مدل عجیب تعطیلی تهران

به گفته بسیاری از شهروندان علیرغم ادعای مسئولان تقریبا پایتخت دیروز شرایطی عادی داشت و اثری از تعطیلی نبود
آفتاب یزد –گروه شبکه: در دوران موج سوم شیوع کرونا هستیم. دورانی که به خاطر فصل پاییز و سایر بیماری‌های این فصل از جمله آنفلوآنزا، از هر زمان دیگری خطرناک‌تر است. در حال حاضر وضعیت کشور قرمز و آمار جانباختگان و مبتلایان به این بیماری گواه از شرایط اضطرار و بحرانی می‌دهد. به همین خاطر مسئولان کشور تصمیم گرفته‌اند که تهران را به مدت یک هفته تعطیل کنند اما تعطیلی که هیچ نقشی در مهار این بیماری ندارد و عملا بی‌فایده است. چرا که دولت مراکزی (دانشگاه‌ها، مدارس، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، باشگاه‌های ورزشی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌هاو...) را تعطیل کرد که پیش از آن هم در حالت نیم تعطیل یا تعطیل به سر می‌برد. این در حالی است که با تعطیل نکردن مراکز اصلی از جمله ادارات، بانکها و بازار همچنان شاهد حضور بیشماری از مردم در خیابان‌ها هستیم. کما اینکه در حال حاضر علی رغم تعطیل بودن، هیچ گونه اثری از تعطیلی را در تهران نمی‌بینیم. از همه بدتر آنکه با عدم ایجاد محدودیت در جاده‌های کشور باز هم عده‌ای از افراد بی‌مبالات هستند که این یک هفته تعطیلی را فرصتی مناسب برای سفر رفتن که از مهم‌ترین عامل‌های شیوع بیماری کروناست، ببینند. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت با این تعطیلی بی‌مورد، می‌خواهد به نوعی بگوید که به فکر مردم و مهار این بیماری است. اما بر همگان روشن است که این تعطیلی هیچ کمک شایانی به کنترل کرونا که در حال جولان دادن است، نمی‌کند.
> کرونا با تعطیلی یک هفته‌ای کنترل نمی‌شود
در این راستا ناهید خدا کرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اتخاذ محدودیت‌های کرونایی در تهران گفت: «محدودیت یک هفته‌ای از سوی استانداری برای تهران صادر شد اما اتخاذ این محدودیت ها، نگرانی‌هایی را به همراه دارد و سوالی که مطرح است اینکه آیا با تعطیلی یک هفته‌ای می‌توان اپیدمی را کنترل کرد که جواب آن خیر است.» به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه با چند اپیدمیولوژیست صحبت کردم و آنها معتقدند که تعطیلات یک هفته‌ای فقط فراز و فرود در سیر اپیدمی ایجاد می‌کند، گفت: «اگر نتوانیم این محدودیت‌ها را درست کنترل کنیم بعد از آن باز هم شاهد اوج بیماری خواهیم بود و باید به مسئولان گفت که اگر نمی‌توانید کار و تصمیم بهتری داشته باشید، همان اپیدمی گله‌ای را دنبال کنید.» رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت تهران قرمز است ادامه داد: «برای مهار شیوع کرونا لازم بود که به جای یک هفته، دو هفته تهران تعطیل شود.» خداکرمی با بیان اینکه این در حالی است که اگر مسافرت‌ها محدود نشود مجددا شاهد حرکت ویروس به سمت نقاط پاک کشور خواهیم بود، افزود: «درست است که احیای اقتصادی مهم است اما جان مردم مهمتر است.»


> تهران دو هفته تعطیل شود
همچنین رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ «باید تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل برای تهران درنظر بگیریم چراکه می‌تواند خیلی موثر باشد و زنجیره بیماری را کاملا ازبین ببرد.» به گزارش ایلنا،‌ محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های
کرونایی تهران برای یک هفته اعمال شد و آنچه مدنظر شهروندان بود به اجرا درنیامد، گفت: «باید تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل برای تهران درنظر بگیریم و این می‌تواند خیلی موثر باشد و زنجیره بیماری را کاملا از بین ببرد. معمولا می‌گویند تعطیلات یک هفته‌ای جواب نمی‌دهد چرا که زنجیره کرونا دو هفته است و قرنطینه نیز دو هفته‌ای است. من متوجه نشدم که چرا جناب آقای زالی یک هفته درخواست برای کم کردن فعالیت‌ها اعلام کردند و حالا که درخواست کردند خواهش می‌کنیم آنرا دو هفته‌ای کنند تا مشکل عمیق‌تر حل شود.»
> واکنش کاربران
اکنون این تعطیلی نه چندان موثر دولت، مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های انتقادی آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «پیشنهاد یک هفته تعطیلی تهران تنها در صورتی به نتیجه میرسه که جاده چالوس رو مسدود کنین وگرنه خودتونو مسخره کردین»
دیگری نوشت:« دولت دقیقاً چی رو تو تهران تعطیل کرده؟ واقعا این تعطیلی برای این بوده بگن داریم در کنترل کرونا کمک می‌کنیم؟ همه مشاغل بخش خصوصی باز هستن خیلی‌ها حتی دورکاری هم نمیدن و اگه هم بدن دستمزد رو پایین میارن که با این همه هزینه مجبورن بیخیال دورکاری بشن»
یکی دیگر از کاربران گفته است: «کاش همینطور که دستور تعطیلی تهران و میدن جاده تهران- شمال و مین‌گذاری هم کنن که کسی تو این یه هفته تعطیلی نره شمال»
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «در اطلاعیه‌ای که من می‌بینم برای تعطیلی تهران، در واقع تعطیلی درکار نیست تا بانک و ادارات رو تعطیل نکنی. استخر و آرایشگاه زنانه و آموزشگاه و مدرسه کافی نیست»
کاربران دیگر نوشته اند:« این تهران تعطیل شد؟ چیه؟ کجای تهران تعطیل شد؟ بازار؟ پاساژها؟ ادارات؟ پارکها؟ به اسم تعطیلی مراکزی که قبلا تعطیل و نیمه تعطیل بودند جو روانی راه انداختن! رسانه هم همراه!»، «تعطیلی تهران، بدون اعمال محدودیت تردد در جاده‌های شمالی کشور، بیشتر شبیه به
یک شوخی و بازی با کلمات است تا یک تصمیم مدبرانه»، « شما آثاری از تعطیلی در تهران می‌بینید؟ کلا مملکت اینطوریه که تاحد یه چیزی در نیاد کاری نمی‌کنن»، «یک سوالی من از مسئولین دارم که دانشگاه‌های خالی رو به خاطر کرونا تعطیل کردند. این تعطیلی به جز حذف دوباره سرویس خوابگاه متاهلی ما چه تاثیری داشت؟ بعد هم اگه این سرویس نباشه، خیلی‌ها مجبورند با مترو بیان تهران و طبعا احتمال کرونا گرفتنشون به شدت زیاده تو متروی کرج! »، « به نظرم استانداری تهران عموما فضاهایی را تعطیل اعلام کرده که پیشتر هم تعطیل یا نیمه تعطیل بودند. بعید است که با توجه به باز بودن بازار و مابقی فضاهای تجاری و اداری این تعطیلی تاثیری در قطع زنجیره انتقال کرونا داشته باشد»، «ابلاغیه استانداری تهران عملا از تعطیلی یا کاهش تردد خبر نمی‌دهد، بلکه این محدودیت و تعطیلی بیشتر درباره صنوف و مشاغلی است که مدت‌هاست بسیاری از آن‌ها عملا تعطیل یا غیرحضوری بوده‌اند»، «این وسط یه تسلیتم بگیم به کادر درمان و کارکنان بانک‌ها و فروشنده‌ها و رهگذران بدبخت شمال و مابقی مناطق مسافرخیز به مناسبت تعطیلی تهران »، «تو بوق و کرنا میگن تهران تعطیل شد وقتی ادارات و بانکها با کل نفرات باز هستند تعطیلی تهران چه معنایی داره؟»، «خب با توجه به تعطیلی تهران و به تبعش مسافرت یکسری از این
فرهیخته‌ها به سمت شمال، باید منتظر موج جدید بیماری تو شمال باشیم!»، «برای مقابله با کرونا در تهران باغ وحش را تعطیل کردند اما ادارات و رستوران‌ها و همه مراکز مهم و پر تردد باز هستند!»، «ادارات چی؟ تصمیمات شل کن سفت کن نیم بند به هیچ درد نمی‌خورد»، «تعطیلی یک هفته‌ای تهران به همراه بستن جاده‌های ورودی و خروجی تهران به جز برای خودروهای باری اثرگذار. تعطیلی یک هفته‌ای تهران بدون اتخاذ تصمیم جهت بستن جاده باعث هجوم مسافر به محورهای شمالی کشور می‌شود و باز همین آش و همین کاسه»،«کل کشور رو باید تعطیل می‌کردند ما که چیزی برای از دست دادن نداریم؟ اقتصاد داریم که نداریم؟ چی داریم که از دست بره؟ لا اقل جلوی این لعنتی رو می گیریم»