خبرهای خوب ازکنترل کرونا

به گفته مسئولان و کارشناسان در گفتگو با آفتاب یزد زنجیره انتقال کرونا تقریبا قطع شده و این موضوع خبر خوبی است اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود بزودی به شرایط قبل باز می‌گردیم
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: در پی گسترش وسیع بیماری کرونا و افزایش میزان مبتلایان و فوتی‌ها، قرنطینه دو هفته‌ای برای شهرهای قرمز کشور در نظر گرفته شد. این محدودیت‌های کرونایی در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته در حال اجرا شدن است. بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل شدند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت کردند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک
غیر بومی ممنوع شد و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز نیز ممنوع اعلام شد. بعد از گذشت دو هفته قرنطینه و برخوردهای قهری با متخلفین این روزها تعداد شهرهای قرمز کاهش یافته‌اند و عده‌ای از پزشکان اعلام کرده‌اند که زنجیره انتقال کرونا تقریبا قطع شده است. همچنین در این مدت تعداد مبتلایان کمتر شد و میزان بستری‌ها 60 درصد کاهش پیدا کرد و بالطبع میزان فوتی‌ها هم پایین‌تر آمد. حال اعلام شده است با در نظر گرفتن بهبود شرایط این بیماری، قرنطینه در بسیاری از شهرهای غیر قرمز برداشته می‌شود. با اعلام این خبر باز ترس بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها به وجود آمده است و سوال ما این است که آیا جایگزین‌هایی برای جلوگیری از تقویت مجدد زنجیره انتقال از سمت مسئولین در نظر گرفته شده است تا مجدد آمارها صعودی نشوند؟
>سخت گیری‌های اعمال شده سبب قطع زنجیره کرونا شد


دیروز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی توسط دولت به ایرنا گفت: « زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست. » دکتر مینو محرز با تاکید بر اینکه این خبر خوشحال‌کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت‌های دو هفته‌ای خواهد بود، اظهار داشت:« ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.
مردم نباید خاطره تلخ پس از اردیبهشت ماه امسال را فراموش
کنند زیرا به رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید. به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است. منع تردد بین شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان‌های موجب تجمعات مردمی و دیگر سخت گیرهای اعلام شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شد. »
>موافق ادامه اعمال برخی از محدودیت‌ها هستیم
محرز با بیان اینکه مراجع مختلف در سطح کشور حکایت جدی از کاهش بیماری کرونا دارد، در خصوص ادامه تعطیلات توسط دولت برای هفته آینده نیز گفت: « با توجه به برخی عوارض اجرای این طرح در خصوص مشکلات اقتصادی، بیکاری و آثار روانی آن موافق ادامه تعطیلات نیستم اما موافق ادامه اعمال برخی محدودیت‌ها از قبیل تعطیلی رستوران ها، باشگاه‌های ورزشی و مکان‌هایی که موجب تشکیل تجمعات مردمی می‌شود، هستم. برای جلوگیری از آثار منفی و مشکلات آن دسته از افراد که با تعطیلی کسب و کار آسیب پذیر هستند باید توجه جدی شود که در این صورت می‌توان اینگونه طرح‌ها را به خوبی تا ریشه کنی کرونا ادامه داد. در مجموع علاوه بر مشارکت مردم اجرای طرح محدودیت‌ها در قالب
مسدود کردن جاده ها، جلوگیری از شب نشینی و دورهمی‌های خانوادگی با محدودیت تردد شبانه در حال حاضر شاهد کاهش و کنترل بیماری کرونا هستیم. » این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص آخرین وضعیت تایید واکسن کرونا نیز گفت «: شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان بهداشت جهانی برای پیش خرید واکسن کووید ۱۹ به کشورهای مختلف دنیا پیشنهاد داده است. واکسن تولید شده به دست متخصصان ایرانی با موفقیت مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته و منتظر نتیجه تست انسانی آن هستیم. »
>تمدید محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز
به گزارش تسنیم، در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا، کمیته امنیتی و اجتماعی همچنین گزارشی از راه‌های موثر در کاهش ترددها و تجمع‌ها ارائه داد و درخصوص تداوم اعمال محدودیت تردد در ساعت 21 لغایت 4 صبح در شهرهای نارنجی بالای 200 هزار نفر جمعیت بحث و بررسی صورت گرفت. در این جلسه پس از گزارشی درخصوص وضعیت ابتلاء و شیوع بیماری در شهرهای مختلف کشور مقرر شد از روز شنبه هفته آینده محدودیت‌ها در شهرهایی که از ابتدای آذرماه از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی رسیده اند، مطابق وضعیت نارنجی تعریف شده در طرح جامع مقابله با کرونا اعمال شود. در این جلسه آخرین وضعیت روند بیماری در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش ارائه شده از مجموع 160 شهری که از یکم آذر ماه جزو شهرهای قرمز قرار داشت، 64 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین 278 شهرستان در سطح کشور در وضعیت نارنجی و 106 شهر نیز در وضعیت زرد هستند. بر این اساس، در شهرهای دارای وضعیت قرمز، به مدت یک هفته دیگر همان محدودیت‌های سطح هشدار 3 مجددا ادامه خواهد یافت. تهران نیز از روز شنبه در وضعیت نارنجی خواهد بود. محسنی بندپی در جلسه فرمانداران استان تهران و فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران به باشگاه خبرنگاران گفت: « سیر نزولی پذیرش بیمارستانی را شاهد هستیم که این موضوع باید تداوم پیدا کند، درست نیست که همه جا را تعطیل کنیم و تعداد بیماران پایین بیاید بلکه باید فعالیت ادامه داشته باشد و با افزایش آگاهی و شناسایی بیماران بتوانیم مدیریت این بیماری را محقق کنیم. هدف اصلی از اجرای طرح «شهید سلیمانی» بیماریابی و تست سریع و قرنطینه مبتلایان به کووید ۱۹ است و راهبرد این طرح ردیابی سریع و قرنطینه‌سازی مبتلایان در استان است. » همچنین فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در تهران گفت: « تهران از روز شنبه در وضعیت نارنجی است اما برخی محدودیت‌ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آئینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت. »
>مصوبه اعمال محدودیت‌ها طبق متن آن تا پایان کرونا
قابلیت اجرا دارد
با در نظر گرفتن این نکته که مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مجددا میزان شیوع گسترده نشود ،دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به آفتاب یزد گفت:
« محدودیت‌ها یک موضوع دینامیک است به این صورت که شهر قرمز در صورت رعایت به شهر نارنجی تبدیل می‌شود اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و میزان ابتلا بالا رود مجدد این شهر‌ها به وضعیت قرمز برمی‌گردند. کما اینکه الان یک تعدادی شهر جدید در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. این گونه نیست که این تصمیمات مقطعی باشند و این مصوبه اعمال محدودیت‌ها طبق متن آن تا پایان کرونا قابلیت اجرا دارد. به عبارتی دیگر اگر تعداد بستری‌ها باز بالا رود شهر‌ها به وضعیت قرمز و تعطیلی مجدد خواهند رسید. رنگ این شهرها بر اساس میزان رعایت پروتکل‌ها تعیین می‌شود. از سوی دیگر محدودیت‌های هوشمند تنها یکی از استراتژی‌های هفتگانه ما برای مقابله با بیماری کرونا است. همچنان دیگر استراتژی‌های ما مثل افزایش آگاهی مردم، انجام تست بیشتر، قرنطینه هوشمند افراد مبتلا و درمان سرپایی با قدرت بیشتری در حال انجام گرفتن است. »
>بازگشت محدودیت‌ها در صورت عدم رعایت
دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا به آفتاب یزد گفت: « محدودیت فقط برای گروه 1 و 2 لغو شده و همچنان برای دو گروه دیگر وجود دارد. اگر وضعیت شهرها باردیگر قرمز شوند ممکن است این محدودیت‌ها باز اعمال شوند. در صورتی که مردم رعایت نکنند و مسئولین از تجمعات جلوگیری نکنند بار دیگر ما شاهد افزایش مبتلایان خواهیم بود پس باید همچنان پروتکل‌ها رعایت شوند و حتما محدودیت شرکت در تجمعات ادامه پیدا کند. »
دکتر مینو محرز عضو دیگری از ستاد مبارزه با کرونا به آفتاب یزد گفت: « مردم باید رعایت کنند و برخی از محدودیت‌ها همچنان پابرجا هستند. همه جای دنیا بعد از یک مدتی قرنطینه، مردم بار دیگر رعایت نکردند و آمار مبتلایان افزایش داشت. در زمینه رعایت پروتکل‌ها باید سخت‌گیری شود زیرا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده اگر بالای 97 درصد مردم ماسک بزنند و رعایت کنند نیازی به قرنطینه کامل شهرها نیست. »
>روزانه حدود 70 هزار نفر مبتلای بدون علامت وجود دارد
در ادامه دکتر محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت به آفتاب یزد گفت: « این محدودیت‌ها تنها می‌توانند به قطع زنجیره کمک کند اما تنها عاملی که قادر است زنجیره انتقال را قطع کند، پیدا کردن مبتلایان بدون علامت یا با علایم کم است. روزانه حدود 70 هزار نفر مبتلای بدون علامت وجود دارد. این افراد باید یا در خانه‌های خود قرنطینه شوند یا در مراکز قرنطینه تحت نظر قرار بگیرند. برای قطع زنجیره باید ویروس قرنطینه و ایزوله شود و از فردی به فرد دیگر مننقل نشود این گونه می‌توان جلوی شیوع را گرفت. »
>نتیجه گیری
به نظر می‌رسد محدودیت‌ها در سطح پایین‌تر ادامه خواهند داشت و مسئولین در پی رعایت استراتژی‌های جدید خود هستند. لازم است مردم پروتکل‌های بهداشتی را در سطح بالا رعایت کنند زیرا قرنطینه کامل مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود می‌آورد و با رعایت مردم می‌توان از قرنطینه مجدد جلوگیری کرد. حال که به گفته کارشناسان زنجیره قطع شده مبادا مجددا به شرایط وخیم گذشته باز گردیم.
در شهر یزد مشکل اصلی رفت و آمدهای خانوادگی است
دکتر سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد به آفتاب یزد گفت : « یزد با پایین آمدن آمار مبتلایان از وضعیت قرمز خارج شد و با لغو شدن این محدودیت ها بار دیگر نگرانی به سوی ما آمده است . زیرا در شهر یزد مشکل اصلی رفت و آمدهای خانوادگی است و به نظر من بازگشایی اصناف خطر جدی‌ای برای ما ندارد و با کنترل این رفت و آمدها تا حد زیادی می توان این بیماری را در استان ما کنترل کرد . » همچنین طالبی استاندار یزد در توئیتی نوشت :
« تغییر وضعیت استان یزد در کرونا ، حاصل تلاش همگانی و همکاری خوب مردم است. برای رسیدن به ثبات بیشتر، در هفته آینده بخشی از محدودیت ورود پلاک های غیر بومی و رفت و آمدهای شبانه را ادامه می دهیم اما گشایش هایی در فعالیت اصناف ایجاد می کنیم. با امید به تداوم همکاری مردم در رعایت پروتکل ها. »