بحران اقتصادی و کرونا

ضعیفان جامعه در بحران اقتصادی و کرونا چه می‌کنند؟! کمی اندیشیدن در این مقوله، شاید تلنگری بر وجدانمان باشد تا از خواب شیرین خودمحوری بیدار شده و دلمان به درد آمده و آستین همت را برای خدمت و یاری رساندن به محرومان و ضعیفان جامعه بالا بزنیم، بلکه شاید گوشه‌ای از کار را گرفته و کاری کرده باشیم.
خوب می‌دانیم که در این شرایط بد اقتصادی که می‌توان گفت اقتصاد کشور تا حدود زیادی در حالت نیمه جان به سر می‌برد و نیز برخی بی‌تدبیری‌ها و سودجویی‌ها این وضعیت را به وجود آورده است لذا بایستی دلسوزانه اندیشید و دست به کار و دل به مدد حق سپرده و پای عمل را به میان کشید و فکری به حال آنهایی کنیم که در این بحران کرونا ویروس، هیچ منبع درآمدی ندارند و مجبورند از طریق روزمزدی و شغل‌های کاذب به سختی تمام اموراتشان را بگذرانند، فکری به وضعیت ناگوار معیشتی اقشار ضعیف جامعه و به قول معروف آنهایی که کم آورده‌اند و زیر بار سنگین اقتصادی، دیگر توانی برایشان نمانده و در حال نابود شدن هستند، بکنیم. بی‌تفاوتی برخی از مدیران و اقشار مرفه جامعه، باعث شده که شکاف طبقاتی زیادی ایجاد شود تا آنها نتوانند درک صحیحی از وضعیت اقتصادی فرودستان داشته باشند و دیگر اینکه این شکاف در بدنه جامعه باعث شده که قشر مرفه و تا حدود زیادی «بی‌درد» جامعه، فقط منفعت طلبی و آسایش خود را در نظر گرفته و دیگر مجالی برای فکر کردن به طبقه پایین دست خود نداشته باشند! در صورتی که چرخه اقتصاد ما با همت همین طبقه فرو دست جامعه فعالیت می‌کند؛ همان‌هایی که مانند همه ثروتمندان جامعه و افراد مرفه، فرزندانی دارند تا نیازهای زندگیشان را تامین کنند؛ مگر فرزندان اقشار ضعیف و کم درآمد، آرزوی زندگی بهتر و شایسته را ندارند؟ مگر آنها هم دلشان نمی‌خواهد تغذیه سالم و عالی داشته باشند؟ 
مگر آنها هم دوست ندارند که مانند مرفهین، زندگی بدون دغدغه و آرامی داشته باشند؟ مگر آنها هم مثل همه فرزندان ما نباید زندگی کنند؟ 
پس کمی حس انسان دوستی مان را به حرکت در آوریم و درهای محبتمان را باز کنیم و شروع به ساختن جامعه ای زیبا با فرهنگی انسان دوستانه کنیم. 
فقط کافی است برای یک لحظه هم که شده خودمان را جای گروه‌های ضعیف و محروم جامعه قرار دهیم، چرا که وقتی می‌گوییم «جامعه»، صحبت از کل افرادی می‌کنیم که در یک اجتماع با یکدیگر همزیستی می‌کنند، پس تمام افراد این اجتماع که در واقع یک خانواده را تشکیل می‌دهند بایستی از حقوق صوری و معنوی به مساوات و برابری برخوردار باشند، که البته می‌بینیم این طور نیست! در این شرایطی که ویروس کرونا بیداد می‌کند و زندگی مادی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، بد نیست آنهایی که دستشان به دهانشان می‌رسد، هر یک به مقدار وسعشان خانواده‌ای کم درآمد را تحت پوشش و حمایت مالی قرار دهند تا مگر بتوان مرهمی بر زخمهای جامعه و اقتصاد بیمار بود.بدون شک کووید-۱۹ مشکلات بسیار بزرگی را در جهان به وجود آورده است و در واقع اختلال در نظام مالی دنیا ایجاد کرده است و همچنین منجر به فاجعه انسانی شده است، اما بیاییم و از این اتفاقات درس گرفته و از قلمروی نفس و خودکامگی و خود محوری فاصله گرفته و در سرزمین مهربانی منزل اختیار کنیم و به هم بیندیشیم تا اصول انسان دوستی و مهرورزی در جامعه مان جا بیفتد و ذره ای از مهرورزیدن و همیاری نسبت به یکدیگر کوتاهی نکنیم.