نقد هرچقدر هم آزار دهنده باشد، حق جامعه است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به انتقاد اخیر به آموزش و پرورش عنوان کرد که نقد هر چقدر هم در ظاهر آزار دهنده باشد، حق جامعه است و نشان‌دهنده اهمیت کار آموزش است.
به گزارش ایسنا، ششمین نشست گفت و گوی هفته در بستر شبکه شاد با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزارت آموزش و پرورش و روسای مناطق آموزش و پرورش ایران  به صورت ویدئو کنفرانس از طریق شبکه شاد در محل وزارتخانه صورت گرفت.
در این جلسه  لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به احساس عمومی جامعه نسبت به مسئله آموزش و پرورش گفت: با هر تفسیری که ارزیابی بکنیم، جایی از اینجا مهم‌تر نیست و مسئله ای مهم تر از آموزش وجود ندارد. حق بر آموزش در فصل سه و نیز در بخش‌های اولیه قانون اساسی مثل اصل سه آمده و حق بر آموزش یک حق بنیادین و اساسی مردم ایران است. تقریبا تمام حقوق دیگر بدون این حق بی‌معنی است، یا دست کم عملا چندان قابل استیفاء نیست. 
جنیدی در رابطه با سند اصلاح توسعه نظام حقوقی گفت: ما این سند را به چهار بخش تقسیم کردیم، اول مفاهیم را گفته‌ایم و بعد قلمرو و شاخص‌ها را مشخص کرده و بعد از آسیب‌شناسی وضع موجود، وضعیت مطلوب را ترسیم می‌کنیم. به این شکل که نظام حقوقی مطلوب یا حداقل بهبودیافته و بهبودیابنده کجاست و راه کار رسیدن از وضع فعلی به وضع مطلوب‌تر کجاست. هر قدر که بررسی کردیم و هر جا که به دنبال عنصرهای اساسی آن رفتیم، در آسیب‌شناسی به این رسیدیم که در برخی موارد آموزش‌های ما نقص دارد و در بخش نظام مطلوب هم به آن رسیدیم که چه آموزش‌هایی نیاز است و در یافتن راهکار هم باز آموزش را عنصر اساسی یافتیم.


وی افزود گزارشی که طی هفته اخیر در هیات دولت داده شد نشان داد که آموزش و پرورش چه کار مهمی انجام داده است تا فرزندان این مملکت در این شرایط سخت هم از آموزش برخوردار باشند و محدود نشوند. جنیدی با اشاره به انتقادات اخیری که در حوزه آموزش و پرورش به وجود آمد نیز گفت: انتقادی که می‌شود نشان دهنده اهمیت آموزش و پرورش و اثری است که بر جامعه دارید. نقد هر چقدر هم در ظاهر آزار دهنده باشد، حق جامعه است و نشان‌دهنده اهمیت کار آموزش است. من با توجه به روحیه و عملکردی که از جناب وزیر و مجموعه مدیران آموزش و پرورش سراغ دارم می‌دانم که  انتقاداتی که می‌شود و ایراداتی که هست حتما اصلاح می‌شود.
وی افزود: من می‌دانم که تلاش‌هایی طی دهه‌ها شده است و در همین دوره خاص هم همین‌طور، برای این‌که دختران جامعه از همان آموزش‌ها و امکاناتی برخوردار باشند که نیمه دیگر، یعنی پسران و آقایان برخوردار هستند. همه ما اهمیت این موضوع را می‌دانیم و همه ما بر این باوریم که ممکن نیست که یک نیمه‌ای احساس خوشبختی نکند ولی نیمه دیگر این احساس را داشته باشد. خوشبختی امری جمعی است و مرد و زن در این جامعه می‌خواهند که  احساس خوشبختی بکنند و آموزش عنصر اصلی آن است. معاون رئیس جمهور تاکید کرد:  من مطمئنم که هر نقصی در این رابطه باشد این همت و اهتمام وجود دارد که رفع شود و انتظارات مشروع جامعه را از این منظر پاسخ بدهد.
جنیدی با اشاره به معضلات حقوقی مربوط به حوزه آموزش و پروش گفت: یکی مسئله ماده 18 قانون شوراهای آموزش پرورش است در رابطه با این‌که اگر کسانی شهر یا شهرک‌های مسکونی درست می‌کنند حتماً باید تمهیداتی بیاندیشند که فضای مناسبی هم برای آموزش به تناسب تعداد و سطح زیربنا در این شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی ایجاد بشود.
 وی با بیان لزوم شکل‌گیری کمیته‌ای مشترک بین معاونت حقوقی و وزارت آموزش و پروش ادامه داد: ما باید جلسات مشترکی  بین معاونت حقوقی، وزارت آموزش و پرورش و نمایندگانی از شهرداری برگزار کنیم که در رابطه با ایجاد تسهیلات برای تحصیل اسناد مالکیت تصمیم گیری شود. ما درک می‌کنیم که این اسناد چقدر اهمیت دارند. بخشی از این‌ها که مربوط به مالکیت‌هایی است که در دولت است،  وزارت آموزش و پروش نمایندگی دولت را دارد و اموال عمومی است.  جنیدی افزود: ما در کمیسیون مستندسازی  وظیفه داریم که با رعایت قانون در این خصوص کمک کنیم.