چالش «مو مو» چیست؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: می‌گویند خطرناک است آنقدر که در موردش هشدار می‌دهند به خصوص آنکه هدفش نوجوانانی است که این روزها به خاطر آموزش مجازی، یک لحظه از گوشی شان غافل نیستند. صحبت از یک چالش تازه وارد است که این روزها به بزرگترین دغدغه جامعه تبدیل شده است. چالشی که جز ترویج خشونت و مرگ برای فرد چیز دیگری در پی ندارد؛ درست مانند بازی نهنگ آبی. اما نام این چالش، «مومو» است. مومو یک اکانت واتس آپ با تصویر پروفایل یک دختر بسیار زشت همراه با یک خنده جوکر مانند است. در واقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش شده نیست بلکه تصویری از یک مجسمه یا آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌های آن، از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن در این پروفایل قرارداده شده است.
> از کجا آغاز شد؟
اما چالش مومو ابتدا از فیسبوک آغاز و سپس به واتس آپ راه پیدا کرده است. شروع این بازی با ارسال یک پیام به مومو از طرف کاربر است. پس از آن پیام‌های تهدید آمیز، خشونت بار و وحشتناک به کاربر ارسال می‌شود. در وحشتناک و خطرناک بودن این چالش همین بس که پایان آن در دست کاربر نیست یعنی حتی اگر کاربر دیلیت اکانت کند مومو شماره‌اش را دارد و با او تماس می‌گیرد و تهدید می‌کند. از همین رو کاربر برای رهایی از این چالش باید حساب واتس آپ خود را حذف و از یک شماره جدید استفاده کند. اما از دیگر خطرات این بازی می‌توان به امکان سرقت اطلاعات کاربران، ایجاد مزاحمت‌های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن فرد در پروفایل مومو، دریافت وقت و بی‌وقت پیام‌های خشونت آمیز و تصاویر وحشتناک، ترغیب نوجوانان به انجام عمل خودکشی و تهدید آنان و امکان اخاذی و باج خواهی از افراد اشاره کرد.
> هشدار به والدین


کشورهای زیادی در خصوص این چالش به والدین هشدار داده اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این راستا رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپ‌های چالش مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش‌آموزان گفت:« والدین در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند و تهدیدات ارسال‌کنندگان کلیپ‌های چالش مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.» به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی محمد رجبی افزود:« رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به چالش مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدف‌شان اذیت و آزار دانش‌آموزان بوده است، گرفتار قانون می‌شوند.» وی از والدین درخواست کرد: «در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آن‌ها صحبت کرده و نگرانی آن‌ها را کاهش دهند، زیرا والدین درک بهتری نسبت به تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند.»سرهنگ رجبی افزود: «در روز‌های اخیر دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده‌ایم و برخی کاربران که بیشتر آن‌ها دانش‌آموز بوده‌اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده اند؛ دریافت پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس آپ صورت گرفته است.» وی در تشریح این موضوع گفت: «مومو یک اکانت واتس آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفتگو از سوی حساب کاربری مومو، فرد به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌شود. برخی کاربران واتس آپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و بعضا خارجی پیام‌هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند. بررسی‌های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.»وی یادآور شد:« متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا موج جدید مزاحمت‌های موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش‌آموزان در بستر اینترنت دانست و عنوان کرد:« پلیس فتا پیش‌تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس آپ هشدار داده بود ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس‌های مجازی به جای برنامه شاد در واتس آپ تشکیل می‌شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.»سرهنگ رجبی از والدین و معلمان خواست به هیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند و در صورتی که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری دیگر غیر از برنامه شاد بود از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.
> قربانی شدن یک کودک!
متاسفانه به نظر می‌رسد که مومو اولین قربانی خود را در ایران گرفته است چرا که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در استان خوزستان از قربانی شدن یک کودک ۱۱ ساله کلاس پنجمی اهوازی به علت چالش مومو خبر دادند. حتی خبرگزاری ایرنا در این خصوص نوشته است:«خبر کوتاه بود؛ دانش‌آموز 11 ساله خوزستانی تحت تاثیر چالش «مومو» جان خود را گرفت.» البته ایرنا به جزئیات بیشتری از این خبر اشاره‌ای نکرده است اما سایت خبری عصرجنوب نوشته بود: «کاربران رسانه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند این کودک ۱۱ ساله پس از وارد شدن به این چالش، از شدت اضطراب و پس از خروج از منزل دچار ایست قلبی شده و جان باخته است. »
اما جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز می‌گوید: «تاکنون شکایتی در مورد فوت به علت چالش مومو به ما واصل نشده است.» سرهنگ کیومرث کشوری در گفتگو با مهر در واکنش به انتشار خبر فوت یک کودک اهوازی به علت چالش مومو اظهار کرد:« حتی هیچ تماسی هم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشته‌ایم. اطلاع و پیگیری بعد از وقوع جرم در صورتی امکان پذیر است که خبر آن از سوی مردم به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع داده شود و یا شکایتی ثبت شود که ماموران برای پیگیری به این دو مورد استناد می‌کنند ولی برای این خبر تاکنون نه شکایتی واصل شده و نه تماسی داشته‌ایم.» با این حال خانواده‌ها باید ضمن پیشگیری از بروز استرس در فرزندان نسبت به نظارت بر استفاده آنها از پیام رسان‌ها اقدام کنند تا بعدا دچار مشکل نگردند.
> واکنش کاربران
این چالش خطرناک صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در آورده است. آنها طی پیام‌هایی نسبت به این چالش هشدار و درخواست داشته‌اند که به هیچ عنوان وارد آن نشوند.
یکی ازکاربران در این مورد نوشته است:«من که کلا از این چیزا متنفرم، چون همین چیزها باعث شد که گوشی‌ام ویروسی بشه و دیگه درست نشه. پس ازتون خواهش می‌کنم دنبال اینا نرید، یه سریا دنبال این‌اند که مشکل درست کنند. آخه چرا؟چون مردم آزار اند، قاتل فقط به این نمی‌گن که چاقو کنی تو شکم طرف یا با تفنگ بهش شلیک کنی،اینا خودش قتل محسوب می‌شه فقط غیر مستقیم. لعنت بر هرچی که مثل مومو و از این چرت و پرتا است»
دیگری نوشت:«واقعاً که برای علاف‌هایی مثل سازندگان مومو متاسفم. من از این ماجرا قربانی هم دادم دوستم به خاطر این بازی مزخرف و بی‌معنی چشم‌های خودش رو از دست داد. لطفاً بازیچه دست این نوع افراد نشید»