیم نگیریم. اظهارات امام جمعه ملارد و عذرخواهی وی نشان می دهد که هر کدام از ما به نوبه خود وظیفه تحقیق و بررسی در مورد اخباری را داریم که می شنویم بدون آنکه به منبع خبر توجه داشته باشیم.

نکته دیگر بلایی است که به زندگی و جان وزیر بهداشت انداخته شد. در شرایط شیوع کرونا که روزانه جان صدها انسان را در کشورمان می گیرد و کادر درمانی در پیشانی این مبارزه قرار دارد، حاشیه افکنی و جنجال سازی به هیچ وجه درست نیست. بی شک در نظام درمان کشور بارها شاهد فساد و رانت بوده ایم اما رسیدگی به آنها مرجع خاص خودش را دارد. در شرایطی که از وزیر بهداشت تا پزشک، پرستار، خدمه بیمارستان و... در معرض ابتلا و مرگ ناشی از کرونا قرار دارند و اعضای خانواده آنها هر لحظه نگران سلامت آنها هستند، درست نیست رفتار و ادبیاتی بکار ببریم که باعث دلسردی و یاس آنها بشویم.

اما عذرخواهی امام جمعه ملارد نیز جالب توجه است. در شرایطی که بازار تهمت و افترا داغ است، هیچ کس ابایی از تهمت زدن ندارد و دست کسانی که آبروشان رفته، بجایی بند نیست، عذرخواهی امام جمعه ملارد قابل تقدیر است. بی شک این عذرخواهی می تواند جایگاه امام جمعه ملارد را محکم تر کند زیرا دنبال سیره بزرگان رفته و از سوی دیگر باید الگویی در زمینه عذرخواهی نسبت به اشتباه صورت گرفته برای همگان باشد و دیگران نیز بدانند که در هر مقامی خواه دینی، سیاسی، اجتماعی، هنری، علمی، ورزشی و... می توان عذر خواهی کرد تا آبروی از دست رفته مردم را به آنان بازگرداند.