موج تعطیلی، همزمان با اوج ترسناک کرونا

آرمان ملي: درحالي‌که سازمان بهداشت جهاني، کشور ما را يکي از سه کشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا اعلام کرده که در هفته گذشته بيشترين تعداد شناسايي موارد ابتلا به کرونا را داشته‌اند، از امروز (شنبه يکم آذر) موج تعطيلي کشور را فرا مي‌گيرد. طبق آماري ترسناک، از پنج شنبه (29 آبان) تا جمعه (30 آبان) 13260 بيمار جديد کوويد19در کشور شناسايي شدند و 479 بيمار جانشان را از دست دادند. 5756 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در آستانه اجراي محدوديت‌ها در 150 شهر کشور و پايتخت، کميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت بيماري کرونا که در وزارت کشور مستقر است، با صدور اطلاعيه‌اي جزئياتي از طرح جامع مديريت هوشمند اين محدوديت‌ها را اعلام کرد. بر اساس اين اطلاعيه، هرگونه نمايشگاه عمومي، تخصصي و بين‌المللي در همه وضعيت‌ها تا عادي شدن شرايط ممنوع است. طبق اين اطلاعيه، استفاده از ماسک در اماکن عمومي و پرتردد در همه شهرها در همه وضعيت‌ها الزامي است و متخلفان برابر مصوبات ستاد ملي جريمه خواهند شد. همچنين زمان خاتمه محدوديت‌ها در شهرهاي زرد، نارنجي و قرمز منوط به تغيير وضعيت‌ها بوده و تصور دو هفته‌اي بودن طرح تلقي درستي نيست و ممکن است تمديد شود.
محدوديت‌هاي اصناف و تردد
بر اساس مصوبه ستاد ملي کرونا، از امروز (شنبه) در استان تهران فقط مشاغل سطح يک مجاز به فعاليت هستند و قوانين منع رفت و آمد نيز اجرا خواهد شد. اصناف سطح يک شامل فروشگاه‌هاي محصولات غذايي، درماني، مصالح ساختماني، قطعات و لوازم يدکي خودرو و سازندگان و فروشندگان عينک است. بازار تهران نيز در دسته «مشاغل سرپوشيده» محسوب شده و تعطيل است. همچنين طبق اعلام استانداري تهران، اصناف گروه يک نيز مشمول مقررات منع رفت و آمد از ساعت 9 شب تا 4 صبح هستند و بايد تا ساعت 20 فعاليت داشته باشند تا جريمه نشوند، مگر فعاليت داروخانه‌ها و فعاليت‌هاي امدادي که مشمول فعاليت 24 ساعته هستند. محدوديت‌هاي تردد در دو استان تهران و البرز يکسان و يکپارچه اعمال خواهد شد.
محدوديت‌ها در استان‌هاي ديگر


در استان‌هاي ديگر نيز بسته به ميزان شيوع ويروس کرونا، محدوديت‌هايي در نظر گرفته شده است. در استان اصفهان، حجت‌ا... غلامي، سخنگوي ستاد استاني مقابله با کرونا، گفته است: «از اول آذر به مدت دو هفته در شهرهاي قرمز فقط مشاغل گروه يک مجاز به فعاليت هستند و فعاليت گروه‌هاي 2، 3 و 4 ممنوع است. در شهرستان‌هاي نارنجي فعاليت مشاغل گروه‌هاي يک و 2 مجاز و فعاليت گروه‌هاي 3 و 4 ممنوع است.» در همدان نيز، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي، اعلام کرد که از روز شنبه اول آذرماه «تردد کارکنان دولت در مسيرهاي بين شهري» نيز «نيازمند همراه داشتن مجوز کتبي ارائه شده از سوي فرمانداري» است. در استان مازندران، سرپرست پليس راهنمايي و رانندگي اين استان اعلام کرد که تردد تمامي خودرو‌ها با پلاک غيربومي در شهر‌هاي مازندران ممنوع است. در گيلان، محمود قاسم نژاد، جانشين رئيس ستاد مقابله با کروناي اين استان گفت: «ممنوعيت تردد براي وسايل نقليه بين ساعات 21 تا چهار صبح در شهرهاي قرمز استان برداشته شد.»
آژانس‌هاي مسافرتي و هتل‌ها و اماکن ورزشي
اما در اين شرايط، آژانس‌هاي مسافرتي و هتل‌ها اعلام کرده‌اند تعطيل نخواهند بود و «با ظرفيت کمتر» به ارائه خدمات مي‌پردازند. رئيس هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي ايران در بخشنامه‌اي خطاب به آژانس‌هاي مسافرتي و جهانگردي اعلام کرد: «با توجه به تعطيل نبودن فرودگاه‌ها، کنسل نشدن پروازها و قطارها و... با توجه به ارائه خدمات حمل و نقل و اقامتي، درخواست مي‌شود