ضیافت‌های کرونایی مسافران



زهره افشار
خبرنگار


اگر در تعطیلی آخر همین هفته قصد رفتن به گیلان و مازندران را دارید بدانید وضعیت این شهرها قرمز است؛ تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود ندارد و کرونا در شهرهای این استان‌ها زمانی به اوج می‌رسد که میهمانانی چون شما قدم در این استان‌ها می‌گذارند؛ چند روزی است کادر درمانی و مسئولان استانی در گیلان و مازندران و گلستان، نگران  آخر هفته‌هایی هستند که به تعطیلی پیوند خورده است. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در کلاردشت و چالوس تکمیل شده و دیگر جایی برای بیماران جدید کرونایی وجود ندارد،البته به نظر می‌رسد برای جلوگیری از افزایش سفرها در هر تعطیلات دیگر نصیحت و خواهش پاسخگو نیست و باید راهکاری دیگر اندیشیده شود.
استقرار مسافران در پارک‌های گیلان ممنوع است
«ارسلان زارع» استاندار و رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا گیلان با اشاره به احتمال افزایش مسافرت‌ها در پایان هفته جاری به«ایران »گفت: از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند تا بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم.
وی تأکید کرد: باور کنیم تنها راه مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن، پیشگیری است که آن هم با مشارکت همه افراد جامعه به دست می‌آید. زارع خاطرنشان کرد: شکست کرونا، نیازمند عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی همگانی است و همه ما در هر شغل و منصبی باید در جهت تحقق این دستاورد ارزشمند، خود را مسئول بدانیم که در شرایط کنونی نرفتن سفر یکی از بزرگترین کمک‌ها برای کنترل بیماری است.
استاندار گیلان تصریح کرد: مردم گیلان همواره با گشاده رویی پذیرای میهمانان استان بوده‌اند ولی در شرایط کنونی نمی‌توانیم پذیرای مسافران باشیم.
به گفته وی برپایی کمپ‌های موقت و استقرار مسافران در پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع است که در این خصوص نظارت‌های لازم صورت خواهد گرفت. وی همچنین از همه مردم خواست برای قدردانی از زحمات کادر درمان ماسک بزنند. استاندار گیلان گفت: بیش از هفت ماه است که کشورمان درگیر کروناست و به عناوین مختلف از کادر درمان و تلاش‌های آنان قدردانی شده است ،اما معتقدم تشکر عملی از مدافعان سلامت  با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی تجلی می‌یابد.
نگران هستیم با سفرها  کرونا دوباره اوج بگیرد
«سیدعباس موسوی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم به«ایران» گفت: در حال حاضر باوجود اینکه استان ما در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته اما روند بیماری باثبات شده و ما الان نگران هستیم مبادا با سفرهای پیش رو این روند بار دیگر افزایش یابد. وی افزود: مسافران تصور می‌کنند سفر رفتن و اینکه یک خانواده به نزد اقوامشان در شهر دیگری بروند تأثیر زیادی ندارد ،ولی بررسی‌های علمی و تجربه‌ تعطیلات‌ قبلی نشان می‌دهد که سفر ریسک ابتلا  را بالا می‌برد و با هر تعطیلات تعداد مبتلایان در استان‌های میهمان پذیر بالا می‌رود. وی گفت: مشکل اینجاست که سفرها معمولاً تک خانواده نیست و دورهمی‌های خانوادگی بعدی چالش برانگیز است، معمولاً در این دورهمی‌ها با تصور اینکه این یکی خاله است و آن دیگری عمو و دایی ماسک استفاده نمی‌شود و رعایت پروتکل‌ها از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی هم به همین ترتیب خواهد بود؛از سوی دیگر افراد بیشتری در یک فضای کوچکتر دور هم جمع می‌شوند و این روزها هم  بارش و کاهش دما شرایطی را فراهم کرده که درو پنجره‌ها  بسته باشد که این سرایت بیماری را دو چندان می کند. موسوی تصریح کرد: نمونه‌ای از این دورهمی‌های مشکل زا جشن تولدی در ساری بود که از 31 نفر میهمان که برخی از آنها هم مسافر بودند تست کرونای 26 نفر مثبت شد، لذا از همه کسانی که سفر برایشان الزامی نیست خواهش می کنم در خانه هایشان بمانند و باور کنیم سفر ارزش گرفته شدن جان یک نفر را ندارد.
خانه دومی‌ها در مازندران زیاد شده است
در همین حال «عباس مهدوی» سخنگوی استانداری مازندران هم به« ایران»گفت: تعطیلات به نگرانی همیشگی ما تبدیل شده و متأسفانه دیگر نمی‌دانیم باید با چه زبانی از هموطنان عزیزمان خواهش کنیم در این شرایط سفر نکنند. وی افزود: کرونا شرایطی را برای ما رقم زده که تعطیلات و فرصت گردشگری برای استان ما به تهدید تبدیل شده و نگران کننده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر مردم ما علاوه بر تعطیلات آخر هفته، نگران دورکاری کارمندان در دیگر استان‌ها هستند زیرا متأسفانه برخی از هموطنان با سهل‌انگاری از فرصت‌های یک روزه در خانه ماندن و کنترل کرونا به این بیماری دامن می‌زنند.  وی تأکید کرد : سفر رفتن شمشیر دولبه است زیرا علاوه بر اینکه احتمال انتقال ویروس از طریق مسافران وجود دارد این مسأله می‌تواند بر عکس باشد و خدای ناکرده مسافران به‌دلیل سهل‌انگاری میزبانان مبتلا شوند.
از مسافران می‌خواهیم نه تنها به مازندران بلکه به هیچ استان دیگری سفر نکنند زیرا سفر رفتن تعداد مبتلایان را بیشتر و بیشتر می‌کند و در شرایطی که  اعضای کادر درمان خسته شده اند نباید به آنها فشاری مضاعف وارد کنیم. وی افزود: در چند ماه گذشته تعداد کسانی که مازندران را به‌عنوان خانه دوم انتخاب کرده‌اند افزایش یافته است.
هر چند آمار رسمی در این زمینه در دست نیست اما بیشتر کسانی که ساکن خارج استان بوده‌اند و زمینی را خریده بودند تا بعد‌ها آن را بسازند حالا اتاقی ساخته‌اند و در تعطیلات آنها هم به استان می‌آیند.
مهدوی تصریح کرد: از سوی دیگر حدود یک میلیون نفر از اهالی مازندران بیرون از استان زندگی می‌کنند که آنها هم در تعطیلات پیش خانواده خود بر می‌گردند و البته توجیه‌شان این است که ما از خانه خود به خانه پدرمان می‌آییم و مشکلی نیست در صورتی که در حال حاضر سرایت‌ کرونایی درون خانوادگی به چالش جدید بخش درمان تبدیل شده است.

نیم نگاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران: مسافران تصور می کنند سفر رفتن و اینکه یک خانواده به نزد اقوامشان در شهر دیگری بروند تأثیر زیادی ندارد ولی بررسی های علمی  و تجربه  تعطیلات قبلی نشان می‌دهد که سفر ریسک ابتلا را بالا می برد و با هر تعطیلات تعداد مبتلایان در استان های میهمان پذیر بالا می رود .
 مشکل اینجاست که سفرها معمولا ًتک خانواده نیست و دورهمی های خانوادگی بعدی چالش برانگیز است ، معمولا در این دورهمی  با تصور اینکه این یکی خاله است و آن دیگری عمو و دایی ماسک استفاده نمی شود

سفر نروید، بارش‌های سیلابی در راه است

سازمان هواشناسی با اعلام هشدار نارنجی برای 10 استان کشور از مردم خواست به سفرهای غیرضروری نروند. صادق ضیاییان مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: مردم استان‌های گیلان، مازندران، البرز، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، سمنان و خراسان شمالی در 72 ساعت آینده شاهد بارش‌های شدیدی خواهند بود که این بارش‌ها می‌تواند به سیلابی شدن مسیل‌ها، گرفتگی معابر و بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها بینجامد. وی افزود: این بارش‌ها علاوه بر خطراتی برای مسافرانی که در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها اتراق می‌کنند، می‌تواند به کندی تردد در مسیر‌های منتهی به این استان‌ها دامن بزند لذا امیدواریم مردم هم به خاطر خطرات احتمالی ابتلا به کرونا هم شرایط آب و هوایی به سفرهای غیر‌ضروری نروند. ضیاییان تأکید کرد: روز پنجشنبه شدت بارش‌ها برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود ضمن اینکه انتظار می‌رود شاهد نخستین برف پاییزی در ارتفاعات رشته کوه البرز باشیم.