رمز سیاست‌گذاری موفق

دکتر فتح اله دهقان‪-‬ موفقیت در زندگی فردی،اجتماعی و همچنین در سطوح بالا‌تر شامل جوامع،کشور،منطقه و جهان، علل و عوامل گوناگونی دارد.
تاریخ جهان حکایت از آن دارد یکی از عوامل اصلی موفقیت بشر و کشورها سیاست‌گذاری بهینه وانتخاب استراتژی صحیح بوده است.
سیاست صحیح سیاستی است که توسط عالمان علم سیاست و علوم مربوطه در دپارتمانها، اندیشکده‌ها، موسسات تخصصی سیاسی و روابط بین‌الملل ساخته و پرداخته شود. زیرا دراین موسسات افرادی متخصص و متبحر در علوم مختلف به بحث و بررسی پرداخته و سیاست‌های خروجی آن برای سیاست‌گذاری و اجرا در اختیار دستگاه دیپلماسی قرار داده می‌شود.
در این اندیشکده‌ها و... اساتید علم سیاست، حقوق، تاریخ، جامعه شناسی، روان شناسی و... که کاملا با کلیه جوانب کشور هدف و سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای و ساختار قدرت جهانی آشنا هستند اقدام به تبیین استراتژی وتعیین و تعریف سیاست می‌نمایند. خیل عظیم این موسسات همچنین موفقیت کشورها در تحقق اهداف مورد نظرشان حاکی از اهمیت آنها می‌باشد. دیگر این که سازمان وتشکیلات دستگاه سیاست خارجی به روز بوده و با توجه به تغییرات نظام جهانی و متناسب با اوضاع و احوال جهانی و اولویت‌ها شکل گرفته باشد.


مورد دیگر این که دیپلمات‌ها و سیاست مدارانی که قرار است سیاستها را اجرائی کنند،تحصیل کرد گان علم سیاست و افراد خبره وبا تجربه علم سیاست ویا علوم مرتبط می‌باشند.
این دیپلمات‌ها نیز باید اطلاعات مکفی ازکشور هدف داشته و منطقه رابه خوبی بشناسند. لابی‌گری نیز از ابزارهای بسیار مهم در دنیای کنونی است. سالانه میلیونها دلار در جهان در جهت لابی‌گری توسط کشورهای جهان در جهت اهداف وبرای نتیجه بخش بودن سیاست‌ها در راستای منافع ملی کشورها هزینه می‌شود.
البته شهروندان و نخبگان کشور مرجع که در قالب اقلیت درکشور هدف ساکن هستند نیز نقش مهمی در جهت لابی‌گری در راستای منافع ملی کشورشان ایفا می‌کنند.
در هر حال سیاست‌هایی باید توسط کشورها سیاست‌گذاری شود که توسط موسسات تخصصی سیاسی و روابط بین‌الملل ساخته و پرداخته شود. البته دیپلماتهای عالم به علم سیاست و با تجربه، دارای شناخت از کشور هدف و آگاه به سیاستهای منطقه‌ای و ساختار جهانی و اولویت کشور مرجع در کشور هدف نیز از ابزار لازم به بار نشستن این سیاست‌ها می‌باشند.