کرونا را باور کنیم

مجید ابهری‪-‬ آمار فوت شدگان با شرایط وخیم بیماران کرونایی اخطار تلخی را به ما می‌قبولاند. بدبختانه موج منفی وگسترده پیشگیری ستیزی وعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی از هموطنان موجب افزایش آمار آسیب دیدگان گردیده به طوری که از بیماران بستری تا فوت شدگان روند صعودی پیش گرفتند.درحالیکه در اکثریت کشورها آمار آسیب دیدگان روند نزولی را طی کرده و برخی به اعداد ناچیزی رسیده که با شروع روند قابل مقایسه نمی‌باشد. حرف شنوی مردم
از مسئولین بهداشتی ودرمانی کشورشان و
بکار بستن دستورات بهداشتی ورعایت اوضاع خود و
جامعه موجب غلبه نسبی بر این ویروس شوم گردیده است. در جامعه ما با پیمایش نظری در این محور به سه گروه از افراد برخورد می‌کنیم:


اول: افرادیکه با رعایت اصول بهداشتی و کنترل امور باعث دوام سلامتی خود و خانواده شان گردیده و وظایف خودرا نسبت به اطرافیان در حد امکان رعایت می‌نمایند.
دوم: اشخاصی که گاهی بله، گاهی خیر هستند. یعنی بسته به محیط اطراف در راستای رعایت یا بی‌توجهی گام برمی دارند. برخلاف گروه اول این گروه گویی فقط مامور حفظ و رعایت اصول پیشگیری درباره خود وحداکثر خانواده شان هستند.
سوم: افرادی هستندکه نه خود پروتکل‌های ضروری را رعایت واجرا می‌کنند و نه برایشان جان اطرافیان ارزشمند است. این افراد موضوع کرونا را دروغ وتوطئه قلمداد کرده وهمه را به تمسخر می‌گیرند. این گروه دیگران را که برخلافشان به اصول و قواعد پایبند بوده وپروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌نمایند آدم‌های ترسو و جان دوست قلمداد کرده و سوژه خنده درست می‌کنند. البته از انصاف نگذریم سهل انگاری‌های اولیه دولت ونگرانی آنها از سختگیری برمردم باعث نگاه آسانگیری از سوی مردم گردید. در برخی از کشور‌های اروپایی که خود را باصطلاح پیشگام ادب وقانونمداری می‌پندارند جماعت بدون اعتنا به اصول پیشگیری و آداب اجتماعی قواعد را
زیر پا گذاشته و بکار وتفریحات خود مشغول شدند.
اما معلوم‌نیست که چرا آمار فوتی‌های ما بیشتر از آنهاست؟ ناگفته پیداست که محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های غیر انسانی وظالمانه استکبار در زمینه‌های دارو واقلام درمانی آثار شوم خود را بر پیشگیری ودرمان درجامعه گذاشته واین حرکات غیر انسانی آمار تلفات را بالاوبالاتر برده و می‌برد. البته علاوه بر محورهای یاد شده باید به مشکلات مالی در زمینه حقوق ومطالبات کادر پزشکی اشاره کرد. خیلی از مطالبات این افراد زحمتکش برای سه الی چهار ماه پرداخت نشده. خستگی مفرط کادر درمانی ناشی از فشار حرفه‌ای به خاطر افزایش چشمگیر تعداد بیماران در کنار عدم دریافت حقوق وسایر مطالبات در شرایط حاضر (گرانی ساعتی وتورم) مزید برعلت گشته است. چندین بار دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت ودرمان بر این نکته تاکید واشاره نموده که هنوز به جایی نرسیده است. اکثریت این کارکنان شریف وزحمتکش مستاجر بوده و در حال حاضر با مالکین خود دچار مشکل شده‌اند. ایثار و انسانیت کادر درمانی ایمان به کار وحرفه خود و‌عشق به مردم اصلی‌ترین انگیزه‌ها برای فعالیت در این فضای خطرناک می‌باشند که باید مورد توجه وتقدیر همه قرار گیرد.