چالش ارزهاي بلوكه ايران

آرمان ملي: سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هفتگي خود در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر اينکه مقداري از دارايي‌هاي ايران در چين بلوکه شده است، اظهار داشت: ما پول بلوکه‌شده‌اي در چين نداريم. روابط ايران و چين يک روابط منطقي است و گفت‌وگوهاي مستمري بين مقامات دو کشور در جريان است. البته ممکن است مشکلاتي بين دو کشور وجود داشته باشد که اين يک امر طبيعي است چرا که در روابط هر کشوري با کشور ديگر اين مشکلات ممکن است به وجود بيايد. سعيد خطيب‌زاده گفت: ايران منابعي در چين دارد که از آن منابع براي تامين نيازهاي خود استفاده مي‌کند و اين جدا از پولي است که ما مثلا در ژاپن، عراق يا کره جنوبي به صورت بلوکه‌شده داريم. موضوع چين در اين زمينه متفاوت است. وي درخصوص لغو محدوديت‌هاي تسليحاتي ايران و اقدامات وزارت امور خارجه در زمينه تامين ارز براي تهيه دارو بيان کرد: ما از بدنه همين مردم هستيم و ما از آسمان نيامده‌ايم که ندانيم درد مردم چيست؟ ما مي‌دانيم که مردم در چه درد و رنجي به‌سر مي‌برند. مردم ما در يک جنگ ناخواسته و تحميلي از سوي آمريکا قرار گرفته‌اند و ما چاره‌اي جز پيروزي در اين جنگ نداريم. اين ديپلمات ارشد کشورمان با تاکيد بر اينکه موضوع تحريم‌هاي تسليحاتي و رفع محدوديت‌هاي مربوط به آن ربطي به تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران بعد از خروج از برجام ندارد گفت: آنچه در اين زمينه محقق شده است يکي از ابعاد برجام است، نه همه آن. خطيب‌زاده با بيان اينکه به‌خاطر فشارهاي آمريکا و ناتواني اروپايي‌ها در اجراي تعهداتشان و نقض تعهدات از سوي آنها ما اکنون دچار مشکل هستيم اذعان کرد: ولي اين از وظيفه دولت نمي‌کاهد و وظيفه دولت تامين نيازهاي مردم است و همه تلاش‌ها در همين چارچوب صورت مي‌گيرد. وي افزود: ما همواره بر اساس سياست‌هاي کلان نظام و منويات مقام معظم رهبري در عرصه دفاع از حقوق ملت ايران حرکت مي‌کنيم و هدف اصلي ما دفاع از حقوق مردم در عرصه‌هاي مختلف است. سخنگوي وزارت خارجه در مورد پيشرفت‌هايي که در مذاکرات ايران و کره جنوبي براي آزادشدن پو‌ل‌هاي بلوکه‌شده ايران در اين کشور فراهم شده عنوان کرد: منابع ما در کره جنوبي چندين ميليارد دلار است. مذاکرات براي انتقال اين منابع يا استفاده از اين منابع براي خريد دارو و مواد اوليه آن در حال انجام است ولي متاسفانه اين مذاکرات به‌کندي پيش مي‌رود و اين کندي ما را اذيت مي‌کند. وزارت بهداشت به‌صورت منظم در حال رايزني با کره جنوبي است ولي همانطور که اشاره کردم اين کلي ما را اذيت مي‌کند و در سطحي که ما مي‌خواهيم اتفاقي نيفتاده است.
خريد نظامي ما صفر است
خطيب‌زاده با اشاره تماس تلفني ظريف و همتاي ژاپني خود گفت: در اين تماس تلفني مقامات دو کشور در ارتباط با مسائل دوجانبه و بين‌المللي گفت‌وگو و رايزني کردند. همچنين بيان کرد: در اين گفت‌وگوي تلفني بر اهميت دسترسي ايران به منابع مالي خود در ژاپن تاکيد شد و اميدواريم که طرف ژاپني براساس قوانين و مقررات بين‌المللي به وظايف خود در اين زمينه عمل کند. سخنگوي وزارت امور کشورمان در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران در ارتباط با سفر هيات اوکرايني به ايران براي انجام مذاکره در مورد سقوط هواپيماي اوکرايني و مباحث مربوط به آن با تاکيد بر اينکه اتفاق رخ داده در مورد هواپيماي اوکرايني اتفاق بسيار بدي بود، ابراز داشت: وظيفه‌ ماست که در اين زمينه به تعهدات خود عمل کنيم و ما از همان روزهاي اول همکاري فوق‌‌العاده‌اي را با دولت اوکراين در اين زمينه داشتيم و همچنان اين همکاري‌ها ادامه دارد. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين سوال که با توجه به رفع محدوديت‌هاي تسليحاتي از 27مهرماه عليه ايران، تهران قرار است از چه کشورهايي سلاح خريداري کند، خاطرنشان کرد: ما با تسليح منطقه و تبديل کردن منطقه به انبار تسليحات موافق نيستيم. خطيب‌زاده با بيان اينکه ميزان هزينه‌هاي ايران در ارتباط با مسائل نظامي در مقايسه با ديگر کشورهاي منطقه از جمله امارات متحده عربي، عربستان سعودي و حتي عراق بسيار کم است، تصريح کرد: ما سال‌هاست که خريد نظامي نداريم و در واقع خريد نظامي ما صفر است. وي در ارتباط با سفر اخير رئيس بانک مرکزي به عراق و نتايج حاصل از اين سفر گفت: اين سفر در چارچوب توافقات بانک مرکزي ايران و عراق صورت گرفته بود و سفر موفقيت‌آميزي بود البته جزئيات در مورد اين سفر را بايد شما خبرنگاران از بانک مرکزي جويا شويد. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان همچنين در پاسخ به سوال ديگري در اين مورد که آيا وزير امور خارجه سفري به کشورهاي اروپايي در آينده نزديک خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به شرايط کنوني و شيوع ويروس کرونا در نقاط مختلف جهان سفرهاي ديپلماتيک تابع سياليت خاصي است و بايد براي برنامه‌ريزي نسبت به اين سفرها شرايط موجود در جهان از نظر بهداشتي مورد توجه قرار گيرد.
خط قرمزمان حفظ امنيت شهروندان‌مان است


خطيب‌زاده همچنين در ارتباط با ادامه درگيري‌ها بين ارمنستان و آذربايجان و اينکه در جريان اين درگيري‌ها به برخي مناطق ايران نيز آسيب‌ها و ضرباتي وارد شده است، تصريح کرد: خط قرمزمان حفظ امنيت شهروندان‌مان است ما اين تحولات را با دقت رصد مي‌کنيم و در ارتباط با اتفاقات مورد اشاره به طرفين اخطار جدي داده شده است. طرفين برخي از توضيحات را ارائه داده‌اند که از نظر ما قابل قبول نيست و ما تاکيد کرده‌ايم که به هرگونه تعرض به خاک ايران پاسخ خواهيم داد. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با حملات سايبري اخير به برخي از نهادهاي دولتي ايران و اينکه آيا اين حملات از سوي کشور خاصي صورت گرفته است، اظهار کرد: روزانه ده‌ها حمله‌ بسيار وسيع سايبري به نهادها و سايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران صورت مي‌گيرد و در واقع بايد گفت هر روز ما شاهد اينگونه حملات در سطح کوچک و متوسط هستيم. وي تاکيد کرد: برخي از کشورها نظير ايالات متحده آمريکا جنگ سايبري را عليه ايران آغاز کردند، اما ما در اين زمينه ناتوان نيستيم و پاسخ‌هاي خود را داده‌ايم. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: کار از سوي مراجع ذي‌ربط پيگيري مي‌شود اما مرجعي که بايد در اين زمينه گزارش دهد وزارت خارجه نيست.