پاييز سياه مدام ركورد مي‌زند

با گذشت 9 ماه از شيوع کرونا در کشور، تنها در مهر ماه، چهار بار رکورد مرگ و مير ناشي از کرونا در ايران شکست. البته رکوردشکني کرونا فقط مربوط به تعداد فوتي‌ها نبوده است و طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان، شش هزار و 824 بيمار جديد مبتلا به کرونا شناسايي شده‌اند که نشان مي‌دهد بايد به آمار بيش از شش هزار ابتلا در يک روز هم عادت کنيم. اين در حالي است که کارشناسان معتقدند که آمار غير رسمي کرونا در کشور دو تا 2.5 برابر، آمار رسمي بايد لحاظ شود. اما طبق آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان تاکنون 588 هزار و 648 نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و 33 هزار و 714 نفر جانشان را از دست داده‌اند.
وضعيت سياه تهران و ديگر استان‌ها
در شرايطي که ثبت رکورد 415 نفر فوتي در کشور باعث نگراني‌هاي فراواني شده است، رضا کرمي محمدي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اعلام کرد که بيش از نيمي از فوتي‌هاي روزانه کرونا مربوط به تهران است!. البته وضعيت شيوع کرونا در شهرهاي ديگر کشور نيز مساعد نيست و بنا بر آمار رسمي، استان هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در وضعيت قرمز به‌سر مي‌برند. در همين حال رئيس دانشگاه علوم پزشکي اهواز از تکميل تخت‌هاي ويژه بيماران مبتلا به کرونا در اهواز خبر داد. فرهاد ابول‌نژاديان گفت: «از بيمارستان ارتش در اهواز خواسته شده که تخت‌هاي مراقبت ويژه را در اختيار بيماران مبتلا به کرونا قرار دهد.» پرويز يزدان‌پناه، رئيس دانشگاه علوم پزشکي ياسوج، نيز اظهار کرد: «با روند افزايشي مبتلايان، روز‌هاي آينده تعداد تخت‌هاي موجود کرونايي جوابگو نخواهد بود.» او تاکيد کرد که با ادامه اين روند در دو هفته آينده تعداد بيشتري از مبتلايان فوت خواهند کرد. روزبه رجايي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز گفت: «به دليل افزايش شمار مبتلايان، ظرفيت تخت‌هاي بيماران مبتلا به کرونا در استان آذربايجان شرقي تکميل شده است.» هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، نيز از بستري 926 نفر در بيمارستان‌هاي اين استان بستري خبر داد و اعلام کرد: «اگر تعداد افراد نيازمند به بستري شدن به هزار برسد بايد بيمارستان صحرايي ايجاد شود.»
عوامل افزايش بيماري کرونا در دوهفته اخير


دکتر حميد سوري، اپيدميولوژيست و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در رابطه با چرايي افزايش بيماران و تلفات در دو هفته اخير به «آرمان ملي» مي‌گويد: بايد به دو نکته توجه داشت، اول اينکه بازيگران و نقش‌آفريناني هستند که در شکل‌گيري وضعيت موجود نقش دارند. نقش‌آفرينان اول، سياستگذاران هستند که سياست‌ها را اعمال مي‌کنند، نقش آفرينان دوم مردم و رفتارهايي است که در مقابل اپيدمي کرونا از خود نشان مي‌دهند. در بخش اول مشکل عمده اين است که سياست‌ها و توجه‌ها عمدتا در بخش درمان و مراکز درماني متمرکز شده ولي به شرايطي که قبل از ورود به بيمارستان بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد به شکل کمتر تمرکز يافته‌اي نگاه کرديم. بازيگران نقش سياستگذاران چون از جنس درمانند تخصص کافي براي تدوين سياست‌هاي پيشگيري و مقابله را ندارند و با جنس مقابله و پيشگيري در اپيدمي‌ها آشنا نيستند. نکته دوم و مهم در سياستگذاري‌ها اين است که اپيدمي‌ها به‌خصوص اپيدمي کوويد19 به‌رغم شباهت‌هاي زيادي که در سبب شناسي و عامل بيماري زا و روش‌هاي انتقال دارد، تفاوت‌هاي اساسي در مناطق مختلف دارند يعني آنچه به عنوان الگوي اپيدمي کوويد19 مطرح است در کشورها و مناطق مختلف متفاوت از هم است. او در پاسخ به اينکه آيا سياست‌هاي اتخاذي از قبيل محدوديت‌هاي جديد بار ناشي از اپيدمي را کاهش خواهد داد، بيان مي‌کند: اين مداخلات را بايد به استناد از تحقيقات بومي مشخص کنيم که چه مقدار در بار ناشي از اپيدمي تأثير خواهد داشت در غير اين صورت مجبوريم بر اساس تصورات اوليه توصيه‌هايي کنيم که معلوم نيست نتيجه‌اش چه باشد. بستر اصلي براي سياستگذاري انجام تحقيقات بومي است. تعطيل کردن شهرهاي قرمز اثربخشي ماندگار و طولاني ندارد تنها با اين کار زمان مي‌خريم تا يک تنفسي به اپيدمي بدهيم بنابراين تعطيل کردن نمي‌تواند شامل همه اقشار جامعه باشد و بايد از تجارب کشورهاي ديگر که در اين زمينه موفق بوده‌اند استفاده کنيم.
پليس مشغول جريمه کردن است
« بيش از 20 هزار بازرسي تلفيقي انجام شده است، همچنين بيش از 9 هزار تذکر در اين زمينه داده شده است. بيش از 10 مورد نيز روز گذشته پلمب شده است که به مدت يک ماه اجازه فعاليت ندارند.» اين آمار چند روز گذشته پليس امنيت عمومي پايتخت است. بنا بر اعلام سرهنگ نادر مرادي، معاون نظارت بر اماکن عمومي پليس امنيت پايتخت، اعلام کرد: گشت‌هاي ما به صورت تلفيقي با همکاري نمايندگاني از وزارت بهداشت، تعزيرات، اتاق اصناف و ... در حال بازديد هستند. بيشترين هدف ما در اين گشت‌ها ايجابي است. ما به عنوان پشتيباني کننده انتظامي در کنار نمايندگان اتاق اصناف و وزارت بهداشت حضور داريم.