افتخارآفرینی در قلب خلیج‌فارس؛ با سرمربی ایرانی

تیم پرسپولیس با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل النصر عربستان به عنوان نماینده غرب قاره کهن به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا رسید تا برای برگزاری بازی فینال در تاریخ ۱۹ دسامبر میلادی (۲۹ آذرماه) در کشور قطر منتظر نماینده شرق آسیا بماند. تیمی که با وجود مشکلات ریز و درشت توانست دومین صعود خود در سه سال گذشته به فینال لیگ قهرمانان آسیا را در رقابت با حریفان تا دندان مسلح کشورهای حوزه خلیج‌فارس جشن بگیرد.
چند ساعت مانده به بازی پرسپولیس با النصر عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی بی‌سابقه تصمیم به محرومیت انضباطی ۶ ماهه گلزن شماره یک سرخپوشان گرفت تا او نتواند برای این تیم بازی کند. شوک بزرگی که یحیی گل محمدی را مجبور به استفاده از مهدی عبدی به جای آل کثیر کرد اما این بازیکن توانست با گلزنی در این دیدار، جای خالی مهاجم محروم تیمش را به خوبی پر کند. آل کثیر که در ۶ بازی گذشته با پیراهن پرسپولیس موفق به ثبت چهار گل برای این تیم شده بود در هتل محل اقامت پرسپولیس ماند تا شاهکار جانشین خود را از تلویزیون اتاقش ببیند.
هواداران پرسپولیس هم چنین فکری نمی‌کردند
شاید دو هفته پیش خوشبین‌ترین هوادار پرسپولیس هم وقتی تیمش با یک امتیاز به دوحه می‌رفت انتظار نداشت همین تیم با بازیکنانی که انگ متوسط بهشان خورده بود بتواند یکی پس از دیگری رقبایش را شکست دهد و تا فینال آسیا پیشروی کند. اما این ماموریت غیرممکن، ممکن شد. با حضور یک ایرانی در راس کادر فنی. یک شاهکار بی‌نظیر؛ ساخت ایران!


پرسپولیس یک امتیاز داشت از ۲ بازی. بازی با التعاون با کلی بازیکن جدید که نصف تیم را تغییر داده بود. یک برد دشوار با نتیجه یک بر صفر با درخشش لک به دست آمد. در بازی بعدی اوضاع بهتر شد و باز هم برد یک بر صفر به ارمغان آمد؛ این بار اما به حق و بدون تردید. در بازی پنجم سرخ‌ها مغلوب الدحیل شدند و کارشان به اما و اگر کشیده شد. اما این عادت پرسپولیس است که بردِ دراماتیک و به یادماندنی را از پیروزی بدون دردسر بیشتر دوست دارد. در میان استرسِ زیاد، مردان یحیی، شارجه امارات را گلباران کردند و به دور یک هشتم نهایی رسیدند؛ با سرگروهی.
وقتی خوب باشید و خوب تلاش کنید
 شانس هم به سراغتان می‌آید
در دور بعدی حریف، السد قطر بود. همان تیمی که ژاوی سرمربی‌اش بود و کلی ستاره داشت. یحیی با یک استراتژی جانانه تیمش را به میدان فرستاد و به درستی مچ مهندس اسپانیایی را خواباند. در یک چهارم نهایی نوبت به پاختاکور رسید. به قول کارلوس کی‌روش وقتی خوب باشید و خوب تلاش کنید شانس هم به سراغتان می‌آید. ماشاریپوف همان ابتدا اخراج شد و تیم گل‌محمدی حریف چغر ازبکستانی را با ۲ گل مهاجم تازه واردش شکست داد و تا نیمه‌نهایی بالا رفت.
اما بازی نیمه‌نهایی؛ امید اصلی گلزنی پرسپولیس ساعاتی پیش از شروع بازی محروم شد اما همه‌مان می‌دانستیم که در اینجور مواقع ما ایرانی‌ها همدلی‌مان دوچندان می‌شود. تیم برانکو هم در سال ۲۰۱۸ با همین شیوه و با پنجره‌های بسته فینالیست شده بود. یحیی هم توانست. تیمش دقایقی هم ۱۰ نفره شد اما توانست راهی فینال شود. دومین فینال در سه سال اخیر. حالا یحیی این فرصت را دارد تا پا را فراتر بگذارد و بعد از ۲۷ سال آنجام قهرمانی را به دست بیاورد. کاری که نه خارجی‌ها و نه داخلی‌ها تا کنون نتوانسته‌اند انجامش بدهند.
بازی گرفتن از نفراتی که ستاره نبودند
پرسپولیس در این مسابقات با تفکرات یحیی و اتحادی که در بین نفراتش دیده می‌شد، امیدها را زنده کرد. تیمی که حدود نیمی از ترکیبش را نفرات جدیدی تشکیل می‌دادند که حتی در ادوار مختلف لیگ برتر در بین ستاره‌ها نبودند اما در ترکیب پرسپولیس با‌اندیشه‌های گل‌محمدی به ستاره تبدیل شدند. او از حامد لک، میلاد سرلک، عیسی آل‌‌کثیر، احسان پهلوان و سعید آقایی به شکلی بازی گرفت که انگار سال‌هاست در ترکیب پرسپولیس بوده‌اند.
«رسیدن به فینال با غلبه بر حریفانی که هرکدام چندین میلیون دلار برای رسیدن به موفقیت هزینه کرده بودند، حلاوت فینالیست شدن پرسپولیس را افزایش می‌دهد». مهدی مهدوی‌کیا پیشکسوت باشگاه پرسپولیس دیروز با اشاره به این موضوع و با تمجید از عملکرد شاگردان گل محمدی درباره حضور کادر فنی ایرانی در راس این تیم گفت: پرسپولیس واقعا شاهکار کرد. اینکه شما بتوانید با یک تیم ایرانی، برابر رقیبان قدرتمندی که هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند به برتری برسید، شاهکار است. از نظر هزینه‌ها و امکانات پرسپولیس در جدال نابرابری حضور داشت. در پرسپولیس یک مربی ایرانی کاربلد مربی بزرگ دنیا را مغلوب کرد که این جای تقدیر دارد. به امید خدا این‌بار پرسپولیس قهرمان لیگ قهرمانان آسیا بشود. قطعا اینبار مثل فینال قبل نخواهد بود، چون فینال قبل ما دست و پا بسته بودیم و کلا با ١١ بازیکن به مصاف تیم ژاپنی رفتیم اما این‌بار شرایط متفاوت است و قطعا پرسپولیس در بازی فینال حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.
گل‌محمدی نماد مربیان ایرانی است
فرشاد پیوس مهاجم اسبق پرسپولیس هم اعتقاد دارد پرسپولیس عملکرد خیلی خوبی در لیگ قهرمانان آسیا داشت و بازیکنان با غیرت تیم جواب تصمیمات غیرفوتبالی و غیرمنطقی کنفدراسیون فوتبال آسیا را با عملکرد خوبشان در زمین دادند. پیوس ضمن تمجید از عملکرد کادر فنی این تیم می‌گوید: نباید از نقش ویژه کادر فنی و در راس آن «یحیی گل‌محمدی» چشم‌پوشی کرد چرا که یکی از دلایل اصلی موفقیت پرسپولیس در مسابقات اخیر شناخت و آنالیز خوب از حریفان بود. به نظر من گل‌محمدی نماد مربیان ایرانی است و او ثابت کرد که مربیان ایرانی هم می‌توانند موفق ظاهر شوند.او توانست از نظر فنی تیم را در بالاترین سطح خود نگه دارد و هم معنای تیم بودن و یک دست بودن را در پرسپولیس حفظ کند و با همین نتایج خوبی که تیم گرفت می‌بینیم که دوباره نشاط به جامعه برگشته است.
بدون شک نقش گل‌محمدی سرمربی خوش‌فکر و کاربلد ایرانی که توانست تیمی که ستاره‌های خود (علی علیپور، مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند) را از دست داده بود به فینال برساند بر هیچ کس پوشیده نخواهد بود. مربی جوان و کاربلدی که به جای بهانه‌گرفتن، جنگید و تیمش را ساخت و این روحیه را به بازیکنان و هواداران چندین میلیونی تیمش هم تزریق کرد تا آنان با اتحادی مثال‌زدنی به موفقیت برسند.