محدوديت‌های هوشمند كرونايی می‌آيد

در شرايط مشابه و با اجراي محدوديت‌هاي مربوط به کرونا در شهرهاي کشور اين نظر موافق و مخالف براي قطع زنجيره کرونا وجود دارد. محبوبه حاج عبدالباقي، يک فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني در گفت‌وگو‌يي با صدا و سيما گفته «زنجيره اين بيماري هنوز قطع نشده است.» اما همزمان مينو محرز،‌ عضو ستاد ملي مقابله با کرونا، معتقد است «زنجيره انتقال ويروس قطع شده، اما اين به منزله پايان اين بيماري نيست. ميزان ابتلا،‌ بستري و انتقال بيماري به ديگران حدود 60 درصد کاهش يافته است.» در اين بين رئيس کميته اجتماعي انتظامي ستاد ملي مقابله با کرونا اعلام کرده طرح هوشمند مديريت کرونا با توجه به وضعيت سه‌گانه قرمز، نارنجي و زرد در شهرها استمرار خواهد داشت، از اعمال منع تردد شبانه از روز شنبه از ساعت 21 تا 4 صبح در شهرهاي قرمز و نارنجي خبر داد. ذوالفقاري افزود: «خوشبختانه ظرف دو هفته گذشته تعدادي از شهرها از وضعيت قرمز خارج شدند به شکلي که از 160 شهري که در وضعيت قرمز بود در حال حاضر 64 شهر در وضعيت قرمز قرار گرفتند.» اين گفته‌ها در شرايطي است که کميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي بيماري کرونا، اعلام کرده: سه رسته شغلي ديگر به گروه شغلي يک اضافه شد و مشاغل صنفي «تأمين کنندگان مواد شيميايي جهت عرضه مواد ضد عفوني و نياز کارخانجات دارويي، بيمارستان‌ها، آزمايشگاه‌ها و صنايع مختلف»، «عرضه‌کنندگان ابزار و يراق مشتمل بر تأمين کنندگان مواد و مصالح ايزوگام، قطعات پمپ و ابزار مورد نياز صنايع» و «فروشندگان و عرضه‌کنندگان قطعات و لوازم يدکي کشاورزي» در گروه شغلي يک قرار گرفته و در تمامي شهرستان‌هاي کشور با وضعيت قرمز، نارنجي يا زرد مجاز به فعاليت هستند.
زمان آغاز فعاليت برخي اصناف در تهران
قاسم نوده‌فراهاني، رئيس اتاق اصناف تهران به تغيير وضعيت شيوع کرونا در تهران از قرمز به نارنجي اشاره کرد و گفت: از شنبه هفته آينده، 15 آذرماه صاحبان واحدهاي صنفي به جز گروه‌هاي 3 و 4 به شرط رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي مي‌توانند مغازه‌هاي خود را باز کنند. مشاغل گروه 3 شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌هاي علميه، آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي و زبان‌سراها و ساير آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهاي کودک، استخرهاي سرپوشيده، سينما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهاي پذيرايي، آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي زيبايي است. گروه 4 نيز شامل برگزاري مراسم‌هاي اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و همايش‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي براي ورزش‌هاي پربرخورد از جمله کشتي و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزي، کافه، قهوه‌خانه و چايخانه با عرضه مواد دخاني، باغ وحش و شهربازي‌ها و مراکز تفريحي آبي است.
آموزش حضوري مدارس از 15 آذر؟


در روزهاي اخير مطلبي به اشتباه از محسن حاجي ميرزايي وزير آموزش و پرورش مبني بر داير بودن آموزش حضوري از 15 آذر ماه پخش شده است. در اين مطلب همچنين عنوان شده که امتحانات دي ماه دانش‌آموزان نيز به صورت حضوري برگزار مي‌شود که اين مطلب توسط وزارت آموزش و پرورش تکذيب شد. وزارت آموزش و پرورش در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: اخيرا در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي غيررسمي مطلبي درباره چگونگي روند ادامه سال تحصيلي جاري از 15آذرماه منتشر شده که مستند نيست. وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن اين مهم که سلامت دانش آموزان و معلمان اولويت است، درخصوص ادامه کار مدارس و روند آموزش حضوري تابع تصميمات ستاد ملي مقابله با کرونا است و معلمان، دانش آموزان و اولياي آنان اخبار مربوط به مصوبات ستاد را فقط از رسانه ملي و پورتال اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش پيگيري کنند. وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذيب اين‌گونه ادعاهاي واهي که فقط موجب تشويش اذهان عمومي مي‌شود؛ اعلام مي‌دارد که اين وزارتخانه حق قانوني هرگونه اقدام حقوقي در مراجع قضائي را در صورت تکرار اينگونه موارد براي خود محفوظ مي‌داند.