ابلاغ هزار میلیارد تسهیلات خرید زعفران به بانک های خراسان رضوی

نادینلویی- رئیس سازمان  جهاد کشاورزی استان از ابلاغ پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد ریالی به بانک های استان  برای صادر کنندگان و خریداران گل زعفران به صورت عمده  خبر داد. اورانی اظهار کرد: حدود 76 درصد سطح زیر کشت در خراسان رضوی است و 80 درصد تولید و 90 درصد صادرات زعفران در خراسان رضوی صورت می گیرد. وی در گفت و گو با خراسان رضوی به امضای تفاهم نامه بین اتحادیه صادرکنندگان زعفران استان، شورای ملی زعفران، تعدادی از کشاورزان تولید کننده زعفران و نمایندگان شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، قائنات و زیرکوه  اشاره کرد و گفت: بر اساس بند اول این تفاهم نامه، گل زعفران کیلویی 150 هزار تومان، پوشال زعفران کیلویی 16 میلیون تومان و نگین زعفران نیز کیلویی 20 میلیون تومان خریداری می شود. اورانی تصریح کرد: در همین راستا شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران مطرح کردند که اگر دولت 1000 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 15 درصد  اختصاص دهد، این تعهد را انجام می دهیم، این 1000 میلیارد تومان با نرخ 15 درصد تامین اعتبار و از 27 مهرماه به بانک های کشاورزی، ملت و توسعه صادرات استان ابلاغ شده است. وی در پاسخ به این سوال که در چه بازه زمانی صادر کنندگان و خریدارن گل زعفران می توانند از این تسهیلات استفاده کنند؟ گفت: از 27 مهرماه به بانک های عامل ابلاغ شده که از این تاریخ این تسهیلات قابل پرداخت است.همچنین در نشستی که بین مدیر عامل اتحادیه صادر کنندگان زعفران استان و شورای ملی برگزار شده بود، بانک کشاورزی اعلام آمادگی کرده که این تسهیلات پرداخت شود. اورانی تصریح کرد: دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز حداکثر یک ساله در نظر گرفته شده است.
رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این زمینه به ایرنا گفت: در تلاش هستیم با پیگیری از طریق استانداری و نمایندگان استان در مجلس، مجوز خرید توافقی زعفران در استان را از تهران بگیریم، همچنین با برخی از صادرکنندگان ایرانی و خارجی مذاکره کردیم که برای توسعه صادرات و تسهیل فرایند آن اقدامات لازم را انجام دهند و برای رفع مشکلات صادرکنندگان در خصوص برگشت ارز حاصل از صادرات زعفران، به متولیان امر در تهران پیشنهاد کردیم که در ازای برگشت ارز حاصل از صادرات زعفران از طریق تهاتر، کالاهای اساسی را وارد کشور کنند.
شورای ملی زعفران خواستار
سامان دهی بازار زعفران

اعضای شورای ملی زعفران نیز در  نشست این شورا با ارائه فرایندی برای خرید و صادرات این محصول در چارچوب قانونی و کنترل شده به منظور ثبات قیمت، جلوگیری از خرید، فروش و صادرات بی ضابطه آن، خواستار سامان دهی بازار زعفران در کشور شدند.