از تحریم نمی‌ترسیم

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: پژوهشگران علم مدیریت بر اساس بررسی سوابق مدیران موفق بخش خصوصی و دولتی بر این باور هستند همانطور که صلاحیت و دانش یک فرد برای انتخاب او به عنوان مدیر مهم است، میزان «اعتماد به نفس» او نیز برای مدیریت مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار ‌است. واضح است که اگر کسی به خود اعتماد نداشته باشد، نمی‌تواند اعتماد دیگران را نیز جلب کند و مجموعه تحت تاثیر خود را به سوی موفقیت بکشاند. در واقع می‌توان گفت رفتار و کردار یک مدیر در محل کار زیر ذره‌بین سایر کارمندان و کارکنان است، پس می‌توان با ایجاد اعتماد به نفس در خود، اعتماد به نفس را در کارمندان ‌خود نیز به وجود آورد. در این میان بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران شاید از معدود مدیران انگشت شمار دولتی بوده که با وجود درایت در گفتار و رفتار و نه لفاظی‌های پوپولیستی و شعاری که نمونه آن در یک دهه اخیر رو به فزونی گذاشته است؛ در عین عدم حملات لفظی جلب توجه‌کننده در مصاحبه‌ها و موضع گیری‌های داخلی و خارجی با اعتماد به نفس توام با گفتار عاقلانه استفاده کرده است. نمونه بارز آن را نیز می‌توان در نوع مواضع او در روز طرح سوال نمایندگان مجلس موسوم به انقلابی (آن هم درست با وجود توفیقات گسترده مجموعه وزارت نفت در اوج تحریم‌های کمرشکن دولت دونالد ترامپ و پس از برجام) متوجه شد و هم در موضع‌گیری بعد تحریم نزدیک به انتخابات آمریکا علیه شخص او که بیشتر نشانه بغض و کینه رئیس جمهوری شکست‌خورده انتخابات مهیج و داغ اخیر در ابرقدرت‌ترین کشور جهان
احساس کرد.
> گزیده‌ای از اظهارات اخیر زنگنه
در این میان پیش از اینکه به اظهارات جدید و روز گذشته زنگنه پس از مشخص شدن نتایج «برجام» اشاره کنیم، به بخش‌هایی از اظهارات او در سال‌های اخیر که گروه گزارش روزنامه «آفتاب یزد» گردآوری کرده است، نگاهی انداخت:


= درباره همکاری‌های نفتی ایران و هند: می‌گویند چرا قرارداد با هند برای توسعه فرزاد امضا نشد، در حالی‌که قرارداد نبود تفاهمنامه بود اگر من قرارداد مشارکت در تولید امضا می‌کردم همین مجلس پوست من را می‌کند. من قرارداد IPC امضا می‌کنم اذیت می‌کنند. به هیچ کشور خارجی علاقه ندارم و اگر هم با شرکت‌های خارجی مذاکره می‌کنم تنها بخاطر منافع ملت ایران است.
= یکی از مشکلات کشور این است که افراد بر اساس مدرک سمت می‌گیرند نه توانایی!
= تقریبا 80 درصد پرسنل نفت در سن فرزندان من هستند. من با دید پدر و فرزند به آنان نگاه می‌کنم.
= بهتر آن است که آن دسته از نمایندگان مجلس که برای بردن مجتمع‌های پتروشیمی به حوزه انتخابیه خود تلاش می‌کنند، کمی هم برای بهبود شرایط صنایع پایین‌دست تلاش کنند، اینگونه به اشتغال مناطق محروم، بیشتر کمک خواهند کرد.
= پالایشگاه‌سازی اولویت وزارت نفت است؛ اما مصرف سوخت مایع و آسیب به محیط زیست، خیر. اگر ما می‌خواستیم پالایشگاه بزنیم باید 10 پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای می‌زدیم تا بتوانیم سوخت کشور را تامین کنیم و تمام کشور را به کثافت و آلودگی بکشانیم.
= معتقدم اگر اوپک می‌خواهد زنده بماند، باید تصمیماتش را در داخل اوپک بگیرد نه اینکه دستورالعمل را از خارج اوپک
دریافت کند.
= در حال حاضر، فقط یکجانبه‌گرایی ترامپ نیست که دنیا را تهدید می‌کند، بلکه برخی یکجانبه‌گرایی‌های دیگر هم وجود دارد. اوپک جایی برای تصمیم‌گیری‌های جمعی است و فکر می‌کنم اعضای اوپک هم در مقابل رویه‌ای غیر از این مقاومت می‌کنند.
= در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه اگر این رویه ادامه یابد و عربستان و روسیه به طور یکجانبه سیاست اوپک را تعیین کنند، آیا ایران تهدید می‌کند که اوپک را ترک خواهد کرد، گفت: نه. ایران اوپک را ترک نمی‌کند، اما باور دارم با این فرآیندها، اوپک خواهد مرد.
= نمایندگان محترم می‌توانند در مذاکرات و کارهای ما حضور داشته باشند. ما واقعا برای شما (نمایندگان مجلس) اتاق تاریک نداریم ولی برای دشمنان داریم.
= ما هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست. چندین بار تغییر می‌کند حتی سندها هم تغییر می‌کند، مشخصات هم همینطور. می‌گویند که چرا برنامه‌هایت را برای دور زدن تحریم‌ها توضیح ندادید من اگر برنامه‌ها را توضیح دهم نقشه عملیات را لو داده‌ام، من فقط می‌توانم نتایج را خدمت نمایندگان بگویم.
= ما در سال 96 مصوبه شورای امنیت ملی دادیم که چگونه اطلاعات داده شود و ما طبق آن مصوبه عمل کردیم و گفتند برنامه توسعه انرژی داده نشود و دولت این برنامه توسعه را تصویب
کرده است.
= مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟ سهمیه‌بندی بنزین تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد.
= تصویب سهمیه‌‌بندی بنزین در سال 1394 تک نرخی شد و هیچ کسی هم به این اعتراض نکرد. حالا از من بعد از 5-6 سال می‌پرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده است. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است
= از آنجایی‌که ترکمنستان گاز ایران را قطع کرده در مقابل آنها ایستاده‌ایم، این کشور 4 بار در گذشته این اقدام را انجام داده بود و هر بار امتیازاتی از ما گرفته بود اما این بار گفتیم امتیازی نمی‌دهیم و آن‌ها به داوری رفتند که البته دستاوردی برای آن‌ها نداشت به دلیل این مقاومت، ما نباید تنبیه شویم بلکه باید تحسین شویم.
> تحریم‌های ترامپ؛ کینه‌جویی علیه جمهوری اسلامی
وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه مدیران صنعت نفت ایران در روزهای پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید گفت: تحریم‌های آمریکا انتقام‌جویی و کینه‌جویی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
«بیژن زنگنه» روز گذشته (دوشنبه) در مراسم افتتاح ۱۸۱ طرح گازرسانی در استان فارس که به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد، با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: در روزهای پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید، او مدیران صنعت نفت را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کرد. ما قربانی تروریسم هستیم و این تحریم‌ها انتقام‌جویی و کینه‌جویی است.
وی به شایعاتی مبنی بر سیل جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: تحریمی باقی نمانده است تنها این مانده که آمریکا نیروهای خدماتی ما که ۱۵۰ نفر می‌شوند را تحریم کند، اما این تحریم‌ها تاثیری نداشته، ما نه از تحریم می‌ترسیم و نه خللی در کار ایجاد کرده بلکه تنها عزم ما را راسخ کرده است.
زنگنه تصریح کرد: جان، مال و آبرویمان را فدای ملت ایران می‌کنیم و تا آخرین نفس امیدواریم همینطور باشیم.
> شرایط مان بدتر از ونزوئلا می‌شد، اگر!
ناصر عاشوری قلعه‌خانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفتگو با روزنامه «آفتاب یزد» در خصوص اظهارات دیروز وزیر نفت در زمینه دستاوردهای نفتی جمهوری اسلامی ایران با وجود تشدید تحریم‌های دولت ترامپ و اینکه تا چه مواضع محکم و با اعتماد به نفس بیژن زنگنه در خصوص عدم ترس و واهمه از تداوم تحریم نفتی علیه جمهوری اسلامی می‌گوید: « فارغ از مسئله حوزه تجارت نفت که در حیطه توفیقات آن خود را جهت توضیح ذی صلاح نمی‌دانم اما در حوزه پالایش این موضع از منظر اعتماد به نفس وزیر نفت مورد تایید و درست است چرا که در همین شرایط تشدید حداکثری تحریم دولت ترامپ علیه صنایع نفتی ایران اما پالایشگاه‌های کشور به صورت تمام وقت در سه شیفت کاری در حال تامین تمام نیازهای کشور به بنزین، انواع سوخت و گازوئیل و... هستند.
وی با بیان اینکه میزان توسعه صنایع پالایشی نفت ایران طی سال‌های اخیر به قدری پرشتاب و تحسین برانگیز بوده که امروز مازاد بر نیاز کشور نیز تولیدات وجود دارد به گونه‌ای که با وضعیت نوسان نیز نیست و تضمینی است.
عاشوری قلعه‌خانی با بیان اینکه دانش فنی، فرآیند تولید و نحوه تولید در زمینه کیفی‌سازی و افزایش تولید همه در دست مهندسان ایرانی است و نیازی به کارشناسان خارجی در صنعت نفت ایران نیست اظهار می‌دارد: در واقع از سال 97 خورشیدی به این سو این خوداتکایی رقم خورده است و در سال‌های آینده نیز هیچ مشکلی به لحاظ علمی، دانش فنی و تجهیزات پالایشگاهی بروز نخواهد کرد و روی پای خود قرار گرفته ایم.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه اگر هم مشکلاتی در رابطه با تحریم‌های نفتی رخ دهد صرفا بر حوزه فروش و صادرات آن تاثیرگذار است می‌گوید: با توجه به سیاست‌های خود نظام مبنی بر ترجیح به خوداتکایی و فرآوری به‌جای صادرات نفت خام، تحریم‌های ترامپ در عمل برای صنایع پالایشی نه تنها بی‌فایده، بلکه به دلیل ایجاد حس انگیزه تولید داخلی بیشتر مفید هم شده است.
وی در عین حال در خصوص برخی هجمه‌های ناجوانمردانه علیه وزیر نفت نیز می‌گوید: انصاف و عقلانیت ایجاب می‌کند که «عینک بدبینی» علیه وزیر نفت و مجموعه خدوم آن را از چشم‌ها زدود؛ چراکه اگر طی 4 سال صدارت ترامپ بر دولت آمریکا، فقط به مدت یک روز و تنها در یک استان کشور توزیع بنزین متوقف می‌شد و تولیدات داخلی تضمین شده نبود، شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران به دلیل ممانعت از بارگیری هرگونه نفت و گازوئیل در بنادر کشور بدتر از ونزوئلا هم بود؛ اتفاقی که می‌توانست کل اقتصاد ایران را به دلیل تعطیل کردن سیستم حمل و نقل فلج کند.
به گفته عاشوری قلعه‌خانی، در حال حاضر 34 محصول دیگر که لازمه سایر صنایع وابسته به نفت کشور هستند توسط صنایع پالایشی تولید و تحویل آنها می‌شود و همین امر در تداوم تولید واحدهای این صنایع نیز حائز اهمیت بوده است.