بانک‌ها ،بازار سهام را حمایت کنند

ريزش تامل‌‌برانگيز شاخص کل بازار سهام در يک ماه اخير سبب شد تا شوراي عالي بورس براي سومين بار به منظور حمايت از بهبود وضعيت، تشکيل جلسه دهد. اين در حالي است که پيش‌تر هم جلساتي براي بهترشدن اوضاع با حضور مسئولان اقتصادي و مقامات سازمان بورس به همراه برخي از حقوقي‌هاي نمادهاي بزرگ و بازيگران اصلي تشکيل شد، اما آنچنان که بايد تاثير مثبتي در روند بازار سرمايه نداشت و نهايت پس از دو روز مجدد شاهد تشکيل صف‌هاي فروش چند صد ميليوني در اکثر نمادهاي بزرگ و شاخص بوديم بوديم. گفتني است بسياري از فعالان بازار سهام بر اين باورند ابتدا بايد شرايطي فراهم شود تا زمينه اعتماد مجدد ايجاد شود و سرمايه‌گذاران با آسودگي خاطر نسبت به سرمايه‌گذاري اقدام کنند و از طرف ديگر دامنه حمايت‌ها بايد شامل تمام نمادهاي بازار شود و صرف حمايت از چند سهام شاخص‌ساز ثمربخش نيست.
ممنوعيت سرمايه‌گذاري بانک‌ها لغو مي‌شود
حسن قاليباف اصل، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حاشيه جلسه روز پنجشنبه براي حمايت از سبزپوش شدن بازار سهام، اذعان داشت: سازمان بورس اقداماتي از جمله، بازارگرداني در بازار را انجام خواهد داد و به سهامداران و نهادهاي مالي بزرگ اجبار مي‌کنيم که وارد بازار شوند زيرا اگر افتي در بازارسرمايه صورت گيرد، بازارگردان‌ها مي‌تواند از اين اتفاق جلوگيري کنند. قاليباف اصل با تاکيد بر اينکه اندازه بازارگردانان براي بازار فعلي کوچک است، ادامه داد: قرار است آنها دائم در بازار حضور داشته باشند تا نقدشوندگي سهام تضمين شود و يکي از اقدامات ديگر سازمان بورس، انتشار اوراق تبعي است که اين اوراق ابزار اطمينان بخشي در بازار سرمايه است و در اين رابطه، برخي از شرکت‌ها اعلام آمادگي کرده‌اند. رئيس سازمان بورس همچنين با اعلام اين خبر که بانک‌ها مجاز به سرمايه‌گذاري در بازارسهام شدند تصريح کرد: ضمانت اجرايي و اختيارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهامداران عمده به منظور انجام عمليات بازارسازي و بازارگرداني تفويض شد. همچنين منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده 16 و 17 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، استثناد شد، در عين حال، نقش بانک‌ها در تاسيس نهادهاي مالي در بورس تقويت مي‌شود. گفتني است سخنگوي سازمان بورس مصوبات روز پنجشنبه شوراي عالي را يک گام بزرگ در جهت تقويت، توسعه و تعميق، کاهش ريسک و افزايش نقدشوندگي، اطمينان بخشي بازار سرمايه دانست.
شرکت‌هاي بيشتري را به بورس خواهيم آورد


فرهاد دژپسند وزير اقتصاد نيز در جلسه بررسي شرايط بازار سرمايه و راهکارهاي بهبود بلند مدت آن که با حضور جمعي از فعالان بازار سهام در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت : يک سپرده‌گذار خرد وقتي به بازار سرمايه وارد مي‌شود، نگاهش به بازدهي است، بازدهي که بايد در يک دوره اتفاق بيافتد و اگر در اين بازار گرفتار نگاه کوتاه مدت شويم، انحراف رخ داده است. او در ادامه با تاکيد بر اين که ما نبايد از حضور قابل توجه مردم در بازار سرمايه نگران باشيم، اظهار کرد: روزي که من قبول مسئوليت کردم، تعداد فعالان بازار سرمايه حدود 700 هزار نفر بود و امروز بنا بر روايت هاي مختلف، بين پنج تا هشت ميليون نفر است. وزير اقتصاد در ادامه خواستار همفکري همه ارکان و نهاد ها به منظور تقويت و قوام بازار سرمايه و پرهيز از بزرگ نمايي اختلاف نظرات احتمالي شد و گفت: بايد باور کنيم که اگر بازار سرمايه قوت و قوام پيدا کند، به‌ نفع همه آحاد جامعه اعم از دولت و غير آن است. او تصريح کرد: يکي از حمايت هاي ديگر دولت، اين است که تمام شرکت‌هاي باقيمانده را تا جايي که بتوانيم، به بورس خواهيم آورد.