آیا نظارتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه‌های فیلمسازی صورت می‌گیرد؟ نور، صدا، تصویر، کرونا!

گروه فرهنگ و هنر - در این روزها که در پیک سوم شیوع ویروس کرونا قرار داریم، با وجود تعطیلی‌ برخی مشاغل بسیاری نیز مجبورند مشغول به کار باشند. در چنین شرایطی برخی از بازیگران این روزها ترجیح می‌دهند در خانه بمانند اما به هر روی ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها در حال انجام است، گرچه بسیاری از صاحبان این فیلم‌ها می‌گویند که تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما در چند روز اخیر خبر ابتلای سه بازیگر مشغول به کار نگرانی‌ها را تشدید کرده است.
اوایل اسفند بود که ورود ویروس کرونا به کشور به صورت رسمی تایید شد. از آن پس وزارت فرهنگ و ارشاد برای چندین ماه کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به حالت تعلیق درآورد. همان ایام بود که خانه سینما برای جلوگیری از ابتلای اهالی صنعت تصویر و خانواده‌هایشان، پیشنهاد تعطیلی موقت فیلمسازی را مطرح کرد. به هر صورت برای چندین ماه فعالیت بسیاری از پروژه‌های سینمایی متوقف شد اما پس از گذشت چندین ماه، از آنجا که مشخص شد به زودی ویروس کرونا از کشور نخواهد رفت، ساخت برخی فیلم‌ها و سریال‌ها از سر گرفته شد. اما کار کردن در چنین شرایطی با همکاری یک گروه تولید بزرگ چندان هم کم خطر و کم استرس نبود. کاوه قهرمان، کارگردان فیلم سینمایی «لحظه‌ای و دیگر هیچ» که ساخت فیلمش همزمان شده بود با روزهای کرونایی درباره سختی شرایط کار گفت: در فصل بهار وقتی فیلمبرداری را آغاز کردیم کرونا شدت گرفت و بعد از ۱۰ روز از شروع فیلمبرداری همزمان با دستورِ تعطیلی کار ساخت پروژه‌های سینمایی، «لحظه‌ای و دیگر هیچ» اولین پروژه‌ای بود که کار ساختش متوقف شد چون فیلمبرداری در یک فضای داخلی انجام می‌شد و خیلی خطرناک بود. بعد که کرونا کمی فروکش کرد فیلمبرداری را آغاز و در خردادماه کار ضبط آن را تمام کردیم.
وی افزود: کرونا برای ما اخلالی در روند تولید ایجاد نکرد ولی استرس زیادی به ما وارد شد و واقعاً اذیت کننده بود. ما به‌عنوان مسئول پروژه، افراد حاضر در پروژه و… هرکدام به شکلی استرس داشتیم ضمن اینکه نسبت به سلامت افراد هم تعهد داشتیم. فیلمسازی به طور عادی استرس دارد و این موضوع به لحاظ روانی کار را سخت‌تر کرده بود. ما سعی کردیم پروتکل‌های بهداشتی را به شکل جدی رعایت کنیم و خدا را شکر هیچکدام از عوامل دچار بیماری نشدند.
مسعود امینی تیرانی، مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما نیز درباره شرکت در ساخت آثار سینمایی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه شرایط سینمای ایران و البته جامعه، به گونه‌ای نیست که بتوان تصمیم درستی را برای ادامه کارها گرفت، نمی‌توان گفت چه زمانی می‌توان پروژه‌های مختلف سینمایی را کلید زد. در حال حاضر امنیت جانی بازیگران و دیگر عوامل فیلم‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا در خطر است چرا که عوامل فیلم‌ها معمولاً در فضاهای خاص و سر بسته مشغول به کار هستند که این مساله درصد ابتلا را بالا می‌برد.


وی ادامه داد: تاکید می‌کنم، بسیاری از سینماگران در پروژه‌هایی با ریسک بالا مشغول به کار هستند و این مساله کار کردن را سخت کرده است.
امینی تیرانی گفت: مگر چقدر از جامعه سینماگران حمایت می‌شود که به خواسته شخصی خود از پذیرش پروژه‌ها در شرایط فعلی بپرهیزند؟ چراکه سینماگران نیز نیازمند درآمد و امرار معاش هستند. به همین دلیل همه به هر دلیلی مجبور به پذیرش کار در شرایط فعلی هستیم. البته این را باید بگویم که همه پروژه‌هایی که در حال حاضر مشغول به کار هستند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند تا درصد خطر ابتلا به ویروس را کاهش دهند. اما مساله این است که سینمای ما در این موارد اقدام جدی نکرده و در گذشته و در شرایط عادی نیز درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف عمل کرده است.
اما در چند روز گذشته خبر ابتلای نوید محمدزاده، رضا گلزار و لاله اسکندری که البته مشخص نیست کدام‌شان در پروژه ساخت فیلم و سریال شرکت داشتند دوباره این نکته را حائز اهمیت کرد که میزان نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر گروه‌های سینمایی چقدر است؟ آیا اصلا دستگاه یا صنفی در این زمینه مسئول است؟ پیگیری ایسنا از سازمان سینمایی به نتیحه نرسیده ولی پرس و جو از صنف تهیه‌کننده‌ها نشان می‌دهد که ستاد ویژه‌ای مثل گذشته یا مسئول مشخصی وجود ندارد و فقط به تهیه‌کننده‌ها توصیه می‌شود که با حضور پزشک به شدت بر رعایت پروتکل‌ها دقت شود چرا که بیمار شدن حتی یک نفر در گروه به کل یک پروژه و سلامتی بقیه می‌تواند آسیب بزند.
پیگیری‌های نشان می‌دهد که در این باره اقدام خاصی برای نظارت بر فیلم‌ها و اینکه پروتکل‌های بهداشتی چقدر رعایت می‌شوند انجام نمی‌شود. پیگیری از اتحادیه تهیه‌کنندگان هم حاکی از این است که صرفا همه چیز بر مبنای توصیه است چون هر تهیه‌کننده می‌داند اگر یکی از عواملش به کرونا مبتلا شوند با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.
همچنین از آنجا که پیش‌تر کارگروهی ویژه کرونا برای فیلم‌ها وسریال‌های در حال ساخت در خانه سینما وجود داشت، محمدعلی نجفی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما، درباره پیگیری‌های این نهاد صنفی برای نظارت بر کیفیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در دو ماه گذشته با توجه به وجود برخی مشکلات تمام تلاش ما بر این بود که مدیرعامل خانه سینما را انتخاب کنیم چون برای انجام هر کار اجرایی باید مدیرعامل خانه سینما مشخص باشد و این انتخاب درنهایت با رای اکثریت اعضای هیئت مدیره انجام شد. حالا از این پس برنامه‌هایی که داریم دنبال می‌شوند.
همچنین سعید رجبی فروتن، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این‌باره گفت: بر طبق اعلامی که اردیبهشت ماه داشتیم تولیدات سینمایی با رعایت دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا مقابل دوربین می‌روند و ضروری است کلیه فعالیت‌ها براساس ضوابط اعلام ‌شده‌ ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واحدهای تولیدی انجام پذیرد و مسئولیت رعایت این ضوابط با تهیه ‌نندگان است.
او افزود: ضمن آنکه اعلام کردیم ایجاد شرایط برای رعایت دستورالعمل‌ها اعم از موارد مربوط به رفت و آمد گروه و فاصله‌گذاری حین فعالیت در زمره حقوق همکاران هر پروژه است که اطمینان داریم تهیه‌کنندگان محترم نسبت به اجرای آن‌ها اهتمام لازم را خواهند داشت. در صورتی‌که ضوابط یادشده رعایت نشود، هر یک از همکاران می‌توانند مراتب را برای رسیدگی فوری به اداره کل نظارت بر تولید و یا خانه سینما اطلاع دهند تا ضمن رسیدگی، تصمیم درباره ادامه یا توقف فعالیت پروژه مورد نظر صورت پذیرد. روند تولیدات تنها توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان توقف دارد و ما تابع تصمیم این ستاد هستیم. اما در کنار نظارت بر پروژه‌ها بحث تولید و سرمایه هم در میان است که در این شرایط رابطه مستقیمی می‌توانند با هم داشته باشند. یکی دیگر از تهیه‌کننده‌هایی که این روزها با گروهش مشغول کار است نیز با بیان اینکه هزینه‌ای که گروه برای کار در این ایام متحمل می‌شود بسیار زیاد و گاهی به ماهانه 100 تا 150 میلیون تومان می‌رسد تا پروتکل‌ها به بهترین شکل رعایت شوند، می‌گوید: هر آنچه انجام می‌شود توسط خود گروه‌هاست و نه تنها نظارت بلکه حتی حمایتی هم از سوی سازمان سینمایی نمی‌شویم. اما به هر حال نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم چون علاوه بر اینکه به هر حال این روزها می‌گذرد و تولیداتی برای عرضه باید وجود داشته باشد، نمی‌توان به سادگی همه چیز را متوقف کرد چون افراد زیادی فقط با همین پروژه‌هاست که پس از ماه‌ها تعطیلی روزگار می‌گذرانند و درامدی دارند. کارهایی هستند که حتی تا هزار نفر ممکن است از کنار آن پروژه سینمایی یا سریال شبکه نمایش خانگی ارتزاق کنند.
با توجه به تمامی این موارد حالا باید از وزرات ارشاد و صدا و سیما پرسید که چه زمانی قرار است بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه‌های سازنده نظارتی بیشتر صورت بگیرد؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا نظارتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه‌های فیلمسازی صورت می‌گیرد؟ نور، صدا، تصویر، کرونا! محمد یوسفی آرامش مملکت‫داری با خطای تعمیم! مورالس با انتخاب آرسه به کشورش بر می‌گردد، اما نقشی در قدرت نخواهد داشت بولیوی دوباره در دست سوسیالیست‌ها سودان از لیست حامی تروریسم حذف می‫شود؟ باج برای تروریست نبودن با اعلام رمز یا رسول‫الله(ص) رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ آغاز شد استفاده از سامانه‌های بومی در رزمایش پدافندی ارتش و سپاه «ابتکار» عوامل موثر بر کاهش قیمت ارز را بررسی کرد عقب‌گرد دلار زیر سایه بی‌اعتماد‌ی‌ها وزیر بهداشت: لازم باشد از بخش‫های دیگر به بخش کرونا اضافه می‌کنیم ابهام‌های کمبود تخت‌های کرونایی واکنش روحانی به هجمه‌ها و شایعات استیضاحش: مردم و رسانه‫ها به حاشیه‫ها توجه نکنند شش ماهه دوم سال را بهتر از قبل می‌بینم معاون اول رئیس‌جمهوری: گزارش هزینه‌کرد یک میلیارد یورو برای کرونا اعلام می‌شود جهرمی در حاشیه جلسه دولت: سامانه‌های آموزش مجازی برای دانشجویان دانشگاه آزاد رایگان می‌شود معاون پارلمانی‌ رئیس‌ جمهوری با کلیت مجلس هیچ مشکلی نداریم واعظی: متعجبم چرا برخی سکوت کرده‌اند؟