بازتاب تجمع برخی سهام داران بورس مقابل ساختمان بورس

هرجا دولت دخالت کرد خراب شد
آفتاب یزد- گروه شبکه: سقوط بی‌وقفه بازار بورس تهران همچنان ادامه دارد. دیروز هم در معاملات بازار سرمایه، شاخص کل بورس با ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد ایستاد. اکنون درپی این اتفاق و آینده نامعلوم بازار سرمایه،
تعدادی از سهامداران زیان دیده مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در حوالی میدان ونک تجمع کردند. طبق گفته‌ها این جمع از معترضان از سهامداران حقیقی و خرد بوده‌اند که اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های دولت در دوران ریزش شاخص و عدم اجرای وعده‌های حمایتی در قالب شعارهایی بیان کردند. این اتفاق در حالی است که چند ماه پیش (مردادماه) حسن روحانی در خصوص وضعیت بازار بورس گفته بود:« با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.» اما وضعیت قرمز این روزهای بورس خلاف این گفته را ثابت کرد. به هر حال آنچه که مشخص است زیان دیدن عده‌ای از مردمی است که به خیال سود بیشتر در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند درست مانند اتفاقی که سالها پیش در مورد صندوق‌های اعتباری برایشان رخ داده بود.
> کارشناسان هشدارهای لازم را داده بودند


اکنون سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که دولت که خود، مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس کرده چه اقداماتی می‌تواند برای سهامداران زیان دیده انجام دهد؟ در این خصوص یک کارشناس اقتصادی به آفتاب یزد می‌گوید:«دولت‌ها همواره نقش سیاست‌گذاری و نظارت را در بازارها دارند. آن بازارها چه بازار سرمایه و بورس باشد چه بازار مسکن و لوازم خانگی. اما در آن مقطعی که دولت به عنوان ناظر عام مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس کرد به نوعی به مردم از این منظر اطمینان داد که مشارکت در این بازار امن است از همین رو کسانی که در این بازار فعال بودند تصورشان این بود که قطعا این سرمایه‌گذاری سودزا خواهد بود که این استنباط کاملا درست بود. یعنی وقتی که دولت عنوان می‌کند، هم امن است هم سودزا. اما در همان زمان، هم کارشناسان و هم بخشی از دولت در اظهار نظرهای مختلف به نکته مهمی هم اشاره کردند مبنی بر اینکه با اهل نظر مشورت کنید.» هادی حق شناس بیان کرد:«ما معمولاً در موضوعات اقتصادی آنچه را که دوست داریم می‌خواهیم بشنویم البته بقیه نکات دیگر را هم می‌شنویم اما کمتر به آن توجه می‌کنیم مثلاً افرادی حدود یک ماه پیش با توجه به افزایش قیمت مسکن، ملک خریدند اما الان بازار ملک را که شده است
سوال اینجاست که آیا دولت به مردم توصیه کرده بود که ملک بخرند؟ یقینا اینگونه نبوده است. از سوی دیگر حال و هوای صدا و سیما همین استنباط را اعمال می‌کرد که مردم به بازار سرمایه بروند اما در دل این تشریفات یک نکته ظریفی هم بود که کمتر کسی به آن توجه کرد آن نکته این بود که پرس‌وجو کنید و سهام هر شرکتی را خریداری نکنید.» وی ادامه داد:« وضعیت در خصوص بازار بورس هم به همین صورت است در همان زمان بسیاری از روزنامه‌ها در نقد بازار سرمایه مطالب زیادی نوشتند و کارشناسان اقتصادی نیز هشدارهای لازم را در این باره داده بودند که در این بازار مانند بازار ارز و دیگر بازارها حباب وجود دارد. به عنوان یک کارشناس اقتصادی وقتی که به عنوان یک خریدار می‌خواهم یک جفت جوراب بگیرم از چند مغازه پرس‌وجو
می‌کنم پس چطور می‌شود که اشخاص خانه یا ماشین شان را می‌فروشند وبدون تحقیق و پرس وجو می‌روند در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟» این کارشناس اقتصادی افزود:« نکته دیگری که وجود دارد این است که نباید به بازارهای اقتصاد لحظه‌ای نگاه کرد چرا که بازار موضوع دینامیک است نه مکانیکال. یعنی امروز یک بازاری رشد دارد و بازار دیگر ضرر می‌کند فردا ممکن است بازاری که ضرر کرد سود کند و بازار دیگری ضرر کند. بنابراین در بلندمدت کسانی که در بازار می‌مانند سود می‌برند. هیچ بازاری در دنیا نیست که امروز در آن سرمایه‌گذاری کنید و فردا سود آن را ببرید.» هادی حق شناس ادامه داد:
«به‌نظر من اگر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام برگردد به دلیل آنکه بخشی از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند صادرات محورند و اگر صادرات شان به روال نرمال برگردد حتماً شاخص بورس هم تغییر خواهد کرد. » وی در خصوص اقداماتی که دولت در این باره می‌تواند انجام دهد گفت:«اگر دولت‌ها دلشان می‌خواست می‌توانستند قیمت بسیاری از اقلام را کاهش دهند. ما هزاران کالا در حوزه اقتصاد داریم اما هیچ دولتی نمی‌تواند نرخ تعیین کند بلکه مکانیزم اقتصاد است که آن را تعیین می‌کند. دولت‌ها اگر مداخله کنند معمولاً بازار را بدتر می‌کنند. اما دولت‌ها در دنیا سیاست‌گذاری می‌کنند،راهبردها را می‌گویند، امنیت ایجاد می‌کنند، به فضای کسب و کار رونق می‌بخشند و در نهایت بزرگترین خدمتی که می‌توانند انجام دهند این است که نرخ تورم را کنترل و فضای سرمایه‌گذاری رابه گونه‌ای فراهم کنند که پول‌ها به جای رفتن در بخش سوداگری به بخش سرمایه‌گذاری برود.»
> واکنش کاربران
اما این رویداد نیز با بازتاب‌های متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روبه رو شده است.
برخی از کاربران در نقد این افرادی که دارایی شان را فروخته و در بازار بورس به هوای سود بیشتر سرمایه‌گذاری کرده اند، نوشته اند:« الان اینا معترضن چرا شاخص سهام افت کرده؟ خوب کرده دیگه، قانونا به دولت ربطی نداره »، « چقدر فرصت داشتن که از بورس خارج بشن زیادی طمع آدمو نابود میکنه »، « ملتی که به خاطر سود خودشون دست به هر معامله‌ای میزنن بایدم اینجور بلا سرشون بیاد. پول دار شدن خوبه ولی به چه قیمتی که مملکتتو داغون کنی.ما ملتی هستیم که هیچ وقت از گذشتمون درس نمی‌گیریم»، « مدتها پیش گفتیم که نگذارید اتفاقات صندوق‌های قرض الحسنه و بانکها برای بورس بیفتد و اعتبار این جایگاه بزرگ اثرگذار دچار خدشه شود اما کو گوش شنوا...در صندوق‌ها و بانکها خواص پولشان را به موقع خارج کردند اینجا هم...»، « عده‌ای از کسانی که ادعای ضرر در بورس را دارند جلوی سازمان بورس جمع شده و شعار می‌دهند که پول ما را پس بدهید. فقط یک سوال اصلی اینجا وجود دارد آیا آن موقع که سودهای کلان بردید اضافه‌اش را پس دادید؟ چرا به هشدارهای متخصصان گوش نکردید که چشم بسته وارد بورس نشوید؟»
اما کاربرانی در حمایت از این افراد نوشته‌اند: «مالباختگان را دریابید؛ با دعوت شماها و اعتمادی که به دولت کردند آمدند»، «مسئولین دولت، بارها مردم رو به سرمایه‌گذاری تو بورس تشویق کردن و قول دادن ازش حمایت کنن، ولی تاحالا وعده‌های مختلفشون درباره بورس عملی نشده و بورس همچنان تو مسیر ریزش قرار داره»، « بله بورس، ریسک دارد. قیمت بالا و پایین دارد. اما اینکه در یک روز مشخص و در یک ساعت مشخص سهامداران عمده حقوقی بازار رو به خاک و‌ خون بکشند اسمش ریسک بازار نیست که با نیشخند جواب بدند که بورس ریسک دارد.»، « قبول دارم رفتن به بورس طمع بود و خیلی‌ها طمع کردند اما الان اون‌ها هموطن ما هستند نباید این طور در موردشون قضاوت کنیم و بگوییم حقشون بود »