ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در سن 79 سالگی درگذشت


«ولید بن محی الدین المعلم» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه که بامداد دیروز و در ۷۹ سالگی درگذشت، یکی از افرادی بود که در دولت سوریه، به عنوان حامی ملت این کشور شناخته می‌شد. او معتقد بود «بحران سوریه، معلول دخالت‌های غربی-عربی است که هدفی جز اشغال این کشور ندارند». علت فوت این سیاستمدار کهنه کار سوری، تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده بود.
المعلم در سال ۱۹۶۳، مدرک خود را در اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه قاهره اخذ کرد. وی در سال ۱۹۶۴، وارد وزارت خارجه سوریه شد و در هیئت‌های دیپلماتیک‌تانزانیا، عربستان، اسپانیا و انگلیس فعالیت داشت. در سال ۱۹۷۵ به عنوان سفیر سوریه در رومانی انتخاب شد و تا سال ۱۹۸۰ در این منصب باقی ماند. وزیر خارجه فقید سوریه از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴، در وزارت خارجه، به عنوان مدیر بخش ترجمه، از ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰ به عنوان مدیر دفاتر ویژه و از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ به عنوان سفیر سوریه در آمریکا مشغول به فعالیت بود.
المعلم در سال ۲۰۰۰ به عنوان معاون وزیر خارجه و در سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون نخست‌وزیر انتخاب شد. در آن دوران، مأمور پرونده روابط سوریه و لبنان شده بود. پس از آن، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به المعلم مأموریت داد تا در کشورهای عربی سفر و با رهبران این کشورها دیدار کند. وی از سال ۲۰۰۶ به عنوان وزیر خارجه سوریه انتخاب شد.
سایت وزارت خارجه سوریه درباره وی می‌نویسد:« المعلم در دوران وزارتش با گام‌های بلند، دیپلماسی سوریه را به پیش برد و موفق شد سوریه را از انزوا خود را خارج کند. در دوران المعلم، مهم‌ترین روابط با چند کشور برقرار شد به ویژه با روسیه و کشورهای بریکس.»


وی در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک، از فعالیت‌های علمی غافل نبود و به عنوان نمونه کتاب‌های «فلسطین و صلح مسلحانه»، «سوریه در مرحله قیمومیت از ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸»، «سوریه از استقلال تا اتحاد از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸» و «جهان و خاورمیانه از منظر آمریکا» را تألیف کرد.
المعلم در مواضع خود همیشه علیه آمریکا و محور غربی-عربی-صهیونیستی بود. وی تأکید داشت، همه کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند باید یک جبهه واحد برای مقابله با این تحریم‌ها تشکیل دهند. وی درباره ترکیه نیز می‌گفت که این کشور «یکی از حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه و منطقه» است و خاک سوریه را اشغال کرده است. طبق گزارش رویترز یک منبع در دولت سوریه اعلام کرده که فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی المعلم و ریاست دستگاه دیپلماسی این کشور است.
عُمان به عنوان اولین کشور عربی درگذشت وزیر خارجه سوریه را تسلیت گفت. وزارت خارجه روسیه نیز در پی درگذشت «ولید معلم»، ضمن اعلام تسلیت، او را شریکی قابل اعتماد و دوستی وفادار خواند.