باید به زنگنه امتیاز میدادیم نه کارت زرد!


اولین کارت زرد مجلس یازدهمیها به بیژن زنگنه وزیر نفت رسید؛ او که برخی نمایندگان این دوره از پارلمان در دومین ماه حضور خود در مجلس، طرح استیضاحش را کلید زدند اما پیش از آنکه بتوانند ماجرای استیضاح زنگنه را جدی کنند، طرح سوال از وزیر نفت را به جریان انداختند. که یکی از مهمترین سوالات از زنگنه حول محور پارس جنوبی بود.

وزیر نفت توضیح داد: در سال ۱۳۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم ما با کمبود عظیم گاز در کشور روبهرو بودیم. اولین کاری که به عنوان کار مدیریتی انجام دادم اولویتبندی فازهای پروژه برای پیشرفت و بهرهبرداری بود. با اولویتبندی که صورت گرفت امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید میشود. چه خاصیتی داشت که ما هر ۱۷ فاز پارس جنوبی را جلو میبردیم و تا ۸۰ درصد میرساندیم اما تولیدی نداشتیم در حالی که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید میشود. ما توانستیم گاز را از دریا بیرون بیاوریم و آن را شیرین کنیم و به استاندارد شبکه برسانیم و مورد استفاده قرار دهیم.در مواردی بهدلیل تحریمها ما تجهیزات لازم را نداشتیم. ما منابع مالی خود را برای اتمام هر چه سریعتر این پروژه اولویتبندی کردیم. خوشبختانه امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده است و در آنجا تولید گاز داریم. او با اشاره به فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج فارس نیز گفت: امروز چهار سکو در دریا فعال شده است و از سال ۹۷ کار شروع شده و ما گاز به خشکی میآوریم و در آنجا تصفیه میکنیم. تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب گاز آورده شده و آن را تصفیه کردهایم. افتتاح سه تریلیر از فاز ۱۴ این پالایشگاه تا سال آینده تاثیری در مقدار تولید نخواهد داشت و ظرفیت اضافه پالایشگاه محسوب میشود.ما در فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلات زیادی روبهرو بودیم، زیرا تعداد زیادی از شرکتها مسوولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشتند. ما در ابتدا بخشهای مختلف پروژه را تفکیک کرده و هر کدام را به یک شرکت سپردیم. بخش دریا را به یک شرکت سپردیم که به نتیجه نیز رسیدیم و بخشهای دیگر را نیز به همین ترتیب تقسیمبندی کردیم. در این پروژه یک اشتباه ساختاری انجام شده بود و خریدها به یک شرکت دولتی و اجرا به سایر شرکتها داده شده بود که از نظر عملیاتی با مشکل روبهرو میشدیم.

چند روز پس دادن کارت زرد به زنگنه از سوی مجلس زئیس کمیسیون انرژی مجلس به این موضوع واکنش نشان داد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره کارت زرد مجلس به وزیر نفت به دلیل تأخیر در توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: در حوزه پارس جنوبی حتی باید به عملکرد وزارت نفت امتیاز داده میشد، اما «گویا قرار بود آقای زنگنه کارت زرد بگیرد.»

به گزارش وزارت نفت، «فریدون عباسی» درباره کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر نفت، افزود: نظر بنده بهعنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس این بود که در زمینه توسعه فاز ۱۴ هیچ تأخیری متوجه عملکرد وزیر نفت نبوده است. زنگنه هم در این باره در مجلس توضیحات قانعکنندهای ارائه داد و حتی میشد در این زمینه به وزارت نفت امتیاز داد، چراکه با اولویتبندی فازها در پارس جنوبی به نحوی عمل شد که ایران در توسعه این میدان گازی به عملکرد قابلقبولتری نسبت به قطر دست یافت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: اعضای کمیسیون انرژی هم عمدتاً همین نظر را داشتند، به این ترتیب ما در کمیسیون برای اینکه سؤال به صحن نرود و نماینده سؤالکننده قانع شود، مدیر کنسرسیوم راهبر توسعه فاز ۱۴ و کارشناسان مربوطه را نیز دعوت کردیم و آنها توضیحات مبسوطی درباره علل فنی تأخیر در توسعه این فاز ارائه دادند که هیچیک از موارد، قصوری را متوجه آقای زنگنه نمیکرد، با این حال باز هم نماینده قانع نشد.

گویا قرار بود آقای زنگنه کارت زرد بگیرد!

وی با یادآوری اینکه بحث توسعه پارس جنوبی بحثی ملی است و نه استانی، درباره کلیت فرآیند طرح سؤال توضیح داد: طرح سؤال از زنگنه توسط یکی از نمایندگان استان بوشهر انجام شد که در چنین شرایطی، وزیر باید طبق آییننامه به مجلس بیاید و ابتدا در کمیسیون مربوطه (انرژی) پاسخ دهد. به عبارت دیگر، کمیسیون انرژی شرایط سؤال و جواب را برای طرفین فراهم میکند، اما طبق آییننامه نمیتواند در این زمینه نظر دهد.

عباسی ادامه داد: اگر نماینده سؤالکننده بعد از طرح سؤال و جواب در کمیسیون قانع نشود، سؤال باید به صحن ارجاع داده شود، بهطوری که نماینده سؤالکننده و وزیر، هر یک ۱۵ دقیقه صحبت کنند و اگر باز هم نماینده بعد از ارائه توضیحات وزیر قانع نشود، موضوع به رأیگیری گذاشته خواهد شد که این مسئله درباره توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز مطرح شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید مجدد بر اینکه بررسی علمی و فنی این کمیسیون نشان میداد قصوری متوجه وزیر نفت نبوده است، گفت: گویا قرار بود ایشان کارت زرد را دریافت کند، زیرا خیلی به استدلالها و حرفها توجهی نمیشد.

تلاش برخی برای نشان دادن کارت زرد دوم به وزیر نفت

عباسی در ادامه با بیان اینکه احتمال دارد کارت زرد دیگری این بار با موضوع مناقشه گازی ترکمنستان در راه باشد، توضیح داد: با وجود اینکه بحث اختلاف با ترکمنستان را در کمیسیون انرژی حل کردیم و نماینده سؤالکننده اظهار کرد که قانع شده است، اما باز تعدادی از نمایندگان این سؤال را مطرح کردهاند، حال آنکه در کمیسیون نگفته بودند قانع نشدهاند! این موضوع اختلافنظرهایی را بهوجود آورد و در نهایت سبب شد با این حربه که «یا سؤال را به صحن بفرست یا شکایت میکنیم»، از بنده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت شود. وی در توضیح بیشتر گفت: من طبق آییننامه مجاز نبودم سؤال را به صحن بفرستم، چراکه هدف کمیسیون، دفاع از زنگنه نبود، بلکه هدف ارائه دیدگاه کاملاً فنی و در موضع عدالت از سوی کمیسیون بود، اما یکی از نمایندگان تهدیدهایی (مبنی بر اینکه مصاحبه میکند، یا در فضای مجازی مطالبی منتشر میکند و به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت میکند) را مطرح و در نهایت به این هیات شکایت کرد. عباسی افزود: هیئت نظارت بررسیهای خود را انجام داده و تا اینجا حق را به ما داده است. به این معنا که سؤال نباید به صحن ارسال میشد، اما دوباره در این باره در مجلس، سؤال طرح شده و از آنجا که سؤال حق نماینده است، وزیر هم باید دوباره پاسخگو باشد. وی متذکر شد: پرونده مناقشه گازی با ترکمنستان نیز بحثی ملی است و به دلیل اهمیت این بحث، ما از سفیر ترکمنستان نیز دعوت کردیم و با رایزنیهای صورت گرفته، تلاش شد ضمن توسعه دیپلماسی پارلمانی کشور، بر توسعه روابط دوجانبه تاکید شود و روابط دوستانه دو کشور ادامه یابد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر جریانات سیاسی بگذارند، مجلس میتواند با اتکا به نظرات کارشناسی گامهای خوب و موثری بردارد، گفت: ما در شرایط فعلی کشور نیاز به وحدت و همنظری داریم، بنابراین توصیه من به دوستان در مجلس شورای اسلامی این است که بسیار مواظب باشند. همچنین عملکرد رئیسجمهوری در ایجاد این آرامش و وحدت مؤثر است. وی نیز متقابلاً باید به نظرات مجلس بها دهد، در غیر این صورت، مجلس با ایشان برخورد خواهد کرد و کرونا هم نمیتواند مانع این برخورد شود.