شعار شفافیت را عملی کنید


آفتاب یزد- گروه سیاسی: موضوع لزوم شفافیت در میان مسئولان امر جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر اهمیتی دو چندان یافته است چرا که میزان برخی سوءاستفاده‌ها نیز به موازات آن افزایش داشته است. در این میان نمایندگان مجلس به عنوان گروهی که در واقع وکیل مردم شناخته می‌شوند از آن دسته مسئولانی هستند که حساسیت ویژه‌ای نسبت به آنها وجود دارد. تقریبا از اواخر مجلس دهم بود که اصولگرایان موجی شدید را علیه نمایندگانی با قاطعه اعتدالی و اصلاح‌طلب آغاز کردند که چرا مجلس دهمی‌ها شفاف نیستند و حتی باید در رای‌هایی که می‌دهند شفافیت وجود داشته باشد. به‌عنوان نمونه محمدرضا میرتاج الدینی در اردیبهشت امسال وقتی هنوز مجلس یازدهم تشکیل نشده بود تا او وارد خانه ملت شود در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مجلس دهم دارای عقب ماندگی‌هایی بوده است درباره شفافیت گفت:« حتماً بنده با شفافیت موافق هستم. روح قانون اساسی هم بر اساس شفافیت است همین که مشروح مذاکرات پارلمان از طریق رادیو پخش می‌شود و مواضع نمایندگان مشخص می‌شود این خودش یک شفافیت است. مسئله دیگر شفافیت آرا و شفافیت مالی است. این سه مورد شفافیت در مجلس همه چیز را کامل می‌کند. درباره شفافیت مالی باید نمایندگان اعلام کنند که پیش و بعد از نمایندگی چه دارایی‌هایی را داشته‌اند که این بر اساس قانون است» رسانه‌های جریان اصولگرا نیز در همان دوره مجلس دهم مطالب بسیاری را منتشر کردند که شفافیت در مجلس چقدر می‌تواند به بهبود شرایط در عرصه‌های مختلف کمک کند. با این حال از خرداد امسال که مجلس یکدست اصولگرای یازدهم تشکیل شده دیگر خبری از آن موج‌های شفافیت نیست، آنهم درحالی که موضوعات عجیبی در همین چند ماه اخیر نظیر واگذاری خودروی دناپلاس یا واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مطرح شده است. در یکی از جدیدترین موارد که بار دیگر ادعای اصولگرایان درباره لزوم شفافیت و پایبندی آنها به شفافیت را زیر سوال می‌برد خبری رسید که 15 نماینده مجلس در قالب فراکسیون محرومیت زدایی به خرج شهرداری مشهد به این شهر سفر کرده‌اند که از قرار این سفر کاری هم زیارت بوده و هم سیاحت. چرا که گفته شده در این سفر که به خرج شهرداری بوده همراهانی نیز با این نمایندگان حضور داشته‌اند که با توجه به نام فامیلی احتمالا برخی از آنها خانواده‌های نمایندگان بوده اند! به عنوان نمونه خضریان و توانگر نمایندگان تهران هرکدام ۳ همراه دراین سفر داشتند که از قضا ۲ نفر از همراهان‌ شان نام خانوادگی مشابه با این نمایندگان دارند. کمترین همراه حاضر در این سفر به سارا فلاحی، نماینده ایلام اختصاص دارد که یک همراه با خود به مشهد برده و بیشترین همراه نیز به محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت که ۶ همراه برایش ثبت شده است.پس از فلاحی،فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین با ۵ همراه و مصطفی طاهری با ۴ همراه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. اسامی این نمایندگان به نقل از روزنامه اعتماد آمده و تا کنون نیز از سوی این نمایندگان تکذیب نشده است.
> جای خالی شفافیت
با این حال وقتی تلاش‌ها برای گرفتن پاسخ در این زمینه آغاز شد این نمایندگان ترجیح داده‌اند پا روی همان شفافیتی بگذارند که وعده آن را برای مجلس یازدهم داده بودند. بخشی از مصاحبه خضریان با یک خبرنگار نشان می‌دهد که او اساسا نه تنها جوابگو نیست بلکه طلبکار نیز شده است. او می‌گوید به خودم و محل کارم مربوط است که هزینه این سفر چگونه تامین شده است. خضریان در این گفتگوی متناقض چندباری حرف‌های خودش را هم نقض می‌کند. اما احسان قاضی‌زاده هاشمی رئیس فراکسیون محرومیت زدایی نیز درباره سفر اعضای این فراکسیون به مشهد، گفتگویی داشته که نوع پاسخ‌های او به عنوان رئیس فراکسیون و کسی که احتمالا مدیریت این سفر را برعهده داشته است جالب توجه به نظر می‌رسد. او گفته: این سفر اولی نبوده که انجام دادیم و پیش از این نیز اعضای فراکسیون ۲ بار دیگر به مناطق محروم کشور رفته بودند و قرار است ظرف یک ماه آینده یک سفر دیگر نیز انجام بدهیم. این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه و هزینه این سفر از سوی شهرداری مشهد تامین شده است، اظهار کرد: این موضوع را شما باید از دوستان شهرداری مشهد سوال کنید. این سفر به دعوت شهرداری مشهد انجام گرفت و آنان در جریان جزییات هزینه‌ها و مخارج هستند، البته اگر هزینه‌ها را خودشان تامین کرده باشند. قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان در این سفر همراهانی هم داشتند، افزود: حضور همراهان در چنین سفرهایی
متناسب با فضای دعوت انجام می‌شود. من تاجایی که اطلاع دارم در این سفر غالب نمایندگان همراهی نداشتند. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود یکی از نمایندگان شش همراه در سفر به مشهد داشته است، گفت: من از این موضوع بی‌اطلاع هستم و بهتر است که موضوع را از خودشان پیگیری کنید. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز با تنخواه هیئت رئیسه مجلس در این سفر حضور داشتند، گفت: این موضوعی است که باید از شهرداری مشهد که دعوت‌کننده سفر بوده و اعضای هیئت رئیسه مجلس بپرسید. اما مصاحبه دیگری که از اعضای این سفر انجام شده بخشی‌هایی از سخنان رئیس کمیسیون محرومیت زدایی را زیر سوال می‌برد! رحمت‌الله فیروزی پوربادی نماینده نطنز در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری مشهد دعوت‌کننده این سفر نمایندگان بوده است، گفت: این سفر با نظر آقای قاضی‌زاده هاشمی انجام شد و ایشان به نمایندگان این سفر را اطلاع دادند و ایشان دعوت کردند که ما به مشهد برویم. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی نمایندگان با خانواده و همراه عازم مشهد شده بودند، تصریح کرد: بله این اتفاق افتاد و برخی با خانواده و برخی تنها و مجردی در این سفر حاضر شدند. فیروزی درباره هزینه‌های متحمل شده بابت حضور خانواده نمایندگان در این سفر، گفت: هزینه خاصی نبود. نمایندگان در این سفر غذاهای معمولی مثل خورشت قیمه، عدسی، عدس پلو و شله زرد و شله مشهدی می‌خوردند. اصلا در این سفر چیز خاصی نبود که نمایندگان بخواهند دنبال آن باشند.


> سنگ بزرگ نشانه نزدن
در واقع بار دیگر موضوع شفافیت وقتی به خود اصولگرایان مربوط می‌شود آنها به سادگی از آن عبور می‌کنند و خبری از پاسخگویی نیست. محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نگاه مجلس یازدهم به شفافیت می‌گوید:« آنها شعار شفافیت، مبارزه با فساد و نابرابری دادند و اکنون زمان آن است که شعار خود را عملی کنند. نمایندگان مجلس یازدهم باید هر پرونده فسادی که مطرح می‌شود را پیگیری کنند و متر آنها برای افراد مختلف، یکسان باشد. آنها نباید به اسم افراد کار داشته باشند، بلکه با فساد از سوی هرکسی که رخ داده مقابله کنند. اگر در شعار مبارزه با فساد جدی هستند، گزارش‌های تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم انجام، ولی بایگانی شد را پیگیری کنند، زیرا مردم براساس همین شعارها و عملکردها قضاوت می‌کنند و فرصت نمایندگان هم برای حل مشکلات مردم و تحقق برنامه‌ها کم است و اگر تعلل کنند، فرصت آنها مثل نمایندگان مجلس دهم تمام می‌شود.» حالا تکلیف سفر 15 نماینده به خرج بیت المال درحالی نامشخص است که همین یک ماه پیش به‌عنوان نمونه، مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: «شفافیت آرای نمایندگان حداقل تحولی است که باید در مجلس رخ دهد و در بسیاری از حوزه‌های دیگر هم نیاز به شفافیت است. شفافیت آرا کف اتفاقی است که باید در مجلس رخ دهد». در اظهارنظری دیگر، اقبال شاکری، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: «یکی از مسائلی که کمک می‌کند مجلس جایگاه اصلی خودش را پیدا کند، موضوع شفافیت آرای نمایندگان است. وقتی نماینده‌ای دارد آگاهانه تصمیم می‌گیرد و هیچ فشاری هم وجود ندارد، چه ایرادی دارد که رای وی شفاف باشد و هر مکانیسمی هم لازم است، باید فراهم شود تا این اتفاق رخ دهد». به‌عبارت دیگر به نظر می‌رسد مجلس یازدهم را باید در قالب این ضرب‌المثل تعریف کرد که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. نمایندگانی که حاضر نیستند درباره سفر خود و همراهانشان توضیح دهند چگونه می‌خواهند
به شفافیت در آرا برسند؟! در همین زمینه محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس یازدهم در رابطه با موضوع شفافیت در مجلس یازدهم گفت:«در مجلس دهم شفافیت شعار بود در این دوره هم شعاری بیش نیست و عملی نمی‌شود. من خودم اموال دارایی و هزینه انتخاباتی دو دوره نمایندگی‌ام را به صورت کتبی ارائه کرده‌ام.» شاید در میان بلبشویی که شاهد هستیم و خبرهای بسیار کلان‌تر از هدر رفت بیت المال شنیده می‌شود سفر 15 نماینده با همراهان به مشهد موضوع چندان مهمی به نظر نرسد. اما آنچه در این زمینه اهمیت ویژه دارد این است که نمایندگان در این دوره با وعده‌های مختلفی همچون شفافیت، کمک به مستضعفین، نمایندگانی از جنس مستضعفین و... وارد بهارستان شده اند. اما حالا شاهد قلب مفاهیم هستیم به طوری که به جای شفافیت در برخی موارد شاهد طلبکاری هستیم و البته عجیب‌تر آنکه باید پیگیری کنیم فراکسیون «محرومیت زدایی» چرا با حضور همراهان و خانواده هایشان به خرج بیت المال سفری برای محرومیت زدایی داشته‌اند و آنها به عبارتی با نه تایید و نه تکذیب به نوعی بر تایید آن صحه گذاشته‌اند!
به عبارت دیگر به نام محرومان به کام نمایندگان!