واکسن کرونا به زمستان سیاه نمی‌رسد!

آرمان ملي- منيره چگيني: کرونا امروز به يک تهديد جهاني تبديل شده و هر روز بر آمار مرگ و مير آن افزوده مي‌شود. کارشناسان در شرايطي «زمستان سياه» يک قرن گذشته را پيش‌بيني مي‌کنند که ممکن است بيش 20 تا 50 ميليون نفر تا پايان زمستان جانشان را به دليل شيوع کرونا در جهان از دست بدهند. در اين روزهاي بيم و اميد، ميلياردها نفر در سراسر جهان در انتظار ساخت واکسن کرونا هستند و يکي از اين کشورها ايران است که اعلام کرده به‌زودي آزمايشات باليني اين واکسن را آغاز مي‌کند. طبق آخرين آمار تا روز دوشنبه (26 آبان) 54 ميليون و 818 هزار در سراسر جهان به کرونا مبتلا شدند و يک ميليون و 324 هزار و 531 نفر نيز بر اثر ابتلا به اين بيماري جانشان را از دست دادند. آمريکا هم‌اکنون با بيش از 11 ميليون مبتلا و بيش از 250 هزار قرباني همچنان در صدر فهرست کشورهاي درگير با بيماري کوويد-19 قرار دارد. براساس آمار فوق در حال حاضر 11 کشور اول اين جدول، همگي از رقم يک ميليون ابتلا عبور کرده‌ و پس از ايالات متحده، هند و برزيل که سه کشور رکورددار شمار مبتلايان در دنيا هستند، همچنين کشورهاي فرانسه، روسيه، اسپانيا، انگليس، آرژانتين، کلمبيا، ايتاليا و مکزيک نيز بيش از يک ميليون مبتلا را ثبت کرده‌اند. در ايران نيز روزهاي سياه و رکوردشکني کرونا در پاييز سخت ادامه دارد و کارشناسان از وخيم‌تر شدن شرايط در زمستان ابراز نگراني شديد مي‌کنند. دکتر سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت با تاکيد بر اينکه زمستاني سخت‌تر از پاييز پيش‌رويمان خواهد بود، بر لزوم تغيير کنش‌هاي فردي و اجتماعي براي توقف زنجيره انتقال بيماري تاکيد کرد.
لاري همچنان به آمار بالاي شيوع کرونا از يکشنبه (25 آبان) تا دوشنبه (26 آبان) اشاره کرد و از رکورد جديد ابتلا در يک روز با رقم 13 هزار و 53 بيمار جديد مبتلا در اين مدت خبر داد که سه هزار و 133 نفر از آنها بستري شدند. او درباره آمار مرگ و مير در مدت اين يک روز نيز گفت: 486 بيمار کوويد19 جان خود را از دست داد. با احتساب اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 775 هزار و 121 نفر رسيد و تاکنون 41 هزار و 979 نفر در کشور جانشان را از دست دادند. 5677 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
زمستان 1400 شرايط عادي خواهد شد
در اين روزها مردم سراغ واکسن کرونا را از يکديگر مي‌گيرند و طبق آخرين اخبار احتمال مي‌رود که دو شرکت آلماني و آمريکايي به‌طور مشترک نخستين واکسن کرونا را به بازار عرضه کنند و به اعتقاد رئيس شرکت آلماني بايون‌تک، زمستان آينده شرايط عادي خواهد بود. «مادرنا»، که يک شرکت آمريکايي است اعلام کرده که واکسن توليدي اين شرکت براي کرونا تا حدود 95 درصد موثر بوده و ايمني ايجاد کرده است. حدود يک هفته پيش شرکت داروسازي «فايزر» اعلام کرد که واکسن کروناي اين شرکت در بيش از نود درصد موارد از انتقال ويروس کرونا پيشگيري کرده است. فايزر اين واکسن آزمايشي را با همکاري شرکت بيواِن‌تِک ساخته است. بنابه گفته دانشمندان و متخصصان کادر درمان و بهداشت، واکسن ويروس کرونا نمي‌تواند فورا به عالم‌گيري کويد19 پايان دهد و زندگي مردم جهان را وضعيت عادي و پيش از شيوع کرونا برگرداند. اوگور شاهين، رئيس شرکت آلماني بايون‌تک در گفت‌وگو‌اي مدعي شد که «اگر واکسن کروناي مشترک دو شرکت بايون‌تک و فايزر به‌زودي روانه بازار شود، اميد به اين که زمستان سال 2021 ميلادي (1400) شرايطي عادي بشود، زياد است.»


انگليسي‌ها اعتقادي به واکسن ندارند!
بررسي‌ها نشان داده است که 36 درصد از بريتانيايي‌ها علاقه‌اي به استفاده از هيچ نوع واکسن کرونا، در صورت توليد، ندارند. 27 درصد از مردم هم مطمئن نيستند که چه اقدامي انجام دهند که البته از ميان اين افراد 9درصدشان، زدن واکسن را بسيار بعيد مي‌دانند. اين در حالي است که اگر بيش از يک‌سوم افراد جامعه از دريافت واکسن کرونا امتناع کنند، شيوع بيماري کويد19 تمام نمي‌شود.
واکسن ايراني کرونا، خيلي دور خيلي نزديک
ايران نيز از سه طريق به‌دنبال واکسن کرونا است. بنابه گفته کارشناسان بهداشت، براي اينکه عالم‌گيري کويد19 به پايان برسد، از هر 10 نفر بايد هشت نفر واکسينه شوند و اين کار وظيفه‌اي بسيار سنگين و سخت روي دوش کارکنان کادر درمان مي‌گذارد. تازه اين شرايط مربوط به زماني است که واکسن کرونا به اندازه کافي در اختيار مردم دنيا قرار بگيرد. در کشور ما 12 شرکت از جمله سازمان علمي و فناوري رياست جمهوري، شرکت‌هاي دانش‌بنيان، انستيتو پاستور و رازي و بنياد برکت در حال ساختن واکسن کرونا هستند. در اين رابطه وزير بهداشت گفته است: « ما همگام با کشورهاي جهان از روزهاي نخست کار را آغاز کرديم و با سه روش براي تامين واکسن مورد نياز مردم کشورمان راه را دنبال مي‌کنيم. يکي از اين اقدامات مشارکت در کووکس با هدايت سازمان جهاني بهداشت و قرار دادن سهميه‌اي براي ايران در اين زمينه است. ديگري هم همکاري‌هاي بين‌المللي که با کوشش همکاران من در روابط بين‌الملل و انستيتو پاستور و در برخي دستگاه‌هاي ديگر با مشارکت‌ کشورهايي که اعلام آمادگي کردند به شکل پروژه مشترک دنبال مي‌کنيم و همچنين با همکاري دوستانم در شرکت‌هاي دانش‌بنيان در مجموعه‌هايي مثل بنياد برکت، انستيتو رازي و انستيتو پاستور فعاليت بسيار خوبي از ماه‌ها قبل در زمينه ساخت واکسن آغاز شد.» وي در رابطه با مراحل ساخت اين واکسن توضيحي نداد، اما گفته است: «شرکت‌ها مراحل پيشرفته فاز يک و دو را طي کردند و وارد فاز 3 يعني فاز انساني مي‌شوند. در آينده نزديک ان شا... به عنوان يکي از کشورهاي پيشتاز ساخت واکسن کوويد19 اميدواريم در جهان مطرح شويم.»
داوطلب اولين واکسن ايراني کيست؟
«واکسن‌هاي ايراني کرونا موفق به دريافت کد اخلاق شده است» اين آخرين وضعيت از مراحل ساخت واکسن کرونا در ايران است که رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي آن را تاييد مي‌کند. جليل کوهپايه‌زاده افزود: «البته درحال حاضر مجوزي براي آغاز مطالعات انساني اخذ نشده است اما کد اخلاقي براي اين واکسن دريافت شده است.» بنا به تاييد کارشناسان، آن دسته از افراد که بيش از ديگران در معرض خطر کويد19 هستند، مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي و کادر درمان بايد در ابتداي فهرست کساني‌که واکسن دريافت مي‌کنند باشند. بعد از اين افراد که در گروه پرخطر قرار دارند، نوبت به افراد سالم و جوان‌تر مي‌رسد. در اين بين کوهپايه زاده درخصوص نحوه جذب داوطلب براي آغاز فاز مطالعه انساني واکسن ايراني کرونا، اظهار کرد: با اعلام فراخوان اقدام به جذب داوطلب مي‌کنيم و طبيعتا برخي ويژگي‌ها و مشخصات در ترايال انساني براي داوطلبان تعريف مي‌شود تا به عنوان مثال کساني که بيمار نباشند و شرايط سني مشخص و ... داشته باشند، جذب شوند اما، اساس کار ما داوطلبانه است. رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي ايران با بيان اينکه هر واکسني مي‌تواند داراي عوارضي هم باشد، تاکيد کرد: کساني که به شکل داوطلب براي تزريق واکسن مي‌آيند، به اين موضوع هم آگاه هستند. اما عوارض واکسن در فاز حيواني بررسي مي‌شود و اگر در فاز حيواني عوارض جدي نداشته باشد، در فاز انساني هم اتفاق عمده و جدي براي انسان نمي‌افتد.