هجمه‌ خودی‌نماها به یادگار آیت‌الله

آرمان - مطهره شفیعی: شیرینی حماسه 29 اردیبهشت نباید تلخ شود؛ همگان به‌خاطر دارند که چگونه به یکباره پس از پیروزی‌های مکرر در سال‌های 76 تا 84 انحصارطلبی برخی تازه اصلاح‌طلب‌شدگان که تصور می‌کردند دارای جایگاه مورد اعتمادی هستند، سبب شد تا پیروزی‌هایی که با کار فراوان و طی کردن مسیری سخت به‌دست آمده بود، یکباره و به سادگی از دست برود. اکنون جریان اصلاحات با ائتلافی که با جریان اعتدال داشت، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شورای شهر شده که البته این موفقیت‌ها به‌خاطر اقبال جامعه به این جریان است. بنابراین ناسپاسی است اگر اعتماد جامعه قربانی تمایلات حزبی و جناحی شود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که شکست جریان اصولگرایی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ناشی از تفرقه و گسست میان آنها بود، چنان‌که قالییاف و رئیسی از ابتدا به نیت حضور در انتخابات به عرصه وارد شدند و شهردار تهران پس از اطمینان از عدم موفقیت از عرصه کنار رفت. پس از آن وانمود کردند که این کناره‌گیری برای حمایت از رئیسی است، اما سبد رأی کاندیدای اصولگرایان تغییر نکرد.
تلاش برای شکستن اعتبار
اکنون بار دیگر انتخابات شورای شهر با پیروزی لیست امید به پایان رسیده است؛ لیستی که محسن هاشمی توانست رکورد رأی را بشکند و با اقتدار وارد بهشت شود. این پیروزی نشان داد که او به‌خوبی از پدر آموخته سازندگی باید در اولویت همه امور باشد، همچنان که در سال‌های فعالیتش در مترو و معاونت عمرانی دانشگاه آزاد نشان داد که توانایی ادامه مسیر سازندگی پدر را دارد. اما برخی که جایگاهی در تصمیم‌سازی‌ها ندارند، در تلاشند به هر طریقی توانایی‌های او را منکر شوند تا از این طریق برای خود اعتباری ایجاد کنند. آنها غافل هستند که نه تنها در این مسیر موفقیتی حاصل نمی‌شود، بلکه بیش از همیشه مورد غضب و بدبینی قرار می‌گیرند. این افراد باید سرنوشت الهه راستگو را مرور کنند که چگونه با یک رأی سبب شد تا نامش در لیست سیاه اصلاح‌طلبان و حامیان آنها قرار گیرد و در نهایت مجبور شود زیر چتر اصولگرایان برود تا مشخص شود ذات و نیت اصلی او چه بوده است.
تخریب کلیدواژه پیشرفت


اکنون برخی محسن هاشمی را کلید واژه پیشرفت خود کرده‌اند و سعی دارند از نردبان تخریب و هجمه به او اعتباری برای خود بسازند، اما تجربه نشان داده این تلاش‌ها راه به‌جایی نخواهد برد. پسر آیت‌ا... هاشمی دیروز اظهار کرد: من عضو شورای شهر تهران هستم، ولی شهرداری مربوط به 21 عضو شورای شهر می‌شود. وی افزود: باید جلسه‌ای تشکیل و درخصوص شهرداری تهران تصمیم‌گیری شود. معاون عمرانی دانشگاه آزاد تصریح کرد: من همچنان معاون امور عمرانی دانشگاه آزاد هستم و در آینده در خصوص ماندن یا نماندن در این پست تصمیم‌گیری خواهد شد. بی‌تردید محسن هاشمی ویژگی‌هایی دارد که در عرصه‌های مختلف به‌ویژه مدیریت مترو نشان داده، اما برخی که خود را عضوی از اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌دانند، تلاش دارند تا با گفت‌وگو با رسانه‌هایی که نه تنها کمترین اشتراکی با جریان اصلاحات ندارند، بلکه از هر فرصتی برای هجمه به این جریان استفاده می‌کنند، به اظهاراتی بپردازند که نشان از غرض‌ورزی با رکوردشکن شورای شهر، یعنی محسن هاشمی دارد. از جمله این افراد می‌توان به ژاله فرامرزی اشاره داشت که در گفت‌وگوهایی با تسنیم وانمود می‌کند که تصمیم‌گیری برای اعضای شورای شهر و به‌ویژه فرزند آيت‌ا... هاشمی در حیطه اختیارات اوست.
در مسیر الهه راستگو
ژاله فرامرزیان که چهره‌ای گمنام و ناشناخته در میان اصلاح‌طلبان بود، در هفته‌های اخیر با اظهارات خود سبب اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان شده است. می‌گویند این شخص که قرار بود به‌عنوان منشی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در شورای شهر صرفا پیگیر مسائل اجرایی باشد، با برقراری برخی روابط سیاسی به یک چهره جنجالی و پرحاشیه تبدیل شده است. وی در جریان ارزیابی کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران اقدام به ارائه فهرستی به شورای‌ عالی اصلاح‌طلبان کرد که بسیاری از چهره‌های شایسته از آن حذف شده و تعدادی افراد ناشناخته در آن جای گرفته بودند. این اقدام موجب نارضایتی و اعتراض بسیاری از اصلاح‌طلبان شد، به نحوی که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر جواد امام با انتشار مطالبی از دستکاری صورت گرفته در گزینش کاندیداها پرده برداشتند. با این وجود اکثر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب انتقادات را به بعد از انتخابات موکول کردند و جهت حفظ وحدت اصلاح‌طلبان و به احترام پیام رئیس دولت اصلاحات که در آن با وجود اشاره به نارضایتی‌ها از لیست، بر لزوم حمایت از آن تاکید شده بود، از لیست امید حمایت کرده و موجب پیروزی این فهرست شدند. با این وجود حتی پس از انتخابات نیز اقدامات اختلاف آمیز و اظهارنظر‌های تنش‌زای او که در قامت مادرخوانده به تعیین تکلیف برای اعضای شورا می‌پردازد، ادامه یافت. حرکت‌های اختلاف‌آمیز ژاله فرامرزیان یادآور رفتارهای الهه راستگو، کاندیدای دور گذشته شورای شهر است که در نهایت به ادامه شهرداری محمدباقر قالیباف منجر شد. گفته می‌شود برخی بزرگان اصلاحات و اعتدال با اظهار تعجب از رفتارهای این چهره نسبت به عاقبت این نوع باندسازی و اختلاف‌افکنی‌ها در میان اصلاح‌طلبان هشدار داده‌اند.
پیگیری تخلفات
یکی از منتخبان شورای شهر تهران که نخواست نامش عنوان شود، با تایید برخی دخالت‌ها و رفتارهای فرامرزیان، به‌ویژه سوژه‌سازی او برای رسانه‌های رقیب اصلاحات وعده داد این موضوع را پیگیری خواهد کرد. او به «آرمان» گفت: در جریان آماده‌سازی لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر، افرادی بودند که در جایگاه‌های کوچک قرار داشتند، اما از این فرصت استفاده کردند و با انتشار اخبار اشتباه سبب تنش شدند. او در مورد تخریب محسن هاشمی هم گفت: این اقدام ریشه در حسادت دارد و اگر پیگیری کنید، متوجه می‌شوید که تخریب‌کنندگان پیش از این هم تنها در ظاهر حامی آیت‌ا... هاشمی بودند و امروز‌درصدد تخریب فرزند ایشان هستند. در توانایی محسن هاشمی شکی وجود ندارد.