قیمت دلار 2500 تومان و سکه 1/5 میلیون تومان کاهش یافت

سرویس اقتصادی-  قیمت ارز و سکه پس از حدود دو هفته التهاب شدید بالاخره به سمت ثبات رفت و کاهش چشمگیری را تجربه کرد. تنها طی دو روز حدود 2500 تومان از قیمت دلار کاسته شد و قیمت این ارز به رقمی در حدود 27 هزار تومان تنزل پیدا کرد. این در حالی است که برخی صرافی‌های دولتی نرخ را تا کانال 26 هزار تومان (26 هزار و 990 تومان) نیز کاهش دادند تا یک‌بار دیگر قیمت ارز با کاهش محسوسی مواجه شود.
در پی کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز روند نزولی به خود گرفت و حدود یک میلیون و 500 هزار تومان ارزان شد. به عبارتی، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید، که دو روز پیش 15 میلیون تومان قیمت داشت، در انتهای روز کاری گذشته، به قیمت 13 میلیون و 580 تومان رسید. بنابراین بعد از افزایش سریع قیمت ارز و سکه، حالا شاهد کاهش بسیار سریع قیمت‌ها در بازار هستیم.  
در همین زمینه، محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت خرید و فروش سکه گفت: «خریداران دست نگه داشته‌اند تا قیمت‌ها به کف برسد ولی در عین حال فروشنده‌ها نسبت به روزهای قبل بیشتر شده‌اند. در صورت ادامه روند فعلی در بازار ارز، قیمت طلا و سکه در روزهای آینده بازهم کاهشی خواهد بود، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و خبرهای مثبت از بازگشت ارزهای صادراتی موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شده است.»
قیمت‌ها همچنان نزولی خواهد بود


خبرگزاری فارس نیز درباره ادامه روند بازار در روزهای آینده، اعلام کرده: «برخی کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی بهای ارز در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و به‌صورت تدریجی به کمتر از 20 هزار تومان خواهد رسید.» برهمین اساس، به‌نظر می‌رسد، کاهش محسوس نرخ ارز طی روز گذشته این تصور را بین فعالان بازار ایجاد کرده که نرخ‌ها در روزهای آینده همچنان کاهشی خواهد بود.
همچنین خبرگزاری تسنیم طی گزارشی به روند روزهای آتی نرخ ارز پرداخته و نوشته است: بازاری‌ها می‌گویند: نرخ‌ ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد کاهش محسوس داشته و احتمالا این روند قیمتی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. برخی دیگر اما معتقدند: ریزش قیمت‌ها در بازار به دلیل تغییر انتظارات در بازار است و معامله گران برداشت می‌کنند قیمت‌ها در بازار به سقف رسیده بود زیرا توان عبور از مرز 30 هزار را نداشت.
یکی از صراف‌ها می‌گوید: با ادامه روند نزولی قیمت‌ها، بر تعداد فروشنده‌های بازار افزوده می‌شود. فعالان بازار ارز اعلام کردند: در یکی دو روز گذشته آرامش به بازار بازگشته است. برخی از فعالان اقتصادی نیز با‌ اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی‌ها، از روند فروش ارز در سامانه نیما می‌گویند و تأکید دارد که اگر صادرکنندگان نسبت به فروش ارز در حاشیه مشخص شده در نیما مقاومت نکنند، روند نزولی قیمت ارز در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
خبرهای خوب همتی اثر خود را گذاشت
گفتنی است، چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، زمانی که نرخ‌ها در بازار ارز به اوج خود رسیده بود، اعلام کرد: «این روزها بعدازطرح مکانیزم ماشه،اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود، فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن دربازار ارز سایه افکنده است. درحالی که درمقابل آن، خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم.»
وی همچنین به نکته مهمی‌درباره بازگشت ارزهای صادراتی در روزهای اخیر‌ اشاره کرده بود: «صادر‌کنندگان بالغ بر هشت میلیارد دلار از تعهدات ارزی 27 میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های 1397-  1398خود را، به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود 19میلیار دلارکاهش یافته است.» بنابراین احتمالا طی روزهای گذشته دست بانک مرکزی در حوزه عرضه ارز، بازتر شده است.
همتی، همچنین روز شنبه 12 مهر ماه در مراسم تجلیل و قدردانی از ۵۰ صادرکننده نمونه که نزدیک به ۱۰۰ درصد ارز ناشی از صادرات خود را به چرخه و اقتصاد کشور برگردانده‌اند، گفت: «این ۵۰ صادرکننده که همگی تولید‌کننده هستند از بابت صادرات از سال ۹۷ تا پایان اردیبهشت ۹۹، معادل ۲۲ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور برگردانده‌اند. تداوم روند عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما به تعادل بازار ارز کمک قابل توجهی خواهد داشت.»
تأثیر افزایش صادرات نفت
 بر قیمت دلار
در این جهت، هفته پیش وقتی قیمت دلار به 30 هزار تومان رسید، خبری از سوی پایگاه خبری رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران به روزانه 1.5 میلیون بشکه افزایش یافته است. با توجه به اینکه معمولا تسویه معاملات نفتی بسته به نوع محموله‌ها در بازه‌های زمانی یک تا سه ماهه انجام می‌شود، بنابراین در صورت مدیریت مصارف ارزی و ادامه فرایند صادرات نفت و میعانات گازی در همین سطح، می‌توان انتظار داشت قیمت دلار در ماه‌های آینده کاهش داشته باشد.
همان زمان نیز برخی از فعالان بازار ارز اعلام کردند در صورتی که خبر مثبت و بنیادی اعلام شود حتماً اتفاقات مهر 97 تکرار می‌شود و قیمت دلار سقوط می‌کند؛ یک‌ بار در مهر سال 97 بانک مرکزی توانست دلار را از نزدیک 20 هزار تومان به 10 هزار تومان کاهش دهد و شاید این اتفاق با یک خبر بنیادی بازهم تکرار شود. با تمام این اوصاف، قیمت دلار در آن زمان یک موج کاهشی را تجربه کرد اما مجدداً رو به افزایش گذاشت.
شاید فعالان بازار به دلیل فرایند زمان­بر اثرگذاری افزایش صادرات نفت بر نرخ ارز نسبت به این خبر بی‌توجهی کردند اما حالا که دولت توانسته هشت میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی را به کشور برگرداند و طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، خبرهای خوبی هم در حوزه منابع مسدودی شنیده می‌شود، احتمال اینکه پیش‌بینی‌ها درباره افزایش صادرات هم به زودی به واقعیت تبدیل شود، بالا رفته است.