جزئیات تازه از ترور دانشمند ایرانی

گروه سیاسی/ پیکر مطهر شهید دانشمند، محسن فخری‌زاده صبح دیروز در حرم امامزاده صالح تهران طواف داده شد و سپس در جوار شهدای گمنام و شهید مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای، آرام گرفت. پیکر شهید فخری‌زاده که صبح روز یکشنبه در حرم‌های مطهر مشهد و قم طواف داده شده بود، عصر همان روز به تهران منتقل و در حرم مطهر امام خمینی با حضور حجت‌الاسلام سید حسن خمینی طواف داده شد.
مراسم وداع با پیکر شهید فخری‌زاده صبح دیروز هم در محل وزارت دفاع با حضور خانواده، شخصیت‌ها، مقامات و فرماندهان ارشد نظامی برگزار شد. در این مراسم که  پیش از عزیمت به آستان امامزاده صالح برگزار شد، پس از ذکر مصیبت توسط ذاکر اهل بیت مهدی رسولی، حجت‌الاسلام آقاجان‌پور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت شهید فخری‌زاده را قرائت کرد. امیر حاتمی، وزیر دفاع در سخنانی با تأکید بر اینکه پرآوازه شدن نام شهید فخری‌زاده اولین شکست دشمنان بود گفت: شکست دوم دشمن در آنجاست که می‌خواست بگوید شهید عزیز ما در مسیری قدم بر‌می‌داشت که به نفع ملت ایران نبود و با رمز و کلمه هسته‌ای تلاش کرد این حرف را بگوید و شهید عزیز ما را به‌عنوان بنیانگذار برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران معرفی کرد، غافل از اینکه این جمله باعث افتخار ملت ایران، وزارت دفاع و نیروهای مسلح است. وزیر دفاع تأکید کرد: دشمن می‌داند و من هم به‌عنوان یک سرباز به او می‌گویم، هیچ جنایتی، هیچ تروری و هیچ کار احمقانه‌ای در نزد ملت ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و حتماً جنایتکاران را تا انتها تعقیب خواهیم کرد و امر فرماندهی معظم کل قوا اجرا خواهد شد.
با پایان این مراسم، پیکر شهید فخری‌زاده به آستان امامزاده صالح منتقل شد و با وجود محدودیت‌های شدید کرونایی و حضور مردم در پشت درهای این مکان، در جوار شهیدان گمنام و شهید مجید شهریاری به خاک سپرده شد.
دشمن از شیوه‌ای کاملاً حرفه‌ای برای ترور استفاده کرد


علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم تدفین شهید فخری‌زاده با بیان اینکه ۲۰ سال بوده که شهید فخری‌زاده را می‌شناخته و در جریان جزئیات فعالیت‌های او بوده، گفت: شهید فخری‌زاده در حاشیه نبود اما گمنام بود. خدمات سردار شهید محسن فخری‌زاده که یک دانشمند هسته‌ای بود، قابل بیان نیست. در همین اندازه بگویم که ۲۰ سال است دشمن به دنبال ترور او بود اما ناکام ماند و این بار نیز سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه وی و حتی محل بروز حادثه احتمالی را پیش‌بینی کرده بودند. اما به دلیل تواتر اخبار در طول این ۲۰ سال متأسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار آنها موفق شدند، و اگر نه عملیات‌های ناکام فراوانی داشتند.
 شمخانی افزود: دستگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به این اطلاع رسیدند که ایشان هدف است و در همین نقطه‌ای که ایشان به شهادت رسید، قرار است اقدامی علیه ایشان صورت بگیرد، تمهیدات امنیتی لازم هم در ارتباط با حفاظت ایشان صورت گرفت، اما این‌بار دشمن از سبک و شیوه‌ای کاملاً حرفه‌ای، تخصصی و جدید استفاده کرد و متأسفانه موفق شد. وی گفت: از دیدگاه من او یک دانشمند هسته‌ای بی‌بدیل است؛ بسیار هستند کسانی که با سوء‌تفاهم می‌توان گفت دانشمند هسته‌ای هستند اما شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بود. اگر روزی مصلحت بر این شد که تلاش‌های گام به گام او در تولید اقتدار در حوزه‌های مختلف از کرونا تا توان پدافند هسته‌ای و هسته‌ای بیان شود، حتماً چشم مبهوت جهانیان از اینکه این فرد با این قابلیت‌ها در ایران حضور داشته است، بیشتر مبهوت می‌شود. به گزارش فارس، شمخانی همچنین گفت: متأسفانه عملیات ترور بسیار پیچیده‌ بود و با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد و هیچ فردی در صحنه حضور نداشت. اما سرنخ‌هایی وجود دارد و آن کسی که این (عملیات ترور) را طراحی کرده برای ما مکشوف است که کیست و سابقه آن چیست. وی افزود: حتماً منافقین در این اقدام نقش داشتند و حتماً عنصر جنایتکار این حادثه تروریستی رژیم صهیونیستی و موساد است.
سرنخ‌هایی از تروریست‌ها
حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات هم در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداو سیما با اشاره به تلاش سربازان گمنام
امام زمان(عج) برای شناسایی عاملان ترور شهید فخری‌زاده گفت: بررسی‌های ما پس از ترور شهید فخری‌زاده آغاز شده است و بر همین اساس همکاران ما سرنخ‌های زیادی را به دست آوردند. در حال پیگیری تمام ابعاد هستند. به‌خاطر ابعاد امنیتی تا روشن شدن تمامی ابعاد آن، امکان اطلاع‌رسانی وجود ندارد، ولی به محض روشن شدن ابعاد این موضوع، خدمت ملت عزیز ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برش
دستور رئیسی برای تشکیل کارگروه ویژه‌ برای تعقیب عاملان و آمران ترور

رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور دستور داد که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کارگروه ویژه‌ای برای تعقیب عاملان و آمران ترور تشکیل دهد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی، در جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه قضائیه با محکوم کردن ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، او را «قهرمان بی‌اثر کردن تحریم و تهدیدات دشمن» معرفی کرد.  رئیس قوه قضائیه با بیان این که تحریم و ترور دو روی یک سکه‌اند، گفت: اگر دشمن منطقی غیر از زورگویی داشت، ما هم با همان زبان با آن‌ها سخن می‌گفتیم، اما دشمن برای رسیدن به اهدافش فقط منطق زور و قدرت را می‌شناسد و تجربه نشان داده آنچه اهل تحریم و ترور را سرجایش می‌نشاند، قدرت و قدرتمند شدن است. رئیسی از پیگیری مجازات آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده نیز گفت و توصیه غربی‌ها برای خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران در برابر این جنایت را چراغ سبز نشان دادن به تروریست‌ها دانست و ادامه داد: در اجرای اقدامات بازدارنده نسبت به دشمن نباید کوتاهی کرد و هر حرکتی که موجب بازدارندگی دشمن از تهدید شود، باید انجام داد. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست با قدرت شبکه نفوذ را در جای جای کشور شناسایی و منهدم کنند و تأکید کرد: لحظه‎ای نباید در شناسایی شبکه نفوذ غفلت و درنگ کرد تا عناصر نفوذی مجال پیدا نکنند از داخل به دشمن پالس توطئه بدهند.