برخی می‌خواهند روابط خوب ما با ایران را تخریب کنند


«مصطفی الکاظمی» نخست ‌وزیر عراق شب گذشته (۳ اکتبر) برای نخستین بار از زمان دستیابی به این پست در ماه می گذشته، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حاضر شد و درباره جدیدترین تحولات کشورش و رویکردهای دولت خود توضیحاتی را ارائه کرد.
الکاظمی در پاسخ به سوالی درباره خروج نظامیان آمریکا از عراق گفت: تصمیم جنگ و صلح در دست دولت است نه طرف‌های مشخص. عراق در شرایط کنونی و طی چندین ماه اخیر، گفت‌وگوهایی راهبردی با ایالات متحده داشته و ما دستاوردهایی تاریخی در این گفت‌وگو داشتیم و در سفرم به آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور به کاستن شمار نیروهایش و باز استقرار آنها در خارج از عراق متعهد شد.
نخست‌وزیر عراق که پس از بازگشت از آمریکا گفته بود ترامپ وعده داده طی سه سال نیروهای خود را از عراق خارج کند، در پاسخ به موج انتقادات در این‌باره گفت: آمریکا بیش از ۲۵۰۰ سرباز خود را از عراق خارج کرده است اما برخی طرف‌ها اصرار دارند که با جنجال برخورد کنند و رابطه عراق با جامعه بین‌الملل را تهدید می‌کنند.
وی درباره سیاست خارجه دولت عراق  نیز توضیح داد: این دولت، دولت تعادل است و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر است. روابط ما با کشورهای عربی خوب است. با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم تا از این روابط حمایت کنیم زیرا برخی دوست دارند که این رابطه خراب شود.


نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه
«بیشتر نیروهای سیاسی خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند» از پارلمان این کشور خواست تا موضوع حوزه‌های انتخاباتی و نیز قانون دادگاه فدرال را نهایی کند.
وی تاکید کرد  که هدف دولت کنونی برگزاری انتخابات زودهنگام شفاف و عادلانه است.
الکاظمی در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در خصوص سخنان تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مبنی بر بسته شدن سفارت این کشور در بغداد در صورت تداوم حملات راکتی با رد این گزارش‌ها گفت: هیچ تهدیدی را از طرف آمریکا در خصوص بسته شدن سفارت این کشور در عراق دریافت نکرده است.