خبر

> اتحادیه اروپا به روسیه احترام نگذارد مذاکرات را تعلیق می‌کنیم
وزیر خارجه روسیه به اتحادیه اروپا هشدار داد در صورتی که به این کشور احترام نگذارد، مسکو گفت‌وگوها با این اتحادیه را به حالت تعلیق در خواهد آورد. به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که اتحادیه اروپا در حال تطبیق شیوه آمریکا در تهدید و مجازات کشورها با تحریم است.وی در سخنرانی در باشگاه ولدای گفت: «کسانی که مسئول سیاست خارجی غرب هستند ضرورت مذاکرات محترمانه دوجانبه را درک نمی‌کنند.
ما احتمالا مذاکره با آنها را برای مدتی تعلیق می‌کنیم. به خصوص از زمانی که "اورسولا ون‌در لین» (رئیس کمیسیون اروپا) گفته که همکاری ژئوپلتیکی با مقامات کنونی روسیه کارآیی ندارد. پس اگر این چیزی است که آنها می‌خواهند اجازه دهید روی دهد.»وزیر خارجه روسیه در ادامه اضافه کرد: «اتحادیه اروپا به صورت فعالانه در حال تبعیت از مسیر آمریکا بوده و تکیه‌اش به تهدیدها و تحریم‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. اتحادیه اروپا دو سازوکار برای مجازات کسانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده و همچنین کسانی که به نقض حقوق بشر پرداخته‌اند دارد.»لاوروف گفت: «چنین سازوکارهایی منشور سازمان ملل را نقض کرده و خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل است.»
> عرضه ۷۸ میلیون دلاری اسکناس با تقاضای ۱.۵ میلیون دلاری مواجه شد


بانک مرکزی در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد. به گزارش ایسنا، به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، صرفا حدود ۱.۵ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.
همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ١٨٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است. این میزان عرضه ضمن رشد ١٠ درصدی نسبت به روز کاری گذشته، حاکی از استقبال صادرکنندگان به عرضه ارزهای خود در نیمه دوم سال است. با توجه به تجارب سالیان قبل که در نیمه دوم سال عرضه ارز صادرکنندگان بیشتر می‌شود، پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده عرضه ارز صادرکنندگان رشد معناداری یافته و بدین ترتیب تقاضای واردکنندگان برای ارز را تامین کند.
> سفارت ایران در بلژیک اتهامات رسانه‌ای
علیه دیپلمات ایرانی را تکذیب کرد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک اتهامات وارده توسط رسانه‌های غربی به اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت شده در این کشور را رد کرد. به گزارش ایسنا، سفارت ایران در بلژیک با صدور بیانیه‌ای اتهامات وارده از طرف خبرگزاری رویترز در خصوص اسدالله اسدی را رد کرد. در این بیانیه‌ آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک و دوک اعظم لوکزامبورگ با نگرانی گزارشات بی‌اساسی در خصوص دیپلمات ایرانی که به طور غیرقانونی در آنتورپ بازداشت و از ۹ اکتبر در برخی وبسایت‌ها منتشر شده است را دنبال می‌کند و از اینکه این‌ گزارشات تا چه حد تغییر یافته و از واقعیت به دور هستند، شگفت‌زده شده است. این‌ گزارشات را دستکم می‌توان مغرضانه خواند. در ادامه بیانیه اشاره شده است: دیپلمات ایرانی اتهامات وارده را تکذیب کرده و تاکید کرده که هیچ‌گاه تهدیدی را متوجه بلژیک نکرده است. وکیل پرونده نیز اتهامات تهدید را رد کرده است. در انتهای بیانیه آمده است: هرگونه اشاره مطرح شده توسط رسانه‌ها در خصوص انتقام‌جویی به وضوح کذب است و تنها تلاشی است برای خارج کردن این مسئله از حدود پرونده برای رسیدن به هدفی بزرگ‌تر که آن نیز استفاده ابزاری از این روند قضائی علیه جمهوری اسلامی ایران است. سفارت ایران در رابطه با هرگونه مبالغه‌ای از سوی رسانه‌ها به منظور تخریب روابط ایران و اروپا هشدار می‌دهد. خبرگزاری رویترز چندی پیش در خبری مدعی شده بود که اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در بازداشت پلیس بلژیک است، در بازجویی تهدید کرده چنانچه برای او حکم ناخوشایندی صادر شود، گروه‌های ناشناس دست به تلافی خواهند زد.
> آمریکا تخلیه پایگاه بگرام افغانستان را آغاز کرد
مسئول مجلس سنای افغانستان اعلام کرد، نیروهای آمریکایی تخلیه پایگاه هوایی بگرام واقع در شمال کابل، پایتخت را آغار و شروع به تخریب ساختمان‌های موجود در پایگاه و انتقال تجهیزات به پاکستان کرده‌اند. به گزارش ایسنا مجلس سنای افغانستان پیشتر از نیروهای آمریکایی خواسته بود تجهیزات نظامی خود را به افغانستان تحویل دهند و از انتقال این تجهیزات به پاکستان انتقاد کرده بود. در پایگاه بگرام معروفترین زندان و فرودگاه واقع شده که نیروهای آمریکایی تمام پروازها و عملیات هوایی خود در افغانستان را از آنجا انجام می‌دهند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چهار اوت از کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان و رساندن تعداد آنها به ۴۰۰۰ تن خبر داد و چارچوب زمانی برای خروج نیروها را رد کرد. ترامپ ۲۷ ماه مه نیز گفت، واشنگتن همه نیروهایش را در صورتی‌که شرایط معقول باشد، از این کشور خارج می‌کند.