تأثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد جهان


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: پیوند سیاست با تمامی عرصه ها، امری غیر قابل انکار است. تغییرات سیاسی به اندازه ای اثرگذار است که روی کار آمدن یک حزب در یک نقطه از جهان بر اقتصاد جهانی اثر می گذارد. هنوز مدت زیادی از خروج انگلیس از برگزیت نمی گذرد و به خاطر داریم که رفتن ترزا می و روی کار آمدن بوریس جانسون تا چه اندازه بر اقتصاد انگلیس و جهان اثر گذاشت. رفتار سیاسی در هر نقطه از جهان از تغییرات مسالمت آمیز جناحی تا کودتا یا انقلاب، بر همه چیز اثر می گذارد. بی شک قدرت گرفتن بن سلمان تندرو در عربستان و موضع گیری های جنگ افروزانه به ویژه علیه کشورمان، بر اقتصاد جهان و ایران تاثیر گذار بوده است. کینه توزی های صدام به جنگ ویرانگر ۸ ساله و تخریب منابع انسانی و اقتصادی کشورمان منجر شد، اما با رفتن صدام، اکنون عراق به ظرفیتی برای صادرات کالاهای کشورمان تبدیل شده است. ناتوانی پاکستان در کنترل تروریسیم، باعث بحران اقتصادی در سیستان و بلوچستان شده همانطور که آشفتگی و درگیری نظامی افغانستان اقتصاد ایران را هدف قرار داده و میلیونها مهاجر افغان بازار کار کشورمان را مال خود کرده اند. درگیری پوتین با ترامپ و جنگ اقتصادی چین با مدیریت شی جین پینگ و آمریکا باعث شده تا بخشی از تحریم ها را با استفاده از این فرصت دور بزنیم که اگر افراد دیگری به غیر از اینها عالی ترین مقامات چین و روسیه بودند، شاید این دو کشور نیز مانند بقیه با ما رفتار می کردند. در دوره اوباما، برجام امضا شد و به دنبال آن شاهد حضور شرکتهای بزرگ اقتصادی از سراسر جهان بودیم که نمونه بارز آن امضای قرارداد ایران خودرو با پژو فرانسه و سرمایه گذاری این کشور در صنعت خودروسازی کشورمان بود اما امروزه صدها خودرو تولید شده به دلیل کمبود چند قطعه امکان عرضه در بازار را ندارد. آن موقع مردم تصمیم گرفتند خودروسازان را تحریم کنند تا قیمت و کیفیت را بالا ببرند اما امروزه برای خرید خودرو صف می کشیم و تفاوت معنیداری بین بازار آزاد و کارخانه وجود دارد و هر سه ماه یک بار نیز قیمت خودرو را گران می کنند. دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسیده ، سکه یک میلیون تومانی ۱۶ میلیون تومان شد ، لوازم خانگی، کالاهای اساسی، مسکن و خلاصه آنکه همه چیز رشد وحشتناکی داشته است. حالا بسیاری چشمانتظار نتیجه انتخابات آمریکا هستند تا با جو روانی دوباره بازار را بهم بریزند.

طلا چشم انتظار نتیجه انتخابات

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر احتیاط سرمایه گذاران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاهش پیدا کرد. هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC در این باره گفت: در حال حاضر همه درباره روند انتخابات آمریکا دچار ابهام هستند و اگر نتیجه انتخابات مورد اعتراض قرار بگیرد، به نفع دلار خواهد بود و قیمت طلا ضعیف می شود.از سوی دیگر تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد اونس طلا با عبور از مقاومتی که در سطح ۱۸۸۷ دلار وجود داشته، ممکن است تا سطح ۱۹۱۲ دلار صعود کند.بر اساس گزارش رویترز وانگ تائو افزود، یکی از پیش بینیها برمبنای برگشت به مذاکرات در صورت پیروزی دموکراتها است که میتواند توجه به توانمندیهای داخلی را در مسیر جدیدی قرار دهد.

بورس بر سر دوراهی

از سوی دیگر فراز و فرودهای بازار سرمایه در حالی ادامه دارد که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که شاخص روندی صعودی خواهد داشت. اتفاقی که رخ نداد و به نظر می رسد علت نوسان این روزهای بورس، نزدیک شدن انتخابات آمریکا و تاثیر آن روی نرخ دلار و سایر بازارهای موازی است.کارشناسان بر این باور بودند که اصلاح شاخص تا اواخر شهریورماه ادامه خواهد داشت و در نهایت بازار سرمایه با توجه به گزارش های شش ماهه دوباره روندی صعودی به خود می گیرد. البته بالا رفتن قیمت دلار به این باور دامن زد و از آنجایی که همواره افزایش قیمت دلار با صعود شاخص رابطه مستقیم دارد، تحلیلگران پیش بینی می کردند رسیدن دلار به مرز ۳۲ هزار تومان، صعود شاخص را در پی دارد.

افزایش تولید نفت ایران

در همین رابطه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد درصورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و بازگشت این کشور به برجام با برداشته شدن تحریمها، تولید نفت ایران افزایش خواهد یافت که این دردسری واقعی برای اوپک است.بلومبرگ نوشت: برای بازارهای شکننده نفت، نتیجه انتخابات هفته آینده آمریکا نیز یک خطر دیگر محسوب میشود و آن این است که احتمال دارد ایران که تولید کننده اصلی نفت در جهان است نقش خود را در تجارت بینالمللی بازیابد. در صورت پیروزی جو بایدن، تحریمهایی که ترامپ اعمال کرده و در هفته جاری تشدید شده میتواند برداشته شود و راه بیش از ۲ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام ایران باز شود.زمان بازار نفت بسیار کم است. در صورت پیروزی بایدن، بانکهای وال استریت از جمله "گلدمن ساکس"،


"جی پی مورگان" و "آر پی سی کپیتال"، گفتهاند سال آینده شاهد ورود یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر نفت خام ایران به بازار خواهیم بود.ایمان ناصری، مدیر عامل بخش خاورمیانه شرکت مشاوره FGE مستقر در لندن، گفت: طی چند ماه پس از انتخاب بایدن، ما انتظار داریم که مقداری نفت ایران به بازار بیاید. این یک دردسر واقعی برای اوپک خواهد بود.

تاثیرات پیروزی بایدن در کانال مالی

از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس گفت: اگر بایدن پیروز انتخابات شود تاثیر مشهودی روی کانال مالی بشردوستانه سوییس خواهد داشت. یعنی پولهای بلوکه شده در کره جنوبی، ژاپن، چین و عراق به این کانال واریز و خریدهای ایران به خصوص در زمینه کرونا انجام میشود.شریف نظام مافی در گفتوگو با ایلنا گفت: در کوتاهمدت تاثیری بر تجارت ایران ندارد اما در بلند مدت حضور ترامپ یا بایدن تاثیرگذار است چراکه طرز فکر و کار آنها تفاوت دارد. این دو گروه در نکات مختلف از جمله تجارت و کار کردن با ایران همعقیده نیستند. البته میشود گفت در اصل باهم تفاوتی ندارند چون سیاستهای مشترک زیادی دارند، اما اگر آقای بایدن پیروز شود، نتایج تجاری آن را در نیمه دوم سال ۲۰-۲۰۲۱ میبینیم.وی افزود: حضور بایدن تا حدودی به نفع ایران خواهد بود، به خصوص در مورد مواد اولیه، بذر، غلات و دارو. البته باید توجه داشت که با تحریمهای کنونی شرکتهای بزرگ در هراس خواهند بود چون ممکن است چهار سال دیگر آقای بایدن دیگر رای نیاورد. به همین دلیل میشود گفت تفاوت چشمگیری را نخواهیم دید. اما در مورد کالاهای بشردوستانه، غلات، دارو و تجهیزات پزشکی شاید تغییرات مشهودی صورت بگیرد.نظام مافی تصریح کرد: با اینکه کالاهای بشردوستانه مشمول تحریم نمیشوند ولی تحریمهای بانکی به خصوص پولهای بلوکه شده بانک مرکزی روی آنها تاثیر دارد. پیشبینی من این است که اگر دولت بایدن روی کار بیاید، پولهای بلوکه شده ایران را نسبتا سریع آزاد کند و این پولها را در یک سازوکار مالی مثل سازوکار مالی سوییس واریز کنند تا ایران بتواند نیازهای خود را در زمینه غلات و داروهای پزشکی رفع کند، به خصوص با آمدن واکسن کرونا تا اواخر امسال یا اوایل سال بعد بتوانیم آن را تهیه کنیم.

آینده نشان می دهد

آنچه در اثر مدیریت ترامپ شاهد بودیم، سیاست جنگ افروزی و بحران افرینی برای جهان بود. خروج از پیمانهای بزرگ با شعار بی توجهی به وضعیت جهان و توجه به اقتصاد آمریکا نشان می دهد که آمریکا با ترامپ بسیار خطرناک و بحران آفرین خواهد بود. در تمام مدتی که ترامپ روی کار بوده، سوال بسیاری از رسانه ها از این رییس جمهور روانی، احتمال جنگ با کشورهای جهان از جمله ایران بوده است. بارها از ترامپ در خصوص استفاده از سلاح هسته ای علیه ایران سوال شده و این سوالات خبرنگاران نشان می دهد که ترامپ فردی روانی و غیر قابل پیش بینی است. به هر حال باید منتظر ماند و نتیجه انتخابات آمریکا و عملکرد نامزد پیروز را پس از آن مشاهده کرد