برکناری مدیرعامل استقلال

گروه ورزش / ناکامی استقلال در لیگ قهرمانان و حواشی مختلف باعث شد سال سخت آبی‌ها بدون کسب حتی یک جام به پایان برسد. اتفاقات ریز و درشت زیادی در طول این یک سال برای آبی‌پوشان رخ داد که مهمترین آنها شکست در پرونده بازگرداندن آندره آ استراماچونی، اختلاف و جدال رسانه‌ای سعادتمند و فرهاد مجیدی، از دست رفتن جام حذفی و البته حواشی این تیم در اردوی قطر بود. این اتفاقات تلخ باعث شد تا احمد سعادتمند، مرد شماره یک منتقدان دوشنبه شب مقابل دوربین رسانه رسمی باشگاه بنشیند و سعی کند به نوعی با صحبت‌هایش هواداران استقلال را نسبت به نحوه مدیریتش توجیه کند. موضوعی که مورد قبول اکثر هواداران آبی قرار نگرفت و با وجود تنها 6 ماه مدیریت (10 فروردین 99 تا 9 مهر)، او از نظر هواداران خشمگین همچنان نقش اول ناکامی‌های سریالی این تیم در ماه‌های اخیر بود. این اتفاقات باعث شد تا سه شنبه شب برخی از سایت‌ها خبر جدایی احمد سعادتمند از استقلال را منتشر و اعلام کنند که او به زودی میز مدیریت باشگاه را ترک خواهد کرد. در این بین حتی شایعاتی مبنی بر حضور اسماعیل خلیل زاده به عنوان جانشین سعادتمند مطرح شد که خلیل‌زاده آن را تکذیب کرد: «خبر حضور من به عنوان سرپرست باشگاه کذب محض است، بهتر است این اخبار را باور نکنید.» پس از خلیل‌زاده، نوبت به سعادتمند رسید و مدیرعامل آبی‌ها سه‌شنبه شب بلافاصله با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:‌ «شایعه مبنی بر استعفای اینجانب موضوعیت ندارد. زیرا از ابتدا با عشق پای در راهی سخت به قصد خدمت و جلب رضای خاطر خداوند منان و نیز عاشقان استقلال ستودنی کمرهمت بستم. پس روا نمی دارم که از عهد خود بازگردم. زیرا عاشقان را عشق ورزیدن رواست.» موضوع برکناری سعادتمند سه‌شنبه شب با تکذیبیه او به پایان رسید. او صبح چهارشنبه یکبار دیگر خبر برکناری‌اش‌ از مدیرعاملی استقلال را تکذیب کرد و به ایسنا گفت: «این اخبار حاصل دسیسه‌های افرادی است که حاضر نیستند خوشحالی استقلال را ببینند. اتفاقات خوبی در راه است. اتفاقاتی که هواداران را خوشحال می‌کند و نوید روزهای خوبی برای استقلال و هوادارانش می‌دهد. ما تا آخرین لحظه با حمایت هواداران برای‌ نام بزرگ استقلال می‌جنگیم و تلاش می‌کنیم تا شادی هواداران را ببینیم.» اتفاقات خوبی که سعادتمند از آن صحبت کرده بود به نفر اول نیمکت استقلال برای حضور در بیستمین دوره لیگ برتر مربوط می‌شد. او در مصاحبه‌ای دیگر از این موضوع پرده برداشت: ‌«توافقات لازم با الکس نوری انجام شده و بنده طی نامه‌ای به اعضای هیأت مدیره هم این موضوع را اعلام کرده‌ام. منتظر نظر نهایی عزیزان در هیأت مدیره هستم تا قرارداد با نوری را رسمی کنیم.»
به نظر می‌رسد سعادتمند خبر از توافق با الکساندر نوری مربی ایرانی- آلمانی برای سرمربیگری استقلال داد تا شاید بتواند با تلطیف فضا زمان بخرد و شرایط را به سود خود تغییر دهد اما هیأت مدیره استقلال بدون توجه به این مسأله او را از سمتش برکنار کرد. گفته می‌شود هیأت مدیره به سعادتمند تا ساعت 14 روز چهارشنبه فرصت داده بود تا از سمتش استعفا بدهد اما او نه تنها چنین کاری نکرد، بلکه با حضور در دفتر باشگاه امور جاری را پیش برد و حتی احکامی نیز برای هیأت امنای آکادمی استقلال صادر کرد. بدین ترتیب هیأت مدیره با انتشار بیانیه ای شدیداللحن، 8 دلیل برای برکناری سعادتمند برشمرد که اهمال، بازی با احساسات هواداران و رفتارهای خلاف شأن جزو آنهاست.
 ۱- سفر نابهنگام و بی نتیجه سعادتمند به ایتالیا که برخلاف ادعاها و بر اساس اسناد موجود می‌شد دیرتر انجام شود و بدتر از آن مصاحبه جنجالی تلویزیونی و مصاحبه رسانه ای بعد از جلسه هیأت مدیره که باعث برهم خوردن تمرکز تیم و در نتیجه از دست رفتن جام حذفی شد.
۲- اهمال سعادتمند در پرداخت طلب وینفرد شفر که باعث بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و در نتیجه محرومیت تیم از حضور بازیکنان جدید در لیگ قهرمانان آسیا شد.


۳- رفتارهای خلاف شأن باشگاه در نقل و انتقالات و حضور سؤال برانگیز در یک هتل به جای ساختمان باشگاه، همچنین همراهی شائبه برانگیز برخی افراد در اتاق مذاکره که باعث ورود نهادهای نظارتی به موضوع نقل و انتقالات باشگاه شد.
۴- قراردادهای اقتصادی بی نتیجه و بدون تأمین نظر هیأت مدیره که باعث بروز مشکلات مالی شد.
۵- خروج ارز از کشور بدون مجوز هیأت مدیره و بانک مرکزی که باعث وهن باشگاه استقلال شد.
۶- اتفاقات تأسف برانگیز در کشور قطر بویژه در فرودگاه دوحه که دون شأن باشگاه استقلال بود.
۷- طرح مسائل داخلی و محرمانه باشگاه در سایت رسمی باشگاه به جای مدیریت بازیکنان و حل و فصل مشکلات که باعث خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار باشگاه شد.
۸-  بازی با احساسات هواداران به بهانه بازگرداندن استراماچونی.
گفتنی است با برکناری سعادتمند شایعات روزهای گذشته درخصوص بازگشت فرهاد مجیدی قوت گرفت. از سوی دیگر با توجه به برکناری سعادتمند احتمالاً حضور الکساندر نوری نیز در استقلال منتفی است. از سویی دیروز شایعاتی مبنی بر بازگشت امیر قلعه‌نویی نیز منتشر شد.