سازوکارهای بانکی و پولی منطقه‌ای ایجاد کنیم



معاون اول رئیس‌جمهوری از نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و دولت‌ها خواست تا در برابر تروریسم دولتی سکوت نکنند. به‌گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دیروز در نوزدهمین اجلاس شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به‌صورت مجازی در هند برگزار شد، یادآور شد که اعضای این سازمان می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های وسیع همکاری‌های چندجانبه، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت ایفا کنند. او با اشاره به خروج امریکا از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات خود افزود: ایران همچنان برای تقویت رویکرد چندجانبه‌گرایی، درصدد بازگشت توازن و تعادل در انجام تعهدات طرفین به این توافق بین‌المللی است.
جهانگیری همچنین با اشاره به ابزار دولت امریکا برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل یعنی تحریم و سوء‌استفاده از سازوکار‌های بانکی و دلار تأکید کرد: بهترین راه مقابله در این خصوص، یافتن سازوکارهای بانکی و پولی بین‌منطقه‌ای است که بتواند کشورهای مستقل منطقه را از چرخه تحریم‌های ظالمانه خارج کند. همچنین می‌توان با تأسیس مرکز ترانزیت و حمل‌ونقل منطقه‌ای در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، زمینه تسهیل و توسعه همکاری‌های اقتصادی را بیش از گذشته فراهم کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به همکاری‌های مؤثر ایران با کشورهای درگیر با تروریسم و اینکه خود ایران در معرض تروریسم دولتی قرار گرفته است، افزود: انتظار داریم نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و دولت‌ها در برابر تروریسم دولتی سکوت نکنند و با محکوم کردن آ‌ن، مانع تکرار این دست اقدامات ضد انسانی شوند. البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.


به‌گفته جهانگیری، جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات کشورهای منطقه و همسایگان را امنیت و ثبات خود می‌داند و از برقراری صلح در منطقه قره‌باغ استقبال می‌کند.  وی همچنین با یادآوری ظرفیت‌های ترانزیتی ایران در منطقه گفت: اهمیت بندر چابهار و اتصالات ریلی آن، در مسیر افغانستان و آسیای مرکزی، موجب شده است تا ایران با‌وجود تحریم‌های غیرقانونی امریکا، احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان را شروع کند. فرصت را مغتنم می‌شمارم و از کشورهای دیگر بویژه اعضای سازمان همکاری شانگهای برای مشارکت در این پروژه عظیم دعوت به‌عمل می‌آورم.