اخبار کوتاه


هشدار وزارت خارجه نسبت به تعرض به خاک کشورمان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرفهای درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرفها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی میدهیم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص گزارشهای برخی تعرضات انجام شده به خاک جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیریهای اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: تحرکات در مناطق مرزی کشورمان بطور جدی و با حساسیت تمام از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال رصد بوده و در این ارتباط ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرفهای درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرفها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی میدهیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بار دیگر بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، رعایت اصل عدم تعرض به غیر نظامیان، توقف درگیریها و آغاز گفتوگوهای جدی و زماندار تاکید کرد و آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به نیل به این اهداف را اعلام کرد.

 

طرح مجلس برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: سالانه ۲۵۰ هزار مهاجرت به تهران صورت میگیرد و این یعنی که هر سال یک شهر بزرگ خالی میشود و ساکنان آن به تهران هجوم میآورند. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به ضرورت ساماندهی تهران و انتقال پایتخت اظهار داشت: تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران که از لحاظ طبیعی و چه حملههای نظامی و امثال آن یک تهدید واقعی است.

وی بیان داشت: ۵ الی ۶ مکان برای این کار یعنی انتقال پایتخت در حد کارهای اولیه در نظر گرفته شده است که نیاز به بررسی و کارهای کارشناسی بیشتر دارد.

وی در همین راستا یادآور شد: در مجلس دهم طرحی از سوی نمایندگان ارائه شد که به قانونی تحت عنوان قانون شورای ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی - اداری تبدیل شد؛ براساس این قانون، باید یک شورای عالی برای ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی- اداری با محوریت رئیسجمهور یا معاون اول وی تشکیل شود. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: همچنین مقرر شد در این شورا از دستگاهها و نهادها افرادی مثل وزرای مختلف دولت، مسئولان محیط زیست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند.