جدایی طلبان اینجا منفور هستند

فتح اله دهقان- تاریخ جهان حکایت از اختلاف آرا وعقاید انسان‌ها در جوامع مختلف در درازنای حیات بشر بر روی کره زمین دارد.
اگر بگوئیم پیشرفت جهان مرهون تضارب آرا، سلایق و عقاید انسانهاست سخنی به گزاف نگفته‌ایم.
فرهنگ کهن ایرانی و دین اسلام نیز تضارب آرا و اختلاف سلیقه را به رسمیت شناخته است. این مهم از اصول و خواسته‌های ایرانیان در انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی ایران و... بوده است.
در هر حال به طور طبیعی در خصوص سیاست‌گذاریها و امور اجرائی اداره کشور اختلاف سلیقه وجود دارد.


گروه‌های سیاسی نظرات خود را در مرامنامه، منشور احزاب گنجانده ودر رسانه‌های گروهی در فرصت‌های مناسب برای اطلاع عموم اعلام می‌دارند. بعضی از نخبگان وسیاست مداران نیز درخصوص بی‌عدالتی و تبعیضهای ناروای تاریخی درخصوص تخصیص منابع به بخش‌های مختلف کشور و اقوام حرف‌های به حقی دارند.
این گروهها درصورتی که به قدرت برسند نظرات ودیدگاههای خود را در مورد سیاست خارجی و نحوه امورکشور در داخل اعمال می‌کنند.
تاریخ معاصر ایران شاهد این مدعا بوده است. البته شرایط جامعه نیز در شکل‌گیری این نظرات و دیدگاهها موثر بوده است. به عنوان مثال در انقلاب مشروطه نخبگان خواستار قانون،عدالت، آزادی و......بودند. رویدادها و حوادث پس از مشروطه شرایطی را رقم زد که نخبگان و مردم چاره کار را در ایجاد حکومت مرکزی مقتدر و حتی برخی در به قدرت رسیدن دیکتاتور
جستجو می‌کردند.
اما، حساب جدائی طلبی،وابستگی به بیگانگان،دست بردن به سلاح و انجام اعمال تروریستی با اختلاف سلیقه سیاست‌مداران، گروهها، احزابی که به طور مسالمت‌آمیز و درچارچوب قانون، سیاست ورزی می‌کننددر نزد ملت ایران متفاوت است.
اخیرا رهبر گروه حرکت النضال یا الاهوازیه که به انگیزه جدائی طلبی،حملات تروریستی را در داخل کشور انجام داد، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.
اعمال و رفتار این گروهها که معمولا با پشتیبانی قدرت‌های خارجی انجام می‌گیرد به هیچ وجه مورد قبول ایرانیان نیست.
مردم ایران در طول تاریخ همواره به جدائی طلبان وابسته به بیگانه روی خوش نشان نداده و عملکرد آنها رافراموش نخواهند کرد.
به عنوان مثال؛ از دلایل اصلی افول وشکست فتنه جدائی طلب آذربایجان و کردستان پس از جنگ جهانی دوم،عدم اقبال مردم فهیم آن دیار و مردم ایران از این گروهها بود.
القصه، ایرانیان قدردان سیاست‌مداران، گروههای سیاسی، احزابی که در راستای منافع ملی و امنیت ملی، باهدف پیشرفت و توسعه کشور سیاست‌ورزی میکنند بوده و هستند.
اما باسیاست مداران وگروههایی که با انگیزه جدائی طلبی و پشتیبانی بیگانگان دست به اقدامات نظامی و اعمال تروریستی میزنند هیچ‌گونه مناسبتی نداشته واز نظر مردم ایران مردود و مذموم هستند.
همچنین پشتیبانی دول خارجی از جدائی طلبان هر گز از حافظه ایرانیان پاک نخواهد شد.