رونمایی از تفکرات ملیِ اسکوچیچ


حامد جیرودی / بازیکنان تیم ملی فوتبال که در اردوی آماده سازی به سر می‌برند از ساعت 16:30 فردا در ورزشگاه ۳۵ هزار نفری پاختاکور تاشکند برابر تیم ملی ازبکستان صف‌آرایی خواهند کرد. به این ترتیب 7 ماه پس از انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از تیم تحت هدایت او و البته تفکراتش در تیم ملی رونمایی می‌شود. چرا که او پیش از این در تیم‌های باشگاهی کشورمان از جمله فولاد، ملوان و نفت آبادان حضور داشته و علاقه‌مندان به فوتبال با نحوه مربیگری او بیگانه نیستند. به همین منظور ملی‌پوشان فوتبال ساعت 15 دیروز به همراه ملی پوشان فوتسال که آنها هم در ازبکستان بازی دارند با پرواز اختصاصی راهی تاشکند شدند. سرمربی کروات تیم ملی در شرایطی تمرینات را آغاز کرد که در این اردو خبری از تعدادی از بازیکنان سرشناس نیست. علیرضا بیرانوند، وریا غفوری، علیرضا جهانبخش و مرتضی پورعلی گنجی مصدوم هستند و مهدی ترابی هم با وجود دعوت شدن به خاطر قرنطینه بودن در قطر نتوانست خود را به این اردو برساند و ساسان انصاری جایگزینش شد. البته بازیکنان دیگری مانند مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، سعید عزت اللهی، امید ابراهیمی و رامین رضاییان هم دعوت نشده اند که غیبت تعدادی از آنها سوال برانگیز است. آنچه مشخص است اینکه اسکوچیچ برنامه‌های جدیدی برای تیم ملی و استفاده از بازیکنان در سر دارد. او بازیکنان جدیدی مانند شجاع خلیل زاده، عارف غلامی، مجتبی نجاریان و مهدی قائدی را به اردو فراخواند و باید دید چگونه کار خود را در تیم ملی پیش خواهد برد.
تیم ملی در شرایطی به میدان می‌رود که از آخرین تقابل فوتبال ایران با ازبک‌ها (ملی و باشگاهی) تنها 8 روز می‌گذرد. پرسپولیس و پاختاکور، 9 مهر در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در دوحه به مصاف هم رفتند که پرسپولیس 2-0 به پیروزی رسید. پاختاکور از 11 ملی پوش ازبک در ترکیب خود بهره می‌برد که یکی از آنها جلال الدین ماشاریپوف در خط‌ هافبک است. بازیکنی که دقیقه 15 بازی با پرسپولیس با تکل خشنی که روی پای کمال کامیابی‌نیا رفت، اخراج شد تا سرخپوشان راحت‌تر کار خود را پیش برده و در نهایت برنده شوند و حالا شاید ماشاریپوف انگیزه مضاعفی برای بازی مقابل ایران داشته باشد. یکی دیگر از بازیکنان ازبکستان هم ایگور سرگی‌اف، مهاجم پاختاکور است که سابقه به ثمر رساندن گل 3 امتیازی برابر پرسپولیس در فصل 2019 لیگ قهرمانان را دارد. هدایت ازبک‌ها را یک مربی اهل آذربایجان به نام وادیم آبراموف برعهده دارد که سالهاست در فوتبال ازبکستان فعالیت می‌کند و از سال 2019 هم برای دومین بار روی نیمکت تیم ملی این کشور نشست. شاگردان او 4 روز پس از بازی با ایران در دیدار دوستانه دیگری به مصاف امارات می‌روند و ماه آینده نیز با سوریه و عراق دیدار می‌کنند.
ایران و ازبکستان تاکنون ۱۰ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۸ برد برای ایران، یک برد برای ازبکستان و یک تساوی هم حاصل آن بوده است. در این بازی‌ها جمعاً ۱۵ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۱۳ گل و سهم ازبکستان تنها ۲ گل بوده است. اولین بازی بین دو تیم ۲۳ آذر ۱۳۷۷ از سری بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ برگزار شد که ایران 4-0 به برتری رسید. این نتیجه بهترین برد تیم ملی در تمام رویارویی‌هایش با ازبکستان محسوب می‌شود. ایران و ازبکستان تاکنون 4 بار در قالب دیدار دوستانه برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که آخرین آن 20 شهریور97 در ورزشگاه بنیادکار تاشکند بود و ایران با گل مهدی ترابی (67) به پیروزی رسید.


اسکوچیچ و شاگردانش پس از این بازی به تهران می‌آیند و بلافاصله راهی ترکیه می‌شوند تا در دیدار دوستانه بعدی سه‌شنبه 22 مهر برابر مالی به میدان بروند. گفتنی است، آخرین دیداری که تیم ملی در آن به میدان رفته به 23 آبان 98 بازمی‌گردد که تیم تحت هدایت ویلموتس در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2022 قطر برابر عراق 2-1 بازنده شد. حالا علاقه‌مندان به فوتبال امیدوارند تیم ملی عصر جدید و موفقیت‌آمیزی با دراگان اسکوچیچ داشته باشد و مسیر سخت صعود به جام جهانی توسط او و شاگردانش هموار شود.
گفتنی است فدراسیون ازبکستان با رعایت پروتکل های بهداشتی می خواهد به هزار تماشاگر مجوز ورود به ورزشگاه را در این بازی بدهد.

بــــرش
اسکوچیچ: به تیم ملی ایران اعتماد کامل دارم

دراگان اسکوچیچ در آستانه سفر به ازبکستان پیامی منتشر کرد. سرمربی تیم ملی فوتبال در این پیام نوشت: «قبل از هر چیز، در این اردو مهم‌ترین موضوع برای من و کادر فنی انتقال انرژی مثبت و روحیه تازه به بازیکنان و همچنین معرفی خواسته‌ها و انتظارات جدیدی است که از آنها داریم. ما قویاً معتقدیم که این تیم ظرفیت‌های فراوان دارد و در عین حال، پتانسیل‌هایی که باید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم؛ متاسفانه در این اردو نتوانستیم بعضی از بازیکنان را به دلیل مصدومیت در اختیار داشته باشیم اما این مسائل در فوتبال اجتناب‌ناپذیر است. ویروس کرونا نیز شرایطی را به وجود آورده که جابه‌جایی و سفر را برای ما سخت‌ کرده است. با این حال ما در تیم ملی برای برگزاری هرچه بهتر اردو از تمام وجودمان مایه می‌گذاریم. من به تیم ملی ایران اعتماد و ایمان کامل دارم. به همین خاطر نیت‌مان این است که تمام تلاش‌مان را برای انجام مسئولیتی که داریم به کار ببندیم. ما کاملاً از انتظارات تمام مردمی که نمایندگی‌شان می‌کنیم و هواداران تیم ملی آگاهیم و برای تحقق آن خواهیم جنگید.»