نخستین تغییر از معاون رئیس‌جمهور آغاز می‌شود؟

شایعه تغییرات گسترده در سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری
نخستین تغییر از معاون رئیس‌جمهور آغاز می‌شود؟
آفتاب‌یزد: خبر ائتلاف نیروهای دولتی، شبه‌دولتی و خصوصی برای تغییر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز گذشته حاشیه‌هایی را به‌همراه داشت. در خبری که در فضای مجازی با جزئیات منتشر شده، به جلسه محرمانه برخی مسئولان و فعالان برای تغییر ریاست سازمان میراث فرهنگی در دولت دوازدهم، همچنین تلاش برای تبدیل این سازمان به وزارتخانه اشاره شده بود. در بخش‌هایی از این خبر که با تیتر «ائتلافى براى آینده سازمان میراث فرهنگى در دولت دوازدهم!» منتشر شده، آمده است: «ساعاتی پس از مسجل شدن پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، رویدادی عجیب در حوزه گردشگری کشور رخ داد. روز شنبه تعدادی از مدیران فعلی و سابق دولتی و نیمه‌دولتی گردشگری طى جلسه‌ای محرمانه طرحی برای ایجاد تغییرات گسترده و تقسیم پست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت دوازدهم در جمع خصوصی خود مطرح کردند.»
‏‎در ادامه این خبر که نام برخی از مسئولان فعلی سازمان میراث فرهنگی و فعالان بخش خصوصی ذکر شده، آمده است: «محور اصلی این مذاکره تلاش برای تسریع پروژه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و لابی‌های سیاسی برای تغییر مدیر فعلی آن زهرا احمدى‌پور بوده است. نشست تعدادی از مدیران دولتی و نیمه‌خصوصی برای اعمال نفوذ در آینده سازمان تخصصی میراث فرهنگی و مواجهه با این نهاد ملی به عنوان غنائم پس از جنگ درست پس از مشخص شدن نتایج انتخابات به حد کافی عجیب است آن هم در شرایطی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی، توسعه صنعت گردشگری یکی از بحث‌های جدی دولت در دفاع از عملکرد چهارساله‌اش بود.»


***
نشانه‌ها از تغییر حکایت دارد
در حالی که با انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی برای کابینه دولت دوازدهم هم آغاز شده، اما این نخستین بار است که ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با این فاصله کم از انتخابات محل گمانه‌زنی‌ها شده است. گمانه‌زنی‌هایی که احتمالا از وضعیت فعلی سازمان میراث فرهنگی نشات گرفته است. وضعیتی که شنیده‌ها از داخل سازمان حکایت از نارضایتی از مدیریت زهرا احمدی‌پور دارد. احمدی‌پور که از ابتدا حضورش در این سمت با شوک به فعالان این حوزه همراه بود حالا کارنامه چند ماهه مدیریت در این سازمان را دارد و نتایج این حضور او در انتخاب رئیس این سازمان در دولت آینده تاثیر خواهد داشت. احمدی‌پور سومین رئیس سازمان در دولت یازدهم بود، پیش از او سلطانی‌فر گزینه وزارت ورزش پس از رای نیاوردن به این سازمان آمد و تا نشستن بر صندلی وزارتخانه محبوبش در این سازمان بود. پیش از سلطانی‌فر نیز نجفی ریاست این سازمان را در دوره‌ای کوتاه برعهده داشت که هنوز علت اصلی استعفای او از این سمت مشخص نیست. سومین رئیس اما احمدی‌پور بود که از مدیریت میانه وزارت کشور به این سازمان آمد تا حسن روحانی یک زن دیگر را به تیم معاون‌های خود اضافه کند. معاونی که حالا ادامه کارش در دولت دوازدهم با شایعه و گمانه‌زنی همراه است.
‏‎***
وزارت یا سازمان؟
سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که سالهاست برخی به کلیشه آن را حیاط خلوت دولت می‌نامند هنوز از گرفتاری‌های هشت سال سوءمدیریت در دولت‌های قبل رها نشده که به نظر می‌رسد نبود ثبات مدیریت و مدیران آشنا با ارکان این سازمان وضعیت مدیریتی این سازمان را با پیچیدگی‌هایی مواجه کرده است. از سوی دیگر همزمان بحث تبدیل این سازمان به وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. طرحی که بیش از 10 سال پیش یک بار در مجلس رای نیاورد، اما حالا دوباره مطرح می‌شود و مخالفانی در سطح رئیس فعلی این سازمان دارد. با این حال اکثر کارشناسان و فعالان سه حوزه کاری این سازمان با تبدیل آن به وزارتخانه موافق هستند و امیدوارند حاشیه‌های مدیران ناآشنا به این سازمان با تبدیلش به وزارتخانه برطرف شود.
**
همه تکذیب کردند
انتشار خبر ائتلاف برای تغییر در سازمان میراث فرهنگی اما با واکنش افرادی که نامشان در خبر آورده شده بود، مواجه شد. اکثر آنها با ادبیاتی مشابه تکذیبیه‌هایی منتشر کردند. در پی انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی درباره «ائتلاف برخی از مدیران دولتی و نیمه‌دولتی به منظور تسریع در اجرای پروژه تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه، همچنین تغییر رئیس کنونی آن و تقسیم پست بین حاضران آن جلسه» معاون گردشگری این سازمان که نامش در بین موتلفان و حاضران آن جلسه محرمانه ذکر شده است، تکذیبیه‌ای را صادر کرد.در این تکذیبیه آمده است: «حال که مشارکت گسترده مردم شریف ایران در انتخاب مجدد دولت تدبیر و امید، موجی از آرامش و خشنودی را در فضایی از اتحاد و همبستگی برای جامعه به ارمغان آورده است و اینک که ریاست محترم جمهوری، با معرفی چهره صلح‌آمیز ایران اسلامی در عرصه بین‌الملل و ارج نهادن به صنعت گردشگری، چشم‌اندازی روشن فرا روی فعالان، دست‌اندرکاران و دوستداران این حوزه گشوده است، کفران نعمت خواهد بود که این شیرینی را با شایعه‌پراکنی و انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی به کام خانواده بزرگ گردشگری تلخ کنیم. حال که شاهد دستاوردهای ارزشمند در عرصه‌های فرهنگی، هویتی، تولید و اشتغال، گردشگری، شناساندن مواریث تاریخی و جذابیت‌های طبیعی و... کشور از جانب سازمان هستیم، تصور ایجاد خدشه و واگرایی در وحدت و همبستگی موجود و تفرقه‌افکنی بین دست‌اندرکاران، بسیار ساده‌لوحانه و ناشی از کوته‌بینی شایعه‌پراکنان است. معاونت گردشگری، ضمن تکذیب برگزاری هرگونه جلسه، ائتلاف و... در خصوص مدیریت سازمان، تصریح می‌کند: همانگونه که بارها اعلام شده است، اتخاذ تصمیم در امور سازمان از اختیارات ریاست سازمان و شخص رئیس‌جمهور محترم بوده و احترام و متابعت مجموعه از سیاست‌ها و تصمیمات مدیریت عالی را، رکن اصلی پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان می‌داند. این معاونت ضمن احترام به جریان آزاد اطلاعات و رسانه و تلاش و خدمت خبرنگاران و شبکه‌های اجتماعی متعهد، حق پیگیری‌های حقوقی و قضایی لازم در رسیدگی فوری به عاملان انتشار این خبر کذب را برای خود محفوظ می‌داند.»