ساخت واکسن کرونا

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: آن قدر «ترامپ» بر طبل ساختگی بودن و مقصر جلوه دادن «پکن» در فقره ی ساخت و شیوع «کروناویروس» کوبید که این روزها و پس از اعلام اولیه ی نتایج انتخابات در آمریکا وقتی دو کشور چین، ایالات متحده و حتی روسیه، انگلستان و آلمان اعلام می‌کنند در مراحل پایانی ساختن واکسن کروناویروس هستند این شائبه و ذهنیت ایجاد می‌شود که شاید دست نگه داشته بودند برای «سوم نوامبر» و حالا که «بایدن» به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده و دونالد ترامپ به جمع تک دوره‌ای هاپیوسته دیگر دلیلی ندارد که با این مسئله بیشتر از این جو روانی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کنند. اصلا همین ترامپ و معاون او مایک پمپئو مگر یک روز در میان مصاحبه نمی‌کردند که چینی‌ها سازنده و اشاعه‌دهنده ی ویروس کرونا و بیماری کووید ـ 19 هستند حالا چه شده که 10 ماه بعد از آن جنجال‌ها همچنان حتی در اعلام موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها در باره واکسن کروناویروس با احتیاط توئیت می‌زنند؟
از همه ی این‌ها گذشته وقتی یک خبر می‌تواند شاخص بورس‌های آمریکا، اروپا، ژاپن و بسیاری از کشورها را دچار نوسانات مثبت کند یک لحظه ممکن است این شائیه ایجاد شود که نکند این هم یک بازی سیاسی است؟!
> با سلامت روانی جامعه سیاسی بازی نکنید
دکتر مردانی عضو ستاد ملی مبارزه و مقابله با ویروس کرونا در گفتگویی با آفتاب یزد ضمن رد هرگونه شائبه ی سیاسی می‌گوید:«زندگی و معیشت مردم را سیاسی کرده‌اند تو را به خدا دیگر با سلامت روانی جامعه سیاسی بازی نکنید!»


وی ادامه می‌دهد:« غول‌های دارو‌سازی دنیا حتی ثانیه را نیز ازدست نمی‌دهند چون میلیاردهادلار روی ساخت واکسن کرونا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هرگز باور نکنید خودشان را دست این سیاستمدار و آن انتخابات خواهند داد.»
مردانی می‌افزاید: «در بیش از 160کشور دنیا تحقیقات و اقداماتی برای ساخت واکسن ویروس کرونا در جریان است که تا این زمان بیشتر از 20 کشور به نتایجی نیز دست یافته‌اند که از این میان، شش کشور موفقیت‌های ملموس‌تری نسبت به دیگر کشورها به دست آورده‌اند و اما انگلستان، آمریکا و آلمان در کنار چین و روسیه از جمله ی کشورهایی هستند که دستیابی آن‌ها به واکسن کروناویروس قریب الوقوع است و چه بسا به زودی با تایید نهایی سازمان بهداشت جهانی، خبر ساخت قطعی و بی‌تردید واکسن کرونا ویروس در جهان منتشر شود.»
> ادعای «فایزر» و «بایو.ان.تک»
آن گونه که خبرگزاری‌های داخلی به نقل از «یورونیوز» نوشته‌اند: شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بایو.ان.تک» اعلام کردند که کارایی واکسن تولیدی آنها برای بیماری «کووید ۱۹» در تحقیقات اولیه ۹۰درصد بوده است. بنا به اعلام این دو شرکت داروسازی میزان کارایی این واکسن با مقایسه تعداد مبتلایان در گروه کنترل با شمار افرادی که پس از تزریق واکسن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند به‌دست آمده است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ایمنی در برابر ویروس کرونا هفت روز پس از دومین تزریق و ۲۸ روز پس از اولین تزریق ایجاد می‌شود.
در بیانیه مدیرعامل شرکت فایزر درباره واکسن تولیدی آمده است: «ما بر این باور هستیم که با گذشت بیش از هشت ماه از آغاز بدترین همه‌گیری جهانی در بیش از یک قرن اخیر اکنون گامی مهم برای جهان در راستای مبارزه با بیماری «کووید ۱۹» برداشته شده است.» شرکت‌های «فایزر» و «بایو.ان.تک» اعلام کرده‌اند که ۵۰ میلیون نمونه از واکسن تولیدی خود را طی سال جاری میلادی در جهان عرضه خواهند کرد. به گفته این دو شرکت داروسازی در سال ۲۰۲۱ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نمونه از واکسن تولیدی آنها در سطح جهان عرضه خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انتشار خبر تولید واکسنی با کارایی «۹۰ درصدی» در برابر بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در صفحه توئیتر خود نوشت: «ارزش سهام خیلی بالا رفته است. واکسن به زودی عرضه می‌شود. کارایی آن ۹۰درصد گزارش شده است. خیلی خبر خوبی است.» انتشار خبر دستیابی دو شرکت داروسازی به واکسنی با کارایی «۹۰ درصد» باعث شد تا ارزش سهام در بورس‌های اروپایی افزایش یابد. ارزش شاخص‌های اصلی سهام در بازارهای پاریس، فرانکفورت، لندن و میلان بیش از پنج درصد افزایش یافته است. بورس‌های اروپایی در ساعات اولیه معاملات روز دوشنبه نیز شاهد افزایش ارزش سهام به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری
آمریکا بودند.
> اواخر بهمن تا اوایل فروردین واکسن کرونا به ایران می‌رسد
دکترمحمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت در ایران در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: 150 تا 160 کارخانه در دنیا در صدد ساخت واکسن کرونا هستند که 6تای آن‌ها آماده عرضه به بازار هستند که سه تای آن مربوط به کشور چین، یکی برای آکسفورد انگلیس و دیگری برای آلمان و مورد آخر هم برای آمریکا است. در این میان20 کشور نیز مرحله انسانی را گذرانده اند.
وی ادامه می‌دهد: در بین کشورهای تولید‌کننده واکسن کرونا، تنها، انگلستان و دانشگاه آکسفورد توانسته است نمونه موفق از واکسن کرونا را تهیه کند و مراحل آزمایشات بالینی را پشت سر بگذارد و در حال حاضر مراحل ساخت این واکسن در دست انجام است. یعنی سرمایه گذاران زیادی به ویژه از کشورهایی مثل چین، آمریکا و چند کشور اروپایی مانند آلمان و انگلیس سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌اند و به زودی کارخانه ساخت واکسن در خود انگلیس و چند کشور دیگر ایجاد می‌شود که تحت لیسانس و تحت نظر دانشگاه آکسفورد اقدام به تولید این واکسن می‌کنند.
> انگلستان و آکسفورد از همه نزدیک‌تر به واکسن کرونا هستند
این استاد جامعه شناسی می‌افزاید: البته قبل از اینکه دانشگاه آکسفورد اعلام به تولید این واکسن کند کشور روسیه موفقیت‌هایی را کسب کرد و در حال تولید این واکسن بوده و این واکسن در حال استفاده است و اخیرا هم کشور چین اعلام کرده که واکسن تهیه شده و آزمایشات پشت سر گذاشته شده و حتی به چندین نفر تزریق شده و نتایج موفقیت آمیزی داشته است. این مسئله که چین هم اقدام به ساخت واکسن کرده است خبری بود که در سطح دنیا منتشر شد. اما چیزی که بسیار بسیار اهمیت دارد ساخت واکسن در انگلستان است. از طرف دیگر علی‌رغم اینکه ویروس کرونا جهش‌هایی داشته و از نظر تعداد افرادی
که می‌توانند به کرونا مبتلا شوند خطرناک شده اما هم زمان، تحقیقات پزشکی در دنیا از نظر ساخت واکسن و کشف و ساخت دارو بسیار پیشرفته و توسعه یافته است. به نظر بنده بر اساس برآیند این اتفاقات که در سطح دنیا صورت گرفته به زودی تا کریسمس آینده یا دی ماه این واکسن ساخته و به تولید انبوه می‌رسد و در اختیار کشورهایی که ابتدا سرمایه‌گذاری کردند و سپس سایر کشورها قرار داده می‌شود.
وی در ادامه می‌گوید: خبری که اعلام شده این دو غول داروسازی یعنی فایزر و بایو.ان.تک اقداماتی انجام دادند، بیشتر قراردادهایی است که با دانشگاه آکسفورد منعقد شده است. نکته‌ای را باید خاطرنشان کنم که 2 کشور آمریکا و روسیه سرمایه گذاری‌هایی در همان کشور انگلستان و دانشگاه آکسفورد صورت دادند.
> واکسن کرونا دستخوش مسائل سیاسی بین‌الملل خواهد شد!
در پایان دکتر محبوب فر در پاسخ به این سوال که چقدر محتمل است مسائل دارویی و پزشکی دستخوش مسائل سیاسی شود،
اظهار می‌دارد: مسئله دارو و واکسن طبیعی است که بر اثر روابط بین کشورها و دولت‌ها دستخوش مسائل سیاسی قرار گیرد. آقای بیل گیتس بعد از اینکه کرونا دنیا را درنوردید اعلام کرد که تعداد جمعیت دنیا افزایش پیدا کرده است و با وضع موجود دنیا نمی‌تواند تداوم پیدا کند. کشورهای مهم و پیشرفته مانند آمریکا و سپس چین و چند کشور اروپایی با مشکلات و مسائل عدیده‌ای در اداره کشور‌های خود مواجه شدند. من فکر می‌کنم این مسئله که آقای بیل گیتس از نظر کاهش تعداد جمعیت مطرح کرده موضوع غیر اخلاقی و غیر انسانی است. گویا آقایان قصدشان این است که ابتدا واکسن کرونا تولید شود و در اختیار کشورهای جهان اول دنیا قرار داده شود و بعد از اینکه کرونا مشکلات خودش را در کشورهای جهان دوم و جهان سوم سرریز کرد واکسن و داروی این بیماری را در اختیار سایر کشورها
قرار دهند.
> پیش‌بینی روزی 1000 نفر جان باخته، تلخ اما واقعی است
وی ادامه می‌دهد: کشورهایی که رابطه خوبی با جهان اول و کشورهای غربی ندارند در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شوند. مثلا همین کشور ایران یا کشورهایی که با غرب رابطه چندانی ندارند مثل کره شمالی و ونزوئلا در خطرات عمده‌ای هستند. ضمن اینکه کشورهایی مانند ونزوئلا و کره شمالی برخلاف کشور ایران به دلیل درون‌گرایی که دارند و به دلیل اقدامات خوب قرنطینه سراسری که انجام داده‌اند مشکلاتشان کمتر است. ایران در مدیریت و کنترل کرونا متاسفانه واداده است. با توجه به رابطه نداشتن ایران با کشورهای دنیا و تحریم بودن، مشکلات ناشی از کرونا در هفته‌های آینده به اوج خود می‌رسد و بالطبع تلفات نیز افزایش خواهد یافت. حتی پیش‌بینی بنده این است که با تداوم چنین روندی بیشتر از هزار نفر جان باخته در روز در ایران دور از ذهن نخواهد بود.
با توجه به اینکه جان باختگان ناشی از کرونا نسبت به دنیا در حال رکوردزنی است این مسئله جدی است و بازسازی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حداقل در مورد بیماری کرونا نهایتا تا چند ماه آینده اجبارا و الزاما اتفاق می‌افتد. تنها راه حل این معضل این است که ایران با دنیا ارتباط داشته باشد مخصوصا با جهان غرب که بتواند از امکانات و تجهیزات و همچنین واکسن و داروی این بیماری استفاده کند.
محبوب فر خاطرنشان می‌کند: در داخل اقداماتی در خصوص ساخت واکسن کرونا صورت گرفته که بنده به چنین برنامه ریزی‌ها و اقداماتی خوش بین نیستم. چیزی که در ایران مهم و حائز اهمیت است داروهای شناخته شده در ایران است. تعدادی از پژوهشگران ایرانی در شهرهای مختلف از جمله همدان، کرمانشاه و اصفهان موفق به کشف داروی کرونا شدند. داروی کشف شده ترکیبی از داروی گیاهی و داروهای شیمیایی است. اما بنده به ساخت واکسن کرونا در ایران خوش بین نیستم. اما قطعا کشور ایران سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور چین و روسیه داشته است که واکسن در اختیار کشور ایران قرار گیرد. با توجه به تحریم‌هایی که برقرار شده حتی واکسن آنفلوآنزا هم با مشکل ورود به کشور و توزیع در داروخانه‌ها مواجه است. تا ارتباط ایران با دنیا اتفاق نیفتد و آنها نسبت به ایران اطمینان خاطر نداشته باشند و تحریم‌ها تا حدودی مرتفع نشود مردم حداقل تا دو ماه آینده به هیچ عنوان نباید منتظر واکسن کرونا باشند. فقط باید وزارت بهداشت و درمان از تیم پژوهشی در داخل کشور حمایت کند تا داروهای کشف شده تولید شود و در اختیار بیماران قرار گیرد. با توجه به رسمیت پیدا کردن ریاست جمهوری آمریکا تا دو ماه آینده مردم در این دو ماه منتظر واکسن کرونا نباشند. اما بعد از مشخص شدن نهایی نتیجه انتخابات و سیاست خارجی ایران در قبال آمریکا، برای اسفند ماه یا فروردین ماه بارقه‌های امیدی وجود خواهد داشت. آنچه مهم است این است که واکسن کرونایی هم که در جهان تولید شده مشابه نمونه‌های آنفلوآنزا است. واکسن کرونا به طور مداوم تجدید می‌شود. با توجه به گونه‌های متفاوت این ویروس این واکسن نهایت باید تجدید شود اما قطعا این واکسن در پیشگیری از کرونا بسیار موثر خواهد بود.
تاثیر کشف واکسن کرونا بر روی قیمت نفت
قیمت نفت پس از انتشار خبر میزان بالای اثربخشی واکسن کرونا و پس از اینکه عربستان اعلام کرد توافق اوپک پلاس می‌تواند برای خنثی‌سازی افزایش عرضه و کاهش تقاضا تنظیم شود، تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافت.
به گزارش فارس، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳.۳۸ دلار افزایش ۴۲.۸۳ دلار و نفت خام آمریکا با ۳.۶۷ دلار افزایش ۴۰.۸۱ دلار معامله شدند.
نفت برنت تقریبا ۸ درصد و نفت خام آمریکا تقریبا ۱۰ درصد افزایش ارزش را ثبت کردند.
شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد واکسن کرونای این شرکت بیش از ۹۰ درصد اثربخشی داشته است.
عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت در صورت اجماع در گروه، توافق اوپک پلاس می‌تواند تنظیم شود همانطور که در گذشته اینطور بوده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اوپک پلاس به توافق کاهش کنونی برابر با کاهش ۷.۷ میلیون بشکه در روز ادامه می‌دهد یا آن را در ژانویه به ۵.۷ میلیون بشکه در روز می‌رساند، این اظهارات را بیان کرد.
اعضای اصلی اوپک نگران کاهش اقدامات تحریمی امریکا علیه ایران و ونزوئلا با انتخاب بایدن هستند، زیرا این بدان معناست که تولید نفت این کشور‌ها افزایش می‌یابد و ایجاد توازن عرضه و تقاضا را برای اوپک دشوار می‌سازد.
تحلیلگران ING در یادداشتی نوشتند: «در حالی که ریاست جمهوری بایدن احتمال بازگشت عرضه نفت ایران به بازار را افزایش داده است، این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و ما هنوز اعتقاد داریم که این اتفاق احتمالا در پایان سال ۲۰۲۱ یا سال ۲۰۲۲ صورت گیرد.»
به گفته جیوآنی استوآنو، تحلیلگر بازار، از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت کاهش ارزش دلار نیز بود.