پس از بازشماری، چند رای چمران کم شد!

آفتاب یزد – گروه سیاسی: تَکرار امید در بهشت برای اصولگرایان گران تمام شده است، چرا که پس از فتح بهارستان، تسخیر پاستور و سیطره بر بهشت توسط اصلاح طلبان، اصولگرایان این روزها در سپهر سیاسی ایران بیش از پیش در انزوا فرو رفته‌ و در تصاحب نهادهای انتخابی مغلوب اصلاح‌طلبان شده‌اند. از همین روی، به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا حداقل یکی از این ارگان‌ها را از اصلاح‌طلبانِ منتخب مردم، بستانند. پیروزی تمام عیار لیست امید در شورای شهر تهران و پوشیدن مجدد ردای ریاست جمهوری توسط حسن روحانی در بیست و نهم اردیبهشت‌ماه، موجب شده است تا بازندگان، مدعی تقلب و تخلف در هر دو انتخابات شوند؛ اتهامی که زمانی اصلاح‌طلبان را به دلیل بیان آن، مواخذه می‌کردند. البته علاوه بر بیان اعتراضات مرسوم، به انجام اقداماتی چون راه اندازی کمپین نذر صلوات نیز روی آورده‌اند.(!)
***
رای‌ها را دوباره بشمارید
پیروزی تمام عیار «لیست امید» در انتخابات شورای شهر تهران، نمکی بود بر زخم حاصل از برد قاطعانه فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی. از روز یکشنبه که پیروزی لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد، طردشدگان از بهشت در هر کوی و برزنی آوای تقلب در انتخابات را سر داده‌اند؛ به طوری که روز گذشته مجتبی شاکری در جلسه علنی شورای شهر تهران درحالی که نمی‌توانست رای آوری تمام و کمال اصلاح طلبان را باور کند، گفت: «10 درصد صندوق شورا باید بازشماری شود و صورتجلسات آرا مانند سال 88 بر روی سایت قرار گیرد تا همه ببینند. من از آقای روحانی و دولت می‌خواهم حقوق شهروندی رعایت شود، چرا صورتجلسه صندوق‌ها در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرد؟ فرمانداری و وزارت کشور به دلایل مختلف از ارائه صورتجلسه طفره می‌روند. نتیجه انتخابات غیرقابل قبول است. چگونه یک لیست می‌تواند سر تا پا رای بیاورد. تخلفات گسترده‌ای اتفاق افتاده، برای مثال در یک صندوق 3200 رای، همه به لیست امید رای دادند، این ممکن نیست.» وی افزود: « نمی‌شود که آقایان آن قدر قدرت داشته باشند که با یک نفر شق‌القمر شود. این شرایط خطرناک است، پس از مدتی تصمیم می‌گیرند مشروعیت نظام را همه با این سیستم‌ها بسنجند.» لازم به ذکر است که این نماینده شورا در جایگاه سی و سوم قرار گرفته است. محسن پیرهادی عضو دیگر شورای شهر تهران هم به روند شمارش آرا اعتراض کرد. او که در رده بیست و هشتم قرار گرفته، گفت: «نتیجه انتخابات را قبول کرده‌اند، اما طبق قانون می‌خواهند به روند شمارش اعتراض کنند. جریان اصلاحات باعث و بانی اتفاقات سال 88 است، اما جریان ما به خیابان نمی‌ریزد.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر، از حامیان قالیباف و همینطور سرلیست «فهرست خدمت» که در رتبه بیست و دوم جای گرفته بود نیز به روند شمارش آرای انتخابات شورا اعتراض کرد و گفت: «صورتجلسات باید بازنگری و چنددرصد از صندوق‌ها نیز بازشماری شوند.»


***
باید نظر مردم را پذیرفت...
پیش از این اعتراضات و به دنبال انتقادات بازندگان شورای شهر تهران، علی لاریجانی رئیس مجلس دستور بازشماری آرای 50 نفر نخست شورای شهر تهران را داده بود که روز گذشته فرهاد تجری، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و عضو فراکسیون ولایت در بهارستان، نتیجه این بازشماری را اعلام کرد و گفت: «آمار صندوق‌ها، لیست‌ها و صورتجلسه‌ها در سامانه وزارت کشور موجود است و به صورت گویا و شفاف در دسترس عزیزان قرار دارد. روز سه‌شنبه رای ۱۵ صندوق که میزان آرای «لیست خدمت» در آنها صفر بود را دوباره شمارش کردیم، اما رای اضافه نشد. در هر حال آمار ماخوذه کماکان در صندوق‌ها موجود است. باید نظر مردم را پذیرفت.» بدین ترتیب رویای بهشت برای لیست خدمت به کابوسی تبدیل شد و ساکنان اصولگرای آن اکنون باید بار و بندیل ببندند و پیشه دیگری جز نمایندگی مردم در شورای شهر را پیش بگیرند.
***
رای چمران زیادی هم بود!
اما درخصوص آرای مهدی چمران، نفر بیست و دوم شهر تهران که از معترضان به نتیجه انتخابات است نیز ابهاماتی وجود دارد. روز گذشته علیرضا رحیمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و عضو فراکسیون امید پرده از آرای حقیقی رئیس شورای فعلی شهر تهران برداشت. رحیمی علاوه بر بیان اینکه مغایرتی در بازشماری آرا مشاهده نشده است، پیرامون آرای واقعی مهدی چمران چنین گفت:« با توجه به درخواست رئیس مجلس، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر در استان تهران و همچنین شهر تهران، در جلسه‌ای مشترک آرای نفرات اول تا پنجاهم را به صورت رندوم مورد بررسی قرار داده‌ایم، به ویژه آرای آقای چمران را مجدداً تطبیق دادند تا اگر احیاناً رای به اشتباه برای ایشان کم یا زیاد شده، مشخص شود. این جلسه روز سه‌شنبه با حضور رئیس کمیته IT ستاد انتخابات کشور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار و صورتجلسه آن تهیه شد. علیرغم تطبیق متعدد آرا به صورت رندوم، هیچ‌گونه تغییری در نتیجه‌ای که پیش‌تر اعلام شده بود و درسامانه وزارت کشور تجمیع شده بود، رخ نداد و حتی یک مورد مغایرت پیدا نشد اما در برخی موارد شاهد این بودیم که چند رای بیشتر به نام آقای چمران ثبت شده بود که با توجه به جزئی بودن آن، به مسئله ورود نکردیم.»
****
نذر صلوات برای بازگشت رئیسی!
در کنار مطرودین بهشت، بازماندگان از حضور در پاستور نیز برای نمایش تقلب در انتخابات به هر وسیله‌ای متوسل شده‌اند. از روز شنبه و همزمان با غلبه 60 درصدی حسن روحانی بر ابراهیم رئیسی در دوازدهمین دوره انتخابات، بازندگان در این انتخابات دست به اعتراض زده و دولت را متهم به تقلب کرده‌اند. (!) اتفاقی که اصلاح طلبان را از آن نهی می‌کردند. حال آنکه علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی و وزیر مسکن دولت دوم احمدی‌نژاد، در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور نوشته است: «پیرو مکاتبات و پیگیری‌های مکرر گذشته و علیرغم گذشت چهار روز از اجرای انتخابات، متاسفانه وزارت کشور از ارائه شفاف نتایج و تفکیک صندوق‌های اخذ رای خودداری می‌نماید.» این در حالی است که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیش از نامه نیکزاد اظهار داشته بود که همه باید به نتیجه انتخابات تمکین کنند. او در این باره گفت: «انتخابات با همه شور و حال خود وقتی تمام می‌شود، تازه حرف و حدیث‌های مختلف درباره اینکه چرا یکی برنده شد و دیگری بازنده، شروع می‌شود و طرفین هم از انبوهی از علل و عوامل و دلایل برنده شدن و بازنده شدن سخن می‌گویند، الا آنچه باید گفته شود. در این میان آنهایی که به هر دلیل رای ندارند، علاوه بر این نکته، مرتب نهادهای دست اندرکار انتخابات را خطاب قرار داده که چرا غفلت کردید، چرا کوتاهی کردید، چرا تخلفات را رسیدگی نکردید و دیگر چراهایی که خیلی هم دقیق نیست. اما انتظار مشروع این است که اولا همه به نتیجه انتخابات تمکین کنند و ثانیا اجازه دهند مراجع نظارتی رسیدگی کنند و قبل از رسیدگی آنها، پیش داوری نکنند.» حال حامیان معترض رئیسی علاوه بر بیان اعتراض خود به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، از طریق نامه‌نگاری و مصاحبه، اقدام به انجام کارهای غیرمتداولی چون ایجاد سایت و راه‌اندازی کمپین کرده‌اند. این سایت، مخصوص فیلم‌هایی است که حامیان رئیسی از تخلفات انتخاباتی گرفته‌اند و کمپین هم نذر صلوات برای ابطال آرای روحانی و رفتن انتخابات به دور دوم است!
***
باز هم ادعای تقلب
اعتراض امروز اصولگرایان به نتایج دو انتخابات شورای شهر تهران و ریاست جمهوری، در حالی صورت گرفته است که در سال 94 پس از پیروزی قاطعانه «لیست امید» تهران در انتخابات مجلس دهم، غلامعلی حداد عادل هم سرلیست فهرست اصولگرایان نتایج آن انتخابات معترض بود و تا مدت‌ها اعلام می‌کرد که لیست تخلفات انتخاباتی وزارت کشور را در جیب‌هایش نگه داشته است. هر زمان که او از این فهرست کذایی سخن می‌گفت مسئولان وزارت کشور، از شخص وزیر گرفته تا سخنگو و سایر برگزارکنندگان انتخابات، خطاب به او می‌گفتند که این فهرست را منتشر کنید اما او هیچ گاه اقدام به این کار نکرد. به این ترتیب اظهارات حدادعادل مبنی بر تقلب در انتخابات 94 مشمول مرور زمان شد و غبار فراموشی بر آن نشست.