هتک حرمت اشخاص و لجن پراکنی ربطی به نقد ندارد

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه هيات دولت با اشاره به جلسه اخير ستاد ملي مقابله با کرونا با حضور رهبر انقلاب اظهار کرد: مقام معظم رهبري در اين جلسه بر وحدت و انسجام اجتماعي تاکيد کردند. ما در شرايط عادي نيستيم و حتي اگر در شرايط عادي بوديم و تحريم و کرونا هم نبود و مردم هيچ مشکلي نداشتند باز هم براي توسعه و پيشرفت جامعه به برادري نياز داشتند. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
بي‌ترديد در ميان همه کساني که در صحنه هستند چه در دولت و چه در قواي مقننه و قضائيه کسي نيست که بگويد من معصوم هستم و خطا ندارم و کار و عمل من قابل نقد نيست. مشورت با نخبگان و نيز دانشگاهيان و اهل نظر از افتخارات ماست و بايد با هم شور کنيم و صداي هم را بشنويم. همه ما بايد دلمان صاف و پاک باشد و گوش شنوا داشته باشيم. البته که نقد لازم است اما خيلي مهم است که نقد براي چه باشد. نقد براي مشوش کردن افکار مردم، فاصله بين گروه‌هاي مختلف و تضعيف روحيه و اميد مردم ديگر نقد نيست. اين چه جور نقدي است که خوبي‌ها و نقاط قوت را اصلا نمي‌بيند و فقط نقاط ضعف را مي‌بيند. اينکه اقدامات انجام شده توسط قوه مجريه را اصلا نبينند نقد نيست. نقد آن است که قوت و ضعف را با هم ببينيم و راهکار نشان دهيم.
تمام مسئولان مي‌توانند مورد نقد قرار بگيرند. نصيحت يعني خيرخواهي دلسوزانه و ريشه آن به معناي تقويت است. نصيحت براي تقويت طرف است تا نقاط ضعف خود را از بين ببرد و قوي‌تر شود. هتک حرمت اشخاص، لجن‌پراکني و نسبت دروغ به همديگر دادن و متهم کردن و سخنان ناروا زدن ربطي به نقد ندارد. همانگونه که پيامبر فرموده اگر کسي مومني را مورد اهانت قرار دهد انگار با خدا اعلام جنگ کرده و اهانت جنگ با خداست. آبروي مومن مثل خون اوست و اگر کسي با آبروي کسي بازي کند انگار او را کشته است. مهم اين است که در اين شرايط کنار هم باشيم و رهبر معظم انقلاب هم بر اين موضوع تاکيد کردند و روي سخن ايشان با همه ماست. نقد آري. دلسوزي کار خوبي است اما توهين، اهانت، سوءظن، حرف ناروا و ايجاد شکاف و اختلاف چيزي نيست کــه نــظام و جمهوري اسلامي بربتابند.
در ايــن جـــلسه رهــبري دستور تشکيل قرارگاهي را دادند که تمام مصوبات ستاد را به دقت دنبال کند. نقص ما اين بود که ستاد مصوبات زيادي ابلاغ مي‌کرد، اما برخي از آنها دقيق اجرا نمي‌شد يا کم اجرا مي‌شد. اين قرارگاه وظيفه دارد به عنوان نگهبان و ناظر دقيقا بر اجراي مصوبات ستاد نظارت داشته باشد. مشکل ديگر اين بود که ستاد يک زبان واحد نداشت و گاهي افراد مختلف در استان‌هاي مختلف حرف‌هاي متفاوتي مي‌گفتند که مردم دچار سردرگمي مي‌شدند. طبق نظر رهبري براي ستاد کرونا سخنگويي تعيين کرديم که مردم حرف مورد اعتماد را از او بشنوند و سخن او از اين پس به عنوان مرجع خواهد بود.


مجلس و دولت نماينده مردم هستند و در جمهوري اسلامي همه مسئولان مستقيم و غيرمستقيم منتخب مردمند. آنچه ما بايد دنبال کنيم رفع گرفتاري و مشکلات مردم است، چراکه مردم اين مسئوليت را براي انجام خدمت بيشتر روي دوش ما گذاشتند. از مجلس شوراي اسلامي تقاضا داريم که ما را ياري کند و اولين ياري تصويب لوايح ماست. ما 67 لايحه مهم تقديم مجلس کرديم و بزرگترين کمک آنها به ما به عنوان قوه مقننه تصويب قوانين است تا براي رفع مشکلات مردم با هم همفکري کنيم. تاکيد مي‌کنم که گاهي براي خير رساندن به مردم اگر همه جوانب مدنظر قرار نگيرد ممکن است از طرف ديگري براي مردم مشکل ايجاد شود مي‌بينيد که وقتي ما در سياست خارجي پيروز مي‌شويم آمريکا عصباني مي‌شود و وزير خارجه را تحريم مي‌کند و وقتي در فروش نفت و فرآورده‌هاي آن موفق مي‌شويم وزير نفت ما را تحريم مي‌کند. اينها دليل استيصال آمريکاست.
بعضي‌ها با گفتار خود مردم را متزلزل نکنند قرار ما اين است که بخش بزرگ کالاهاي اساسي پارسال و امسال با ارز ترجيحي (4200 توماني) وارد شود و اين اصل ادامه دارد. متاسفانه يک نفر حرفي مي‌زند و موجي در جامعه ايجاد مي‌کند و گراني‌هاي بي‌جهت و احتکار به وجود مي‌آيد. تامين کالاهاي اساسي تا پايان امسال اينگونه که گفتم خواهد بود و بيش از هشت ميليارد که 6.2 ميليارد آن تامين شده وارد شده يا در حال ورود است و بقيه هم وارد مي‌شوند.
ما مي‌دانيم و برايمان مشهود و ملموس است که مردم در سختي هستند. خيلي روشن است که وقتي 50 ميليارد دلار درآمد از نفت بوده و ديگر نيست به مردم فشار مي‌آيد. ما در جنگ اقتصادي هستيم و معلوم است که در اين جنگ زخمي هم خواهيم داشت و زندگي مردم با مشکل مواجه مي‌شود اما همه تلاش ما کمتر کردن مشکلات مردم است. من مطمئنم که اين مسير را هم با سربلندي و پيروزي به پايان مي‌بريم و آمريکايي‌ها نمي‌توانند اين وضعيت را ادامه دهند. اين نفس‌هاي آخر تحريم‌هاي آمريکاست که به تحريم نفري و موردي رسيده است و البته ناچارند از اين مسير غلط دست بردارند. دولت هم همه توان خود را براي برداشتن تحريم‌ها در چارچوب اصول نظام دنبال مي‌کند.
از کشورهايي که ادعاي آزادي، حقوق و قانون دارند جاي تعجب است که مردم را به توهين به هم و توهين به بزرگان تشويق کنند. توهين به پيامبر توهين به همه مسلمانان، انبيا، ارزش‌هاي انساني و زير پا گذاشتن اخلاق است. غرب، اروپا و فرانسه اگر راست مي‌گويند و واقعا به دنبال صلح، برادري و امنيت هستند بايد دست از دخالت در امور داخلي مسلمانان بردارند. تمام مشکلات و کينه‌ها به خاطر ظلم و آزار و مداخله غرب در طول تاريخ در امور مسلمانان است.