ژوبین صفاری نمود شکاف گفتمانی در دناپلاس

ماجرای واگذاری خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس در حالی حاشیه‫ساز شده است که حالا یک نماینده معتقد است باید خودروی شاسی بلند آن هم نه به صورت اقساط که باید با هزینه مجلس به نمایندگان داده شود. اما چرا واگذاری یک خودرو به نمایندگان مجلس تا این حد در افکار عمومی مهم شده است؟
واقعیت این است که داشتن خودرو و مسکن نه تنها برای یک نماینده مجلس چیز عجیبی نیست که شاید یک امر ضروری است. به عبارتی شاید بهتر است یک مسئول حداقل های لازم زیستی را داشته باشد تا برای به دست آوردن آن نیاز به استفاده از رانت و ... نباشد. اما حساسیت افکار عمومی و رسانه ها برای موضوعی حاشیه ای و شاید کم ارزش از دو جنبه قابل بررسی است.
نخست آنکه نمایندگان فعلی مجلس با شعار انقلابی بودن و برخورد با بی‫عدالتی اقتصادی وارد بهارستان شدند تا بتوانند با ابزار در دست‫شان شرایط اقتصادی را سامان دهند. بی‫تردید در این شرایط که خودروسازان برای تحویل خودروی گران و کم‫کیفیت مصرف کننده را با انواع دست اندازها مانند قرعه کشی روبرو می کنند؛ برای مردم جای سوال است که چرا باید نمایندگانشان به راحتی و به صورت اقساط بلند مدت خودروی دناپلاس را که به یمن شرایط بد اقتصادی حالا تبدیل به خودروی لوکس شده را دریافت کنند.
از سوی دیگر اما مردم می‫بینند که در مدت حضور نمایندگان هرچند این مدت زمان کوتاه است، هیچ خروجی مثبتی برای اقتصاد نداشته است. حتی نشانه ای از بهبود در روندهای نامتعارف اقتصادی از سوی مجلس دیده نشده است. در واقع مجلس انقلابی که قرار بود با رویه ضد سوداگرانه در اقتصاد شروع به کار کند حتی عزم تصویب یا تصمیم برای مبارزه با سوداگری نداشته است. بازار مسکن و خودرو بی رحمانه به واسطه انواع سوداگری های افراد ذینفوذ با افزایش قیمت روبه‫رو است و دست مردم برای رسیدن به حداقل های زیستی کوتاه تر شده است.
در این شرایط افکار عمومیِ خسته از انواع مطالبه‫گری‫هایش، حواس خود را به حاشیه‫هایی چون دریافت خودرو توسط نمایندگان معطوف می‫کند. درواقع بی‫ثمر بودن مطالبات اقتصادی توسط مردم سبب می‫شود تا از هر ابزاری برای زیر سوال بردن عملکرد مسئولان در هر جایگاهی استفاده کنند. بنابراین بی‫راه نیست که علی‫رغم آنکه در همه ادوار مجلس خودرو به نمایندگان واگذار می‫شده است این بار با واکنش مردم عصبانی از شرایط موجود روبه‫رو شود. در این بین اما نمایندگان به جای واکنش تعاملی و با درک نارضیاتی مردم، واکنش‌های ناسنجیده‫ای مانند نیاز داشتن به خودروی شاسی بلند به جای دناپلاس نشان می‫دهند. این درک نادرست از شرایط اقتصادی و روانی مردم البته تنها معطوف به نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم نیست، بلکه مسئولان دولتی نیز گاه با اظهارنظرهای ناسنجیده با روان مردم بازی می‫کنند. آنچه مشخص است مردم این روزها زیر بار فشار اقتصادی کمرشان خم شده و البته مسئولان می‫گویند مردم همین که در شرایط تحریم آب و برقشان قطع نشده است راضی هستند. این شکاف گفتمانی بین مسئولان و طبقات اجتماعی حالا هر روز هم وسیع‫تر و هم عمیق‫تر می‫شود و گاهی در مسائلی مانند دریافت خودرو توسط نمایندگان خود را نشان می‫دهد. خشمی که انگار با بزرگ کردن مسئله‫ای مانند خودروی نماینده مجلس بروز پیدا می‫کند.
سایر اخبار این روزنامه
مشکلات معیشتی باعث شده است که متقاضیان تاکسیرانی افزایش یابند فرار از بیکاری با تاکسی! ژوبین صفاری نمود شکاف گفتمانی در دناپلاس روحانی در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس: ثمره چهل سال ایستادگی، بصیرت روزافزون ملت ایران در برابر هجمه دشمنان است در نشست بررسی چالش‌های صنعت نوشت‌افزار مطرح شد ابتلای مداد و خودکار به کرونا! هنرمندان عرصه نت و آواز از عملکرد تشکیلات صنفی‌شان گلایه‌مندند خانه موسیقی زیر تیغ انتقاد اهل موسیقی حواشی خودروهای اهدایی به نمایندگان مجلس بررسی شد سبقت «دنا پلاس» از مجلس کدام برای ایران بهتر است؟ جو بایدن یا دونالد ترامپ «ابتکار» دلیل آشفتگی بازار سرمایه و عدم پیروی آن از تحلیل‌های بورسی را بررسی می‌کند رنگ سرخ ترس بر دیوار بورس مرکل: شورای امنیت نیاز به اصلاح دارد ظریف در واکنش به اظهارات بایدن برای بازگشت به برجام و مذاکره: نخست برادری خود را ثابت کن امیر دریادار سیاری: همه تحرکات و توان دشمن را رصد می‫کنیم معاون رئیس جمهوری: در حوزه اشتغال ایثارگران تا نقطه مطلوب فاصله داریم