موج خشم مسلمانان از سخنان اسلام ستیزانه<مکرون>



زهره صفاری/ تکرار فرافکنی‌های افراط‌ گرایانه «امانوئل مکرون» علیه اسلام و پافشاری او بر اهانت به پیامبر(ص)، خروش جامعه اسلامی در سراسر جهان را به دنبال داشت.
به گزارش «تی‌آر‌تی ورلد»، این واکنش‌ها پس از سخنرانی روز چهارشنبه «امانوئل مکرون» در مراسم خاکسپاری «ساموئل پاتی»، معلم 47 ساله‌ای رخ داد که پس از نمایش تصاویری از کاریکاتورهای اهانت‌آمیز درباره پیامبر اسلام(ص) در کلاس درس در مسیر خانه‌اش به قتل رسید. «مکرون» که جدایی طلبی اسلام‌گرایانه را متهم این پرونده معرفی کرد در اقدامی تحریک برانگیز قول داد پخش کارتون‌ها و فیلم‌ها با تصاویر پیامبر اسلام (ص) تداوم یابد: «ما از پخش این کارتون‌ها دست برنمی‌داریم.» اما این اظهارات گرچه ادامه سریال اسلام‌ستیزی‌های رئیس جمهوری فرانسه از اوایل ماه جاری میلادی بود اما این بار با بازخوردهای سنگین‌تری برای «مکرون» همراه شد. به گزارش «الجزیره»، فارغ از اعتراضات گسترده مسلمانان و جوامع اسلامی در مصر، اردن، سرزمین‌های اشغالی، قطر، کویت و... و درخواست تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای عربی، آنچه بیش از هر چیز کاخ الیزه فرانسه را تکان داد اظهارات تند و صریح «رجب طیب اردوغان» خطاب به همتای فرانسوی‌اش بود: «مشکل این فرد (مکرون) با اسلام و مسلمانان چیست؟ مکرون باید روان‌درمانی کند. نمی‌دانم او به عنوان رهبر یک کشور، مفهوم آزادی عقاید و برخورد با میلیون‌ها شهروند کشورش با عقاید مختلف را می‌داند؟ به نظر من گام اول این است که او تست روانی بدهد.» رئیس جمهوری ترکیه در حالی حمله شدیداللحن به مکرون را آغاز کرد که به نوشته «گاردین»، دو کشور سال‌ها است بر سر موضوع مناقشات مدیترانه، لیبی و اخیراً درگیری‌های قره‌باغ مواضع سختی علیه یکدیگر دارند. اکنون به نظر می‌رسد اظهارات اردوغان آنقدر برای دولت فرانسه گران تمام شد که در اقدامی نادر، سفیر این کشور در ترکیه برای مشورت درباره آینده روابط با دولت اردوغان فراخواند.


پاسخ سخت به اهانت مکرون
در پی اظهارات مکرون، شماری از مسلمانان در کشورهای عربی اسلامی با رعایت مسائل بهداشتی در برابر سفارتخانه‌های فرانسه در کشورهای مختلف تجمع کردند و در برخی کشورهای عربی نیز معترضان کالاهای فرانسوی را از مغازه‌ها برداشته و خواستار تحریم تجاری دولت مکرون شدند. مسلمانان مصری و اساتید دانشگاه الازهر مصر با تقبیح این اهانت، اظهارات مکرون را نژادپرستانه خواندند. وزیر خارجه اردن نیز با نقدی غیر‌مستقیم به رئیس جمهوری فرانسه، تداوم انتشار کاریکاتورهای موهن در پوشش آزادی بیان و تلاش‌ها برای ربط نادرست اسلام و تروریسم را مورد اعتراض قرار داد. این در حالی بود که اپوزیسیون‌های اردنی و مردم قطر و اردن و چند کشور عربی دیگر خواستار تحریم کالاهای فرانسوی و عذرخواهی مکرون شدند. در سرزمین‌های اشغالی نیز حدود 200 نفر از مسلمانان عرب با گردهمایی در برابر سفارت فرانسه، با در دست داشتن بنرهایی به زبان عربی در مدح پیامبر(ص) اعتراض خود را به اظهارات مکرون اعلام کردند.

واکنش وزارت امورخارجه ایران به استمرار اقدامات اسلام‌ستیزانه در فرانسه
سعید خطیب زاده در پی استمرار لجوجانه اقدامات اهانت آمیز به ساحت پیامبر رحمت(ص) در فرانسه که با حمایت برخی مقامات رسمی نیز همراه بوده است، هرگونه اهانت و بی احترامی‌به پیامبران الهی، خصوصاً خاتم آنها رسول مکرم اسلام را به شدت محکوم کرد. به گزارش سایت وزارت خارجه ایران، سعید خطیب زاده سخنگوی این وزارتخانه افزود: بدون شک تحرکات و اقدامات غیرقابل قبول و خشن سر زده از سوی معدود افراطیون که نشأت گرفته از یک تفکر افراطی و انحرافی در جهان اسلام بوده که از قضا صاحبان آن از شرکای سیاسی نزدیک به غرب و امریکا نیز می‌باشند، به هیچ وجه نمی‌تواند توجیهی برای توهین و بی احترامی‌به شخصیت آسمانی و مورد احترام یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان در جهان باشد. خطیب‌زاده تأکید کرد: بدون شک موضع غیرقابل توجیه مقامات فرانسوی، پاسخ مناسب و مدبرانه به افراطی‌گری و خشونتی که در جای خود محکوم است، نمی‌باشد و بیش از پیش موجب تنفرپراکنی می‌گردد، کما اینکه شاهد برخی حرکات مشکوک و منزجر‌کننده در توهین به ساحت قرآن از سوی معدود جریانات افراطی اسلام‌ستیز در برخی کشورهای اروپایی هستیم که شدیداً محکوم هستند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اعلام همراهی با موضع کشورهای اسلامی در محکومیت اینگونه تحرکات، توهین به ارزش های اسلامی را غیر قابل قبول و مردود دانست.