52 هزار مسکن ملی و مهر به مردم واگذار شد




رئیس جمهوری در بیست و نهمین هفته از پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی را برای ساخت مسکن در قالب طرح‌های اقدام ملی مسکن و مسکن مهر در استان‌های مختلف کشور را افتتاح کرد. ساخت بیش از 400 هزار واحد مسکن در قالب طرح مسکن ملی و ساخت یک میلیون و 500 هزار مسکن مهر، دو برنامه اصلی ساخت مسکن در کنار ساخت و سازهای دیگر مانند ساخت مسکن محرومان است که در حال اجرا است.طرح مسکن مهر با هدف ساخت


2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی آغاز شد که تا ابتدای دولت یازدهم 690 هزار واحد آن تکمیل شد و واحدهای باقیمانده در این دولت ساخته شد.با افتتاح 40 هزار واحد مسکن مهر درهفته گذشته با حضور رئیس جمهوری، تا کنون یک میلیون و 350 هزار مسکن مهر در این دولت ساخته و واگذار شده است.همچنین در برنامه طرح ملی مسکن، که از اواخر سال 97 آغاز شده ساخت بیش از 400 هزار واحد در دستور کار است که در این یک سال و نیم، 11 هزار واحد مسکن در قالب این طرح ساخته شده است و این واحدها هم هفته گذشته به متقاضیان تحویل  داده شد.
نوسازی بافت فرسوده و شهرک‌سازی
حسن روحانی، رئیس جمهوری، پنجشنبه هفته گذشته در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی، «ساماندهی بافت‌های فرسوده» و «شهرک‌سازی» را از سیاست‌های دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن و شهرسازی دانست و اظهار داشت: طرح احیا، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به طور گسترده در این دولت پیگیری شد و این موضوع به عنوان یکی از سیاست‌های دولت در بخش مسکن ادامه می‌یابد.
بسته شدن پرونده مسکن مهر
رئیس جمهوری به طرح مسکن مهر و بسته شدن پرونده آن در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: مسکن مهر طرح بزرگی بود که در دولت نهم و دهم و با هدف ساخت 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی آغاز شد که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، از این تعداد تقریباً  690 هزار واحد به اتمام رسیده بود. روحانی گفت: عملاً بار عظیم پیشبرد این طرح و تهیه امکانات اولیه زیربنایی،  بر دوش دولت‌های یازدهم و دوازدهم و دستگاه‌های ذیربط قرار گرفت به گونه‌ای که در دولت تدبیر و امید یک میلیون و 355 هزار واحد مسکونی مهر به اتمام رسید و تحویل متقاضیان داده شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه همین امروز بیش از 40 هزار واحد از این واحدها افتتاح شده، اظهار داشت: تقریباً این پرونده بسته شده است و 50 هزار واحد دیگر هست که دوستان باید تا پایان دولت تکمیل کرده و تحویل بدهند.
روحانی افزود: حدود 100 هزار واحد هم هست که دارای مشکل هستند، حدود 70 هزار واحد متقاضی ندارد یعنی جایی ساخته شده که اصلاً کسی متقاضی نیست و جاهایی هم هست که این مسکن‌ها دارای مشکلات حقوقی می‌باشند و باید در دادگاه‌ها به وضعیت آنها رسیدگی شود که  شمار این واحدهای دارای مشکلات حقوقی، حدود 40 یا 50 هزار واحد است. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مردم بدانند در دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون یک میلیون و 355 هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و تحویل داده شده است یعنی کار عظیم این واحدهایی که به نام مسکن مهر است، بر دوش دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.
مسکن ملی
روحانی در ادامه به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت:  طرح اقدام ملی مسکن بر این مبنا است که زمین را آماده کنیم و در اختیار گروه‌ها  یا فرد بگذاریم. زمین آماده باشد یعنی به گونه‌ای که بلافاصله ساخت و ساز شروع شود، چون مسکن دردسرهای زیاد و مقدماتی دارد که گاهی مقدمات وقت تلف می‌کند. ما باید همه چیز را آماده کنیم کسی که مسکنی می‌خواهد، زمین مجانی، یا در بعضی از موارد با اجاره بلندمدت 99 ساله یا با قیمت بسیار ارزان در اختیار او بگذاریم و یا با آنهایی که سازندگان مسکن به صورت انبوه هستند، مشارکت کنیم. قرارِ ما با وزیر راه و شهرسازی این بود که 400 هزار واحد مسکونی علاوه بر طرح‌های دیگری که انجام می‌گیرد، در دولت دوازدهم اضافه شود.قرار ما این است که در قالب این طرح 400 هزار واحد مسکونی در دولت دوازدهم در کنار دیگر طرح‌ها،  به شمار مسکن‌های ساخته شده، اضافه شود. رئیس جمهوری با ابراز رضایت از روند پیشبرد این طرح گفت: باید تا پایان این دولت همه 400 هزار واحد مرحله سفتکاری‌ها را گذرانده باشند و هر کاری که دولت باید انجام دهد به عنوان وظیفه انجام خواهد داد و بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه ضروری است که کمک کنند تا این کار بزر گ را به مقصد برسانیم. روحانی با بیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن درخور توجه است و وزیر راه و شهرسازی لازم است آمارهای مرتبط با این حوزه را ارائه کند، افزود:  از اینکه امروز 52 هزار واحد مسکونی را به بهره‌برداران تقدیم کردیم، بسیار خوشحالیم و امیدواریم این روند تا پایان دولت تداوم یابد.
رئیس جمهوری با اشاره به خودکفایی کشور در بخش تولید مصالح ساختمانی و همچنین مهندسین کارآمد در حوزه مسکن، گفت: امیدوارم به کمک هم بتوانیم در این امر مهم که برای اقتصاد ما بسیار مهم است، گام ارزنده‌ای برداریم. رئیس جمهوری اقدامات انجام شده در حوزه مسکن را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: در مجموع آنچه دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه مسکن انجام داده قابل قبول و قابل ذکر است ،گرچه به نظر من می‌توانستیم قدم‌های بلندتری را در زمینه مسکن برداریم.
روحانی افزود: مسکن بسیار مهم و پیشران در بسیاری از صنایع و در تولیدات مختلف و همچنین در اشتغال است و با ساخت و سازهای جدید،  برای یک و نیم میلیون نفر می‌تواند اشتغالزایی کند که ساختن این مسکن برای اشتغال و همچنین برای تولید بسیار مهم است.
روحانی اظهار داشت: امسال که سال جهش تولید است، قطعاً یک بخش مهم تولید ما مسکن است و مسکن می‌تواند یک تحول بزرگ هم در تولید و هم در مسأله اشتغال به وجود بیاورد.
آغاز ساخت مسکن کارگران
در مراسم افتتاح مسکن‌های ملی و مهر ساخته شده همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در مسکن ملی، بخشی از واحدها به صورت مشارکتی به بخش خصوصی ارائه می‌شود و بخش دیگر از طریق فروش اقساطی که طبق مصوبه اخیر دوره فروش اقساطی از ۵‌ سال به ۱۰سال رسید. اسلامی درباره ساخت مسکن کارگران گفت: با تفاهمنامه با وزارت رفاه ساخت مسکن کارگران را هم آغاز کردیم. همچنین طبق تفاهمنامه‌ای برای نیروهای مسلح هم مسکن سازی آغاز شده که ۶۹ هزار واحد آغاز شده افزون بر پروژه ساخت ۴۰۰هزار مسکن ملی است.
هر متر مسکن ملی، 2.7 میلیون تومان
حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم اعلام کرد: در ۱۰ استان کشور پرونده مسکن مهر بسته شد ؛ ‌‌مجموع افتتاح‌های مسکن مهر به دو میلیون و ۴۵ هزار واحد رسید. طاهرخانی افزود: علاوه بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد تعهد شده، وزارت راه و شهرسازی با چند دستگاه تفاهمنامه ساخت واحد مسکونی در قالب طرح اقدام مسکن ملی را منعقد کرده است. وی اظهار داشت: آخرین تصمیمات  در مورد قیمت ساخت مسکن ملی، بر هر متر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (مثبت و منفی ۱۰ درصد) است.

بـــــرش
طرح‌های ملی ساخت مسکن

افتتاح 11هزار و 560 واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در هشت استان و بافت‌های فرسوده شهری، افتتاح 40 هزار و 180 واحد مسکن مهر در پردیس، واگذاری زمین برای ساخت 135هزار واحد به صورت گروهی به واجدین شرایط در قالب طرح اقدام ملی مسکن، معرفی 253 هزار و 500 واحد به واجدین شرایط به پروژه‌ها در قالب طرح اقدام ملی مسکن در 31 استان کشور و شروع عملیات اجرایی ساخت 157هزار واحد مسکونی در قالب تفاهمنامه‌ها و طرح اقدام ملی مسکن از جمله طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که با سرمایه‌گذاری 246 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای یک و نیم میلیون نفر با دستور رئیس جمهوری در روز پنجشنبه بهره‌برداری و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد