مدعیان منطقه خلا

بابک خطی ‪-‬ مدتی‌است کرونا بر دنیا سایه افکنده و عوارض و قربانیان زیادی به جا گذاشته است. تاکنون هیچ پروتکل درمانی قاطع که بر کرونا موثر باشد پیدا نشده‌است. واکسنی که به طور قطعی باعث پیشگیری از بیماری شود نیز هنوز تهیه نشده‌است هرچند خبرهای خوشی از تولید واکسن مناسب از گوشه و کنار جهان
به گوش می‌رسد.
در چنین شرایطی دانشمندان علم پزشکی در تمام جهان با روش اجماع و تکمیل به دنبال یافتن روش موفق در درمان کووید ۱۹
هستند. بر اساس اصول پایه‌ای منطق و مبانی اولیه تفکر، وقتی یک ماده به عنوان دارو موفق است که عملکرد آن با آزمایشات تجربی قابل تکرار اثبات گردیده و راستی آزمایی کافی در مورد آن انجام شود وهرچه غیر از آن با عقل سلیم سازگار نیست. منطقه «خلا» را می‌توان فاصله زمانی تحقیق راجع به یافتن روش درمان تا زمان پیدا شدن آن تعریف کرد.می‌توان حدس زد که در این بازه زمانی که هنوز درمان اثبات شده در دسترس نیست، فرصت مغتنمی برای حضور و تبلیغات منابع غیرپزشکی مدعی درمان ایجاد می‌گردد که گروه‌هایی از مردم نیز در شرایط ترس و نگرانی از بیماری و خصوصا فضای استیصالی که از عدم درمان عزیزان‌شان ایجادشده‌است، به سوی آن که با تمام توان مشغول تبلیغ و استفاده از فرصت ایجادشده است، کشیده ‌می‌شوند. در این شرایط فرض باید بر این گذاشته شود که مخالفت غیرمستدل در هیچ موردی روشنگر و اقناعی نیست خصوصا وقتی که دسترسی به اصول اولیه منطق و تفکر و سنجه‌ای چون عقل وجود دارد؛ علم شیوه صریح و شفافی دارد،از نظر عرفی نیز «البیّنه علی‌المدعی» -گواه و اثبات کردن بر عهده ادعاکننده- است،لذا این گروه‌ها هم می‌بایست چون تمام دیگران مدعی، داروی مورد نظر پیشنهادی خود را در بوته علم به آزمایش بگذارند و موثر بودن آن را به طور دانشی و تجربی اثبات کنند. اگر داروی فرضی مورد نظر اثرگذار باشد و تاثیر مثبت آن در کارآزمایی‌های بالینی معتبر اثبات شود که باعث مسرت جهانی بسیار بوده و به عنوان یک داروی موثر علمی به فارماکولوژی علم پزشکی دنیا با حفظ حقوق مولف اضافه می‌شود و بسی مایه‌ی مباهات است.
اما اگر اثربخشی آن پس از آزمایش‌های علمی تایید نشود باید قویا رد و از بازی با سلامت و جان مردم با عوارض جانبی احتمالا خطرناک این فرآورده‌ی فرضی جلوگیری شود. در صورت اثبات بی‌اثری شیادی،کسب منافع نامشروع و پرکردن جیب‌های خود در ابعاد بزرگ از جیب مردم مستاصل و نگران درگیر با این ویروس توسط تولیدگر یا تولیدگران این فرآورده قویا مطرح است و طبعا بررسی انتظامی و قضائی را ایجاب می‌کند. در عین حال -البته پس از اثبات دقیق از نظر طبی- میل بیمارگونه به شهرت و امکان وجود اختلالات شناختی هم می‌تواند علت احتمالی ادعاهای دروغین باشد. در هر صورت اقتضا‌ء بر جمع بساط ادعاهای دروغین است. این مسئله-اثبات یا عدم اثبات مورد ادعا- باید با پوشش رسانه‌ای کامل به اطلاع مردم نیز رسانده شود. وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی و مستقیم درمان و سلامت مردم جامعه، باید موارد مختلف بررسی و نظارت حداکثری را در این موارد اعمال کند.اهمیت این نظارت با توجه به اتفاق افتادن در زمان «خلا» کووید ۱۹ از اهمیتی مضاعف برخوردار است.