آمریکا با ایران وارد جنگ اقتصادی شده است


رییس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی شوخیبردار نیست گفت: امروز میتوانیم و آماده هستیم در جنگ اقتصادی به موفقیت برسیم البته ما آغازگر این جنگ نبودیم همچنانکه در جنگ تحمیلی هشت ساله ایستادگی کردیم و به پیروزی رسیدیم.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به سالروز آغاز دفاع مقدس و بیان خاطراتی درخصوص شروع جنگ و اتفاقات و اقدامات ابتدایی در آن دوران، گفت: در طول دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و شیرینی داشتند، در طول سالهای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بعضی از روزها برای مردم ما و جایگاه ملت ما بسیار غرورآفرین بود تا ایستادگی ملت ما را به جهانیان به خوبی نشان دهد اما برخی روزها هم روز سختی بود.

وی با بیان اینکه دو سال و نیم پیش نیز آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرد آن هم بر مبنای توهم و محاسبات غلط کرد، تاکید کرد: آنها اظهار کردند که تمام راههای اقتصادی به ایران را میبندیم؛ تحریم اقتصادی ما از سال ۵۹ بوده است اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شد. امروز بحث تحریم نیست در یک جنگ اقتصادی هستیم، جنگ اقتصادی که آمریکا با همه امکانات خود، از دلار گرفته تا رابطه بانکی، روابط اقتصادی و شرکتهای چند ملیتیاش وارد جنگ با ایران شده است.

رئیس دولت دورازدهم گفت: همانطور که صدام در مصاحبه خود گفت هفته آینده ادامه مصاحبهاش را در اهواز انجام میدهد، آمریکاییها نیز وقتی این جنگ را علیه ما در سال ۹۷ تحمیل کردند گفتند چند ماه دیگر ما وارد تهران میشویم و ما چهل سالگی پیروزی انقلاب را نخواهیم دید.

روحانی اظهار کرد: هدف صدام سرنگونی نظام و مخدوش کردن تمامیت ارضی کشور و حداقل پاره کردن یک عهدنامه بود؛ هدف آمریکا هم سرنگونی نظام، ایجاد بلوا در کشور و از بین بردن یک توافق بود که به هیچ کدام از اهدافشان نرسیدند، چون آنها در تمام محاسباتشان اشتباه کردند.

وی افزود: همانطور که دو سال پیش گفتند که توافق را از بین بردیم، همان توافق در برابر آنها ایستاد و آنها را در شورای امنیت مفتضح کرد. در تاریخ بیسابقه است که آمریکاییها چند نوبت به شورای امنیت مراجعه کنند، شورای امنیتی که آن را حیاط خلوت خود میدانستند و طرحی را مطرح، ماهها مقدمهچینی کنند، وزیر خارجه آمریکا در جهان گدایی کند تا در شورای امنیت قطعنامهای علیه ایران تصویب کنند.

رییسجمهور بیان کرد: آمریکا با این همه ادعا تصور نمیکرد که اروپایی که متحد آنهاست، با آنها مخالفت کند، حتی روسیه و چین روبروی آنها ایستادند، اندونزی، نیجر و تونس در مقابل آمریکا ایستادند و همین موضوع باعث فروریختن ابهت آمریکا شد.

وی با بیان اینکه آمریکا تصور نمیکرد که ۱۳ کشور در مقابل او بایستند، گفت: این پیروزی و موفقیت ملت بزرگ ایران است؛ همانند ایستادگی در ۴۰ سال قبل و هشت سال دفاع مقدس؛ امروز هم بعد از ۴۰ سال این موفقیت بزرگ حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک را در سازمان ملل به دست آورد. علت پیروزی ما چیست؟ فقط باور مردم و ایستادگی آنها دلیل پیروزی ماست.

روحانی گفت: در چهل سال پیش مردم ایران باور کردند که به آنها ظلم و به کشورشان تجاوز شده است و ارتش خائنی به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به ایران حمله کرده است لذا اولا خودِ جنگ برای مردم ملموس شد و در مرحله بعدی احساس کردند که بار جنگ بر دوش همه قرار دارد.

رئیس جمهور افزود: همه مردم به خوبی تشخیص دادند که این جنگ علیه منافع و شرف ملی است لذا مسوولیت جنگ را بر عهده خود احساس کرده و همه به میدان آمدند.

وی گفت: گوشهای از مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس این بود که طرف مقابل را با انواع سلاحها و امکانات نظامی تجهیز میکردند اما وقتی توپ پدافند ضدهوایی را که ساخت مشترک دو کشور اروپایی بود، به این کشورها ارسال کردیم نه تنها از تعمیر آن خودداری کردند بلکه حتی آن را به ما پس ندادند در حالی که مطابق قرارداد موظف بودند آن را تعمیر کنند و این از جمله کارهایی بود که اروپا و غرب در برابر ملت ایران انجام داد و در مقابل هواپیماهایی در اختیار رژیم بعث قرار داد که کشتیها و شهرهای ما را بمباران کنند اما ملت ایران روی پای خود ایستاد و خداوند پیروزی را نصیب این ملت کرد.

روحانی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی گفت: امروز هم باید همه باور کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم و مردم ایران بدانند که مسئولان اقتصادی و بسیاری از بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی در دو سال و نیم گذشته مشغول فداکاری هستند.

رئیس جمهور گفت: امروز در وهله اول همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و دوم اینکه باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و در این عرصه همه مسوولیت دارند و بی تردید اگر مردم باور کنند که در جنگ هستیم - که البته باور دارند - و همه مسوولین و قوا در کنار هم و دست به دست هم بدهیم، بدون تردید پیروز و موفق خواهیم شد و امروز به فضل الهی همه قوای سه گانه، نیروهای مسلح و تمام ارکان کشور یکصدا هستند.

رئیس جمهور به وحدت و یکپارچگی همه ارکان کشور در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: امروز موفقیت ما در مقابله با کرونا با کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است و از این موضوع خارجنشینها و کانالهای ضدانقلاب ناراحت هستند که چگونه با وجود کرونا فعالیتهای اقتصادی و مناسک دینی و مذهبی در کشورمان برقرار است چرا که آنها علاقه داشتند که در فضای کرونا همه امور کشور تعطیل شود.

روحانی گفت: امروز به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد کشاورزان با نشاطتر از هر سال خودشان را برای کشت آماده میکنند و دولت هم در کنار آنها و تسهیل کننده تلاش آنان است ضمن اینکه در جریان جنگ اقتصادی تمام طرحهای توسعهای خود را ادامه میدهیم و هیچ طرح اقتصادی را متوقف نکردیم و همه خارجنشینها و کانالهای ضدانقلاب بدانند که امسال متقاضی برای فعالیت صنعتی در شش ماهه گذشته نسبت به پارسال ۳۳ درصد بیشتر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در تعیین ۴هزار تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم گفت: در نهادههای دامی نیز دولت علیرغم مشکلات در شش ماهه امسال ۴.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است و آن را ادامه خواهد داد. امروز به رغم وجود کرونا شاهد رشد در تولید خودرو، لوازم خانگی و در بسیاری از حوزههای صنعتی هستیم و این نشاندهنده تلاش و فداکاری تولیدگران و مردم است.