چرا ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی در خدمت مردم عادی قرار نمی‌گیرد؟

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا:گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که تعرفه‌های مختلفی در بیمارستان‌های خصوصی برای بیماری کرونا وجود دارد و این بیمارستان‌ها برای پذیرش بیمار ابتدا اقدام به دریافت پیش پرداخت می‌کنند. در سوی دیگر ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که این بیمارستان‌ها برای انجام سایر خدمات بهداشتی و درمانی هم دارای تعرفه‌های یکسانی نیستند در صورتی که برای هر سه بخش خصوصی، دولتی و خیریه ارقام مشخصی با ریز هزینه‌ها مصوب شده است. این بخشنامه‌ها توسط هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تایید شورای عالی بیمه سلامت کشور به تصویب رسیده و به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است.
>کرونا در بیمارستان‌های دولتی
بیماران در بیمارستان‌های دولتی برای دریافت داروهایی مانند رمدسیور باید به ازای هر دوز مبلغ یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان پرداخت کنند. و همراه با هزینه‌های بستری، هزینه‌های جانبی زیادی حتی در بیمارستان‌های دولتی باید پرداخت شود و انگار تنها درد کرونا خود بیماری نیست بلکه درد هزینه‌ها و درمان برای مبتلایان بسیار بالا است. در صورتی که مدیر روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی، هزینه‌یک روز بستری بیماران کرونایی را در بخش معمولی بیمارستان‌های دولتی۴۸۰ هزار تومان و در بخش خصوصی۸۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. در 15 اردیبهشت ماه مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت خبر از رایگان بودن هزینه درمان کرونا در بیمارستان‌های دولتی داد و ۳‌ماه بعد وزیر بهداشت از رایگان درمان شدن بیماران کرونایی حتی برای مهاجران بی‌مدرک خبر داد. اواخر اسفند سال گذشته معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد: « ۹۰درصد هزینه‌های بستری بیماران از سوی بیمه پرداخت می‌شود و رقم پرداختی بدون ‌آی‌سی‌یو حدود ۱۵۰هزار تومان است. تمام داروها و آزمایش‌های تشخیصی کرونا در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و فقط
۱۰ درصد هزینه خدمات هتلینگ بیمارستانی (تخت روز) بر عهده بیمار است. »


>کرونا در بیمارستان‌های خصوصی
در مواردی مشاهده شده است که بیمارستان‌های خصوصی برای بستری فرد مبتلا به کرونا مبلغ 50 میلیون تومان را به عنوان پیش پرداخت در خواست کرده‌اند. به گزارش همشهری آنلاین مبلغ ورودیه بیمارستان‌های خصوصی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند بین۳۰ تا۵۰ میلیون تومان است. بیمارستانی در خیابان گاندی مبلغ ورودیه را ۳۰میلیون تومان اعلام کرده است و این هزینه صرفا برای 7 روز بستری بدون درنظر گرفتن هزینه اسکن و دیالیز و آنژیوگرافی است.
>گسترش فقر و نابرابری
مطالعه‌ای که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل انجام داده نشان می‌دهد که بیماری کرونا یکی از عواملی است که گسترش فقر و نابرابری را در جوامع بشری تشدید کرده است. این مطالعه نشان می‌دهد کشورهای با درآمد بالا به‌طور متوسط ۱۰دلار، کشورهای با درآمد متوسط یک دلار و کشورهای فقیر،یک‌ دهم دلار، هزینه تجهیرات موردنیازشان است؛ بنابراین میان افراد فقیر و ثروتمند ۱۰۰برابر تفاوت در هزینه‌های درمان وجود دارد و دلیل آن هم این است که امکاناتی مثل ونتیلاتور و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و... که در درمان کرونا نقش دارند، بار مالی بالایی برای بیماران ایجاد کرده است. حتی روش‌های تشخیص بیماری کوویدـ۱۹هم هزینه‌های بالایی دارد و در آزمایشگاه‌های کشور، بین۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از افراد دریافت می‌شود.
>تعرفه‌های مصوبه
بایک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید تعرفه‌های مصوبه سه بخش دولتی، خصوصی و خیریه را مشاهده کنید. بر اساس ابلاغ هیئت دولت در بخش سرپایی دولتی تعرفه پزشکان، دندان پزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۱۴۹ هزار ریال و پزشکان، دندان پزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه(MD-PHD) ۱۸۶هزار ریال است. در بخش سرپایی خصوصی نیز تعرفه پزشکان، دندان پزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه دار ۳۲۴ هزار ریال و پزشکان، دندان پزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه(MD-PHD) ۴۹۲هزار ریال تعیین شده است. اعضای دولت هم چنین، ضرایب تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی را به شرح زیر به تصویب رساندند:
ضریب ریالی ارزش نسبی خدمات دندانپزشکی معادل ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال محاسبه می‌شود. ضرایب ریالی کای حرفه‌ای کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت بر مبنای کای واحد و معادل ۴۳۲ هزار و ۶۰۰ ریال محاسبه می‌شود. ضرایب ریالی کای فنی کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت بر مبنای کای واحد و معادل ۶۶۰ هزار ریال محاسبه می‌شود. ضریب ریالی کای حرفه‌ای خدمات تشخیصی و درمانی مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای خدماتی که با علامت (#) مشخص شده‌اند و کدهای (۷) و (۸)، اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارائه شوند، بر مبنای کای واحد و معادل۲۲۶
هزار و ۸۰۰ ریال محاسبه می‌شود. ضریب ریالی کای فنی خدمات تشخیصی و درمانی مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای خدماتی که با علامت (#) مشخص شده‌اند و کدهای (۷) و (۸)، اعم از اینکه در بخش سرپایی و یا بستری ارائه شوند، بر مبنای کای واحد و معادل ۳۴۶ هزار و ۳۰۰ ریال محاسبه می‌شود.
>12 میلیون هزینه جراحی آپاندیس
به نظر می‌رسد بین هزینه‌های تصویب شده و هزینه‌هایی که در واقعیت از بیماران در بیمارستان‌های خصوصی گرفته می‌شود فاصله زیادی وجود دارد. هزینه یک شب بستری در اتاق خصوصی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بخش‌ آی‌سی‌یو۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که این تعرفه برای بیمارستان‌های خصوصی دیگر هم یکسان است. اما به‌ نظر می‌رسد با شیوع کرونا تعرفه‌گذاری جدیدی اتفاق افتاده که با تعرفه‌های اعلامی اختلاف زیادی دارد. ما برای بررسی تعرفه‌ها به سراغ بیمارستان‌ها رفتیم و بر‌ای نمونه جویای هزینه عمل جراحی ساده آپاندیس شدیم که متاسفانه با ارقام بالا و ناهمگون مواجه شدیم. هزینه عمل ساده آپاندیس در بیمارستان‌های خصوصی بین 5 میلیون تا 12 میلیون بدون در نظر گرفتن بستری و مراقبت‌های بعد عمل، به ما اعلام شد و ما برای بررسی نحوه نظارت بر اجرای تعرفه‌ها به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفتیم.
>تخلف از تعرفه‌ها موردی است
در همین خصوص یحیی ابراهیمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بیمه سلامت کشور به آفتاب یزد گفت:
« سالیانه سازمان نظام پزشکی درباره تعرفه‌های پزشکی اظهار نظر کرده و تعرفه‌ها را اعلام می‌کنند. به دلیل وضعیت شیوع بیماری کرونا درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاکاهش پیدا کرده بود و از سوی دیگر هزینه‌های بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه نبود. در جلسه‌ای که مدتی پیش برگزار شد بحث‌های زیادی مبنی بر این که تمام داروهای کرونا تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و بیمه بر اساس نرخ تمام شده محاسبه شود، انجام شد. هم سازمان بهداشت و هم سازمان نظام پزشکی بر تعرفه‌ها نظارت دارند. براساس شهرستان و استان‌های مختلف دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد. مردم می‌توانند شکایات خود را به نظام پزشکی و معاونت نظارت بر درمان دانشگاه‌ها ارجاع دهند چون به صورت موردی تخلف از تعرفه‌ها وجود دارد و به صورت کلی نیست. »
>تعرفه‌ها نباید در هر بیمارستان متغیر باشند
همچنین سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان به ما گفت: « ابتدای خرداد هر سال تعیین تعرفه در شورای عالی بیمه تعیین می‌شود و به ریز هزینه‌ها حتی هتلینگ بیمارستان‌ها مصوب شده و توسط هیئت دولت ابلاغ می‌شود. اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مکلف و موظف هستند که بر این تعرفه‌ها نظارت داشته باشند. تعرفه‌ها نباید در هر بیمارستان متغیر باشند و تماما یکسان هستند و در هر سه نوع بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه تعرفه‌ها عدد مشخصی هستند. دریافت مبالغی بیشتر از این تعرفه‌ها در هر قالب و هر شکلی خلاف قانون است و مردم باید شکایت کنند تا توسط نهاد‌های مربوط پیگیری شود. بحث دیگری که وجود دارد عدم اطلاع مردم از تعرفه‌های مصوب است زیرا بیمارستان‌ها مکلف هستند براساس تعرفه‌ها فاکتور صادر کنند از طرف دیگر در بحث خدمات درمانی عدم شکایت مردم وضعیت را بدتر می‌کند. همچنین برای مطرح کردن شکایت‌ها مراحل اداری زیادی وجود دارد که خود این موضوع باعث کم شدن شکایت‌ها می‌شود. اطلاع به سامانه وزارت بهداشت و درمان و همچنین اطلاع به سازمان تعزیرات و نظام پزشکی مسیرهایی است که مردم می‌توانند شکایت‌های خود را بیان کنند. البته معاونت درمان وزارت بهداشت، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی در سطح هر استانی باید بر تعرفه‌ها نظارت داشته باشند. »
>مجلس چه کاره است؟
همانطور که از سخنان این دو نماینده مجلس مشخص است تقریبا ایشان مسئولیتی را متوجه خود از جهت نظارت نمی‌دانند و صرفا با گفتن این جمله که «مردم شکایت کنند» ماجرا را خاتمه یافته می‌دانند.نکته مهم آن است اکنون بخش بزرگی از ظرفیت پزشکی و درمانی کشور در اختیار بخش خصوصی است و این بخش با تعرفه‌های هنگفت و عجیب تقریبا کمکی به بخش دولتی که بار زیادی روی آن است که نمی‌کند.از آنجا که غالب مردم ایران توان مالی ضعیفی دارند نمی‌توانند در بیمارستان‌های بخش خصوصی حضور یابند لذا اگر نظارت درستی صورت گیرد و تعرفه‌ها واقعی‌تر شود بیمارستان‌های خصوصی فقط مختص یک بخش اندک از جامعه باقی نمی‌ماند.بعید است اکنون منهای مسئولان و نزدیکان شان کسی از افراد جامعه توان مالی داشته باشد و در این بیمارستان‌ها برای انجام امور درمانی بستری شود!