سودان از لیست حامی تروریسم حذف می‫شود؟ باج برای تروریست نبودن

مقامات آمریکا و سودان درصدد دستیابی به توافقی برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکا و سودان درصدند به توافق حذف نام سودان از لیست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم دست یابند و احتمالا ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.
یکی از این مقامات گفت، توافقنامه مذکور احتمالا اجازه شروع تحرکات سودان به سمت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را بدهد اما هم‌چنان تلاش روی جزئیات ادامه دارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز توییت کرد، دولت سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به قربانیان آمریکایی و خانواده‌هایشان موافقت کرده است.


اظهارات وزیران خارجه و دارایی سودان درباره حذف نام کشورشان از لیست سیاه آمریکا
وزیر خارجه سودان اعلام کرد که این کشور از قرار گرفتن در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا بسیار رنج برد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عمر قمرالدین، وزیر خارجه سودان در کنفرانس مطبوعاتی خود در خارطوم با حضور وزرای دیگر دولت سودان برای گفت‌وگو در خصوص روابط این کشور با آمریکا خاطرنشان کرد: ملت سودان، تروریست نیستند و ما این کشور را به بهای ناچیزی فدا کردیم؛ این مساله نشات گرفته از اعمال ما نبود بلکه ناشی از آنچه است که ما از نظام سابق به ارث برده‌ایم.
وی همچنین تاکید کرد: ما در نبرد بازگرداندن کرامت و عزت سودان با حذف نام این کشور از لیست تروریسم پیروز شدیم. عمر قمر الدین عنوان کرد: ما با احترام به محافل بین‌المللی بازخواهیم گشت و برای معافیت خود از بدهی‌ها تلاش خواهیم کرد. وی ضمن استقبال از اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، خواستار تسریع در تکمیل اقدامات لازم برای اجرای آن شد.
همچنین هبه محمد علی،‌ وزیر دارایی سودان اعلام کرد، کشورش پرداخت مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار را به عنوان غرامت به قربانیان تروریسم که آمریکایی‌ها و خانواده‌هایشان هستند، شروع کرده است. این در راستای اجرای درخواست ترامپ در ازای حذف نام سودان از لیست سیاه است.
این مقام تاکید کرد: ملت شرهای نظام سابق را تحمل کرد و ما امروز از حذف نام سودان از این لیست سیاه خرسندیم.
این وزیر سودانی خاطرنشان کرد: سودان خواستار پرداخت حدود ۷۰۰ میلیون دلار بدهی به واشنگتن است. هیچ ارتباطی بین مساله حذف نام سودان با پرونده عادی سازی وجود ندارد.
او تصریح کرد: خارطوم در حال حاضر تلاش دارد تا قانونی از سوی کنگره آمریکا با هدف محافظت از سودان در برابر اعمال هرگونه تحریم در آینده صادر شود. آمریکا و کشورهای دیگر بسته اقتصادی شامل بدهی‌ها را مطرح خواهند کرد.
او بر اهمیت اصلاحات بخش زیرساخت‌ها و تدوین قوانین جدید سودان در عرصه سرمایه‌گذاری تاکید کرد. این در حالی است که یک منبع وزارت خارجه سودان در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی از شاخص‌های تفاهمات تمهیدی برای شروع روابط با رژیم صهیونیستی پرده برداشت که از جمله آن اعلام آمریکا برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم است.
درخواست فوری اتحادیه اروپا از آمریکا درباره سودان
منابع خبری از گفت‌وگوی نخست‌وزیر سودان و رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم خبر دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی العین الاخباریه، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در تماسی تلفنی با جوزپ بورل رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا گفت‌وگو کرد. در همین راستا، حمدوک در توئیتری نوشت که وی با بورل درباره حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا و فرصت‌های همکاری پس از این اتفاق گفت‌وگو کرده است.
بورل نیز در توئیتی گفت که وی در این تماس تلفنی بار دیگر بر حمایت اتحادیه اروپا از خارطوم برای رخ دادن یک تحول دموکراتیک در سودان تاکید کرد.
وی همچنین خواستار تسریع واشنگتن در روند حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم شد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا نظارتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه‌های فیلمسازی صورت می‌گیرد؟ نور، صدا، تصویر، کرونا! محمد یوسفی آرامش مملکت‫داری با خطای تعمیم! مورالس با انتخاب آرسه به کشورش بر می‌گردد، اما نقشی در قدرت نخواهد داشت بولیوی دوباره در دست سوسیالیست‌ها سودان از لیست حامی تروریسم حذف می‫شود؟ باج برای تروریست نبودن با اعلام رمز یا رسول‫الله(ص) رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ آغاز شد استفاده از سامانه‌های بومی در رزمایش پدافندی ارتش و سپاه «ابتکار» عوامل موثر بر کاهش قیمت ارز را بررسی کرد عقب‌گرد دلار زیر سایه بی‌اعتماد‌ی‌ها وزیر بهداشت: لازم باشد از بخش‫های دیگر به بخش کرونا اضافه می‌کنیم ابهام‌های کمبود تخت‌های کرونایی واکنش روحانی به هجمه‌ها و شایعات استیضاحش: مردم و رسانه‫ها به حاشیه‫ها توجه نکنند شش ماهه دوم سال را بهتر از قبل می‌بینم معاون اول رئیس‌جمهوری: گزارش هزینه‌کرد یک میلیارد یورو برای کرونا اعلام می‌شود جهرمی در حاشیه جلسه دولت: سامانه‌های آموزش مجازی برای دانشجویان دانشگاه آزاد رایگان می‌شود معاون پارلمانی‌ رئیس‌ جمهوری با کلیت مجلس هیچ مشکلی نداریم واعظی: متعجبم چرا برخی سکوت کرده‌اند؟