سوء استفاده از ترور ممنوع

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: اگرچه همچنان این فرضیه که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن تاثیری بر سیاست‌های ایران ندارد؛ دست به دست می‌شود اما با انتخاب احتمالی بایدن این گونه به نظر می‌رسید که کفه ی ترازوی سیاسی ـ
انتخاباتی به نفع اصلاح‌طلبان در حال سنگین‌تر شدن است. اما از بعدِ حادثه ی ترور شهید محسن فخری زاده و تند شدن فضای سیاسی داخلی کشور، حال برخی معتقدند ورق به نفغ اصولگرایان برگشته است. این موضوع و تصمیمات مجلس درباره ی برجام و بازتاب‌های سیاسی ـ اجتماعی آن را در گفتگو با محمد حسن قدیری ابیانه، تحلیلگر اصولگرا، محمد حسن آصفری نماینده مجلس یازدهم و حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی بررسی کرده‌ایم:
> کنعانی مقدم: «جوبایدن» با تاکتیک‌های جدیدی خواهد آمد!
کنعانی مقدم در واکنش به این فرضیه که برخی طیف‌های سیاسی ممکن است خواسته باشند از فضای مستولی شده بر کشور، بعدِ ترور، برداشت‌ها و بهره برداری‌های سیاسی ـ انتخاباتی کنند می‌گوید: بعید می‌دانم چنین نظری در بین خبرگان سیاسی کشور وجود داشته باشد که شهادت فردی آن هم فردی که در سطح ملی مورد شناخت است و زحمات زیادی برای کشور کشیده، وسیله‌ای برای تبلیغات و انتخابات باشد. قطعا ناجوانمردانه است و هیچ کس حاضر نیست چنین سوءاستفاده‌ای از خون شهید کند.


این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: اصولگرایان برای مقابله با رفتار اصلاح‌طلبان که در حال غش کردن در بغل آقای بایدن بودند موضع‌گیری شان این بود که نباید به حضور بایدن دل خوش کرد زیرا به گونه‌ای پالس از ایران ارسال می‌شود که با آمدن آقای بایدن همه مسائل ما با آمریکا حل می‌شود و به ماه عسل می‌رویم. به نظر می‌رسد این تصور غلطی است که در ذهن خیلی ایجاد شده بود و اصلاح‌طلب‌ها فکر می‌کردند که اگر آقای بایدن از الان بداند که اصلاح‌طلبان با وی همکاری خواهند کرد کاری خواهد کرد که در سال 1400 اصلاح‌طلبان رای بیاورند و در راس قدرت قرار گیرند. این نوع رفتار، رفتار غلطی است به این دلیل اصولگرایان در این قضیه موضع‌گیری کردند نه به طرفداری از ترامپ بلکه بر علیه کسانی که فکر می‌کنند اگر آقای بایدن سکان قدرت را به دست گیرد همه مسائل حل خواهد شد همه میداند قاتل شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی خود آقای ترامپ است و هیچ کس حاضر نیست که حتی برای آقای ترامپ ذره‌ای حمایت را در حرف هایش داشته باشد.
کنعانی مقدم می‌افزاید: قطعا حوادثی که در دنیا اتفاق می‌افتد مخصوصا درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه سیاسیون نسبت به آن حساس هستند و قطعا پیگیری می‌کنند و در محاسبات خود این تغییرات را لحاظ می‌کنند. اما اینکه ما فکر کنیم دو قطبی آمریکا یعنی جمهوریخواه و دموکرات تبدیل به دو قطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب در داخل ایران شود و تعدادی طرفدار جمهوری خواهان و تعدادی طرفدار دموکرات‌ها شوند و بعد این موضوع صحنه سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد و ایجاد دوقطبی کند این مسئله خطرناک است. ما باید مراقب باشیم تحت تاثیر چنین حوادثی به این صورت قرار نگیریم.
این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش که بالاخره بایدن با ترامپ تفاوت دارد یا نه می‌گوید: بله! قطعا آقای بایدن تاکتیک‌های جدیدی را خواهد داشت و ما معتقدیم سیاست‌های کلان آمریکا و استراتژی کلان شان نسبت به ایران تحت تاثیر لابی صهیونیستی است و هیچ تغییری در آن اتفاق نمی‌افتد و تنها آقای بایدن با پنبه سر می‌برد و آقای ترامپ با شمشیر.
> آصفری: می‌خواهیم به دولت کمک کنیم!
آصفری،نماینده اصولگرای مجلس نیز در گفتگو با آفتاب یزد و در واکنش به اتفاقات اخیر و تصمیمات اتخاذ شده در مجلس می‌گوید: اولا جمهوری اسلامی ایران بارها پای میز مذاکره نشسته، ما به دنبال این بودیم که به دنیا بفهمانیم دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و کشوری نیستیم که دنبال بمب اتم و تنش باشیم بلکه خواهان حل مسائل در چارچوب گفتگو و گفتمان هستیم و این سبب شد که مذاکرات برجام شکل گیرد و برجام را مجلس شورای اسلامی در جهت اینکه دنیا را متوجه کند که ضمن همکاری با دولت به دنبال این هستیم تصویب کرد که بدانند فعالیت‌ها باید در چارچوب معاهدات و پروتکل‌های بین‌المللی باشد و نشان دهیم که بازرسان اجازه بازدید دارند که فعالیت‌های ما خارج از پروتکل‌های آژانس نیست و این راستی آزمایی انجام شد و به دنیا اثبات شد که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست به طوری که
17 تا 20 بار نمایندگان آژانس از ایران بازدید کردند و فعالیت‌های صلح آمیز ایران را تایید کردند. در طی آن قرار بر این شد در برجام آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحریم‌هایی که علیه ایران داشتند را
با تایید آژانس بردارند که متاسفانه این اتفاق که نیفتاد هیچ بلکه تحریم‌های دیگری را علیه ایران تثبیت کردند چه در بحث حقوقی و چه در بحث حقیقی.
> تلاش کردیم به دولت بفهمانیم هدف چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست
این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: 6 سال از برجام که مجلس هم آن را تایید کرد گذشته، تلاش کردیم به دولت بفهمانیم که مجلس دنبال چوب لای چرخ گذاشتن دولت نیست بلکه دنبال حل مسائل با هماهنگی یکدیگر هستیم. بعد از گذشت 6 سال خروجی برجام غیر از تحریم‌های بیشتر، غیر از تعطیلی صنایع، غیر از کارشکنی‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ نتیجه‌ای برای کشور نداشته فلذا در همین ایام هم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند اما هنوز هم نمایندگان آژانس با توجه به مصوبه پروتکل الحاقی اجازه داشتند از سایت‌های ما بازدید کنند فعالیت‌هایی که ما انجام هم نمی‌دادیم این‌ها ببینند و تا الان ملت ایران ساکت ماندند و منتظر اقدام اروپایی‌ها بودیم.
> یک ماه فرصت دارند سر عقل بیایند
آصفری خاطرنشان می‌کند: هر نوع همکاری که نیاز بود انجام دادیم اما متاسفانه امروز مردم ایران از مجلس می‌پرسند که چقدر باید برای این برجام هزینه دهیم و نتیجه و خروجی آن برای ملت ایران چه چیزی بوده لذا هیچ پیامی را هم دولت هم مجلس برای بازگو کردن به مردم ندارد بنابراین مجلس شورای اسلامی پیرو جلسات متعدد کاری که در 4 ، 5 ماه شروع به کار مجلس برگزار شد به این نتیجه رسید که ما ضمن باقی ماندن در NPT بندهای پروتکل الحاقی را کنار بگذاریم و دولت را ملزم کنیم فعالیت هسته‌ای خود را البته الان با استفاده از سانتریفیوژهای IR2 شروع کند و به‌مدت یک سال بتوانیم مقداری از اورانیوم مورد نیاز سایت امیرآباد را که با غنای 20 درصد است به دست آوریم و اگر که در این مدت یک ماهه که به طرف غربی فرصت دادیم تحریم‌ها را برداشتند و خودشان را متعهد به اجرایی کردن برجام نمودند جمهوری اسلامی ایران تصمیم دیگری خواهد گرفت و باز هم همکاری خود را ادامه خواهیم داد اما اگر بعد از یک ماه آنها حاضر نباشند مجددا با ایران همکاری کنند تحریم‌ها را بردارند مسائل بانکی ما را حل کنند مشکل فروش نفت کشور را حل کنند و به تعهدات خود برنگشتند بالطبع دولت بعد از یک ماه ملزم است ضمن فعال کردن 1000 سانتریفیوژ در آبشارهای مختلف فعالیت هسته‌ای خود را با جدیت دنبال کند و بندهای الحاقی پروتکل برجام را کنار گذارد.
> به دنبال فعالیت صلح آمیز هستیم نه بمب اتم!
محمد حسن آصفری نماینده حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب اظهار می‌دارد: البته همه این فعالیت‌ها باز هم در تولید اورانیوم در چارچوب هسته صلح است و به دنبال بمب اتم هم هنوز نیستیم و نخواهیم بود و در بنیه استراتژی دفاعی ما هم سلاح هسته‌ای جایگاهی ندارد و این مصوبه مجلس هم در همین چارچوب است نه اینکه بخواهیم اجازه غیر صلح آمیز فعالیت هسته‌ای را به دولت مان دهیم امیدواریم دولت متوجه باشد این اقدام مجلس در راستای کمک به دولت برای پشبرد اهداف و
برنامه‌هایش بوده است.
نماینده دوره‌های نهم و یازدهم مجلس در واکنش به این که این روزها سه تحلیل در جامعه وجود دارد؛ یکی این که دولت معتقد است مجلس حق نداشته در حوزه ی توافقات هسته‌ای مصوبه داشته باشد، دیگر این که برخی حتی معتقدند مجلس باید شدیدتر برخورد می‌کرده و سوم این که برخورد مجلس بلااثر و سیاسی است و همه ی
اهداف در یک مسئله خلاصه می‌شود؛ ریاست جمهوری 1400،
به آفتاب یزد می‌گوید: در مورد برداشت اول باید بگویم اولا این مصوبه مجلس در شورای امنیت ملی که برگزار شده و نظرات اعضای آن در این زمینه گرفته شده که خود آقای رئیس جمهور هم یکی از اعضا هستند مطرح شده است[شورای امنیت ملی چنین مسئله‌ای را تایید نکرده است]. در غیر از آن هم مجلس طبق اصول قانون اساسی حق دارد در همه شئون وارد شود تمام توافق نامه ها، قراردادها و پیمان نامه‌ها بایستی از طریق مجلس شورای اسلامی باشد بنابراین مجلس در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود عمل کرده و غیر از آن اقدامی انجام نداده است.
> برخورد دولت تند و نامناسب بود
وی ادامه می‌دهد: در مورد اینکه بعضی می‌گویند مجلس باید شدیدتر برخورد می‌کرد و مصوبه داشته باشد همین اندازه که این مصوبه را گرفتیم هنوز این مصوبه از مجلس بیرون نیامده شاهد موضع گیری‌های بسیار بد از بعضی از جریانات و دولتمردان هستیم به طوری که سخنگوی دولت موضع تند و غیرمنطقی علیه مجلس گرفت یا سخنگوی وزارت خارجه به همین شکل. اینها نشان‌دهنده این است که ما باید شرایط عموم را هم ببینیم و مسئله سوم این است که باید زیرساخت‌های بعضی مسائل مطرح شود. ما نمی‌توانیم مصوبه‌ای را انجام دهیم که دولت زیرساخت هایش را آماده نداشته باشد. لذا زیر ساخت‌های آن هم باید فراهم باشد و اگر واقعا ببینیم غربی‌ها به این مصوبه مجلس عمل نکنند و کاری را در جهت اعتمادسازی ایران انجام ندهند مطمئنا مصوبات دیگر مجلس را هم به دنبال خواهد داشت. ممکن است حتی در آینده در صورت بروز رفتاری زشت از طرف آنها تصمیم در خصوص NPT داشته باشیم اینها بحث‌هایی است که در آینده باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.
> نگاه مجلس سیاسی ـ انتخاباتی نیست
آصفری خاطرنشان می‌کند: در مورد سوم اصلا و ابدا نگاه مجلس در این مصوبه نگاه سیاسی نبوده و ما اتفاقا اعتقاد داریم این خود می‌تواند یک تهدید علیه دولت فعلی باشد که کنگره آمریکا مواظب باشد که اگر آقای ترامپ بخواهد در این فرصت باقی مانده تصمیم غیرعاقلانه بگیرد و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد قطعا مجلس این اختیار را به دولت داده که اقداماتی را در این راستا انجام دهد. ما معتقدیم بین سیاست‌های آقای بایدن و ترامپ تفاوتی نیست چون آنها اصل و هدفشان براندازی نظام جمهوری اسلامی است اما اگر در آینده با روی کار آمدن آقای بایدن شاهد تغییر رفتار آمریکایی‌ها باشیم و تحریم‌ها را بردارند و به برجام برگردند مطمئنا جمهوری اسلامی ایران هم نظرش را طور دیگری خواهد داد.
> در برجام اطلاعات زیادی از دانشمندان ما در اختیار غربی‌ها قرار گرفت
قدیری ابیانه در تحلیل مسائل روز از مصوبه ی مجلس، ترور دانشمند هسته‌ای و واکنش‌های حاشیه‌ای به آفتاب یزد می‌گوید: معتقد هستم که چه در زمان مذاکرات معروف به سعدآباد که آقای روحانی رئیس تیم مذاکره‌کننده بود و آقای ظریف معاون وزیر خارجه و چه در برجام اطلاعات زیادی از دانشمندان ما در اختیار غربی‌ها قرار گرفت.
ما نباید در هر صورت خود را به نمایش گذاریم و بهانه زدایی کنیم یعنی در حقیقت این حسن نیت به قیمت خون شهدای ما تمام شده است البته به این معنا نیست که آنها با همین ترور قضیه را ختم می‌کنند. برجام قرار بود تحریم‌ها را ملغی کند که هیچ کدام هم لغو نشد تشدید هم شد. اطلاعات زیادی در اختیار غربی‌ها قرار گرفت به قول اوباما ـ وقتی از او درباره مزایای برجام پرسیدند ـ گفت ما اطلاعاتی را کسب می‌کنیم که در یک جنگ احتمالی آینده بتوانیم هدف‌های دقیق را مورد حمله قرار دهیم.
> فشار حداکثری نه، هوشمندانه!
قدیری ابیانه می‌افزاید: آقای بایدن هم در صحبت‌هایش گفته بود فشار حداکثری فایده ندارد و باید فشار هوشمندانه خرج دهیم و ترور آقای شهید فخری زاده مصداق این عملیات هوشمندانه است. تفاوتشان با ترامپ این است که ترامپ دست به جنایت می‌زند و آن را به عهده می‌گیرد اما بایدن دست به همین جنایت‌ها می‌زند هوشمندانه و موثر اما به عهده نمی‌گیرد این درست سیاستی است که رئیس جدید سازمان سیا در مصاحبه قبلی خود گفته بود ما باید به ایران ضربه بزنیم اما به عهده نگیریم. الان زمان مناسبی است که کل بازدیدهای آژانس را معلق کنیم و بگوییم تا گرفتن انتقام و تضمین لو نرفتن ایران توسط آژانس و رساندن این اطلاعات به دست سازمان‌های جاسوسی غربی معلق می‌ماند و انجام نمی‌گیرد. اگر آنها خواستند به خاطر این ما را تحت فشار قرار دهند ما باید بگوییم کلا از NPT خارج می‌شویم چرا که کشوری که عضو NPT نیست و هیچ تعهدی نسبت به آژانس ندارد و گفته می‌شود چندین بمب هسته‌ای دارد یعنی اسرائیل اظهاراتش ملاک اقدام آژانس انرژی هسته‌ای علیه ما می‌شود.
> عضو آژانس نبودن امتیازات بیشتری دارد
این تحلیلگر اصولگرا تاکید می‌کند: گویا عضو نبودن امتیاز بیشتری دارد تا عضو بودن در حالی که قرار بود با عضو شدن، ما امتیاز به دست آوریم که این امتیازات را هم به ما ندادند یعنی یک جانبه فقط از ما تعهد اجازه بازرسی آن هم به همه جا گرفتند. معتقدم ما باید این کار را انجام دهیم تعلیق هم کنیم نه اینکه بگوییم عضویت را لغو می‌کنیم به هیچ ماموری اجازه ورود نمی‌دهیم تا زمانی که این انتقام گرفته شود. ضمنا غربی‌ها به تعهداتشان در برجام عمل کنند. قدیری ابیانه با انتقاد ضمنی از حرکت مجلس می‌گوید: تصمیم مجلس به این محکمی نیست. قرار است به آنها فرصت دهند. معتقدم فرصت هم نباید دهیم.
> بایدن چهره ی ناشناخته‌ای نیست
وی در واکنش به تغییر فضای سیاسی بعداز انتخاب بایدن و بعداز حادثه ی ترور ادامه می‌دهد: اینکه با انتخاب بایدن اصولگرایان موضع شان تضعیف شده به هیچ وجه اینطور نیست چون مردم فراموش نکردند بایدن معاون همان اوبامایی است که بسیاری از تحریم‌ها را علیه ما تشدید کرد و تعهدی که آمریکا داده بود در زمان اوباما هم انجام نشد این اصلاح‌طلب‌ها بودند که با پیروزی بایدن جشن و پایکوبی به راه انداختند تا اینگونه عنوان کنند که ما با بایدن می‌توانیم مذاکره کنیم و تحریم‌ها را لغو کنیم. این شعاری بود که اصلاح‌طلبان در سال 92 و 96 دادند که ما می‌توانیم با مذاکره تحریم‌ها را لغو کنیم در حالی که هیچ یک از تحریم‌ها لغو نشد. از اوباما پرسیدند که چرا برجام را امضا کردید گفت ما برای حفظ ساختار تحریم‌ها آن را امضا کردیم چون تحریم‌ها در حال فروپاشی بود و کشور‌ها دیگر حاضر نبودند به خاطر تحریم‌های ما خسارت‌های بیشتری متحمل شوند. آقای ظریف و روحانی هم می‌گفتند ما برای رفع تحریم‌ها مذاکره کردیم چه در زمان اوباما چه در زمان ترامپ تحریم‌ها تشدید شد و ساختار تحریم‌ها حفظ شد.
> استقلال ما نقطه قوت ما است نه ضعف ما
قدیری ابیانه خاطرنشان می‌کند: اما اینکه اصولا اصلاح‌طلب‌ها موفقیت خود را در انتخابات مرهون گرایش‌های روسای جمهور غربی چه جمهوری خواه چه دموکرات بدانند این خودش لکه ننگ است. اگر احساس کردند مورد حمایت یک جناح در آمریکا هستند باید بدانند در مسیر اشتباهی هستند. این جمله‌ای است که حضرت امام گفتند اگر دیدید دشمن برای شما کف می‌زند بدانید در مسیر اشتباهی هستید. استقلال کشور ما نقطه ضعف ما نیست نقطه قوت ما است. اتفاقا گروه‌های مارکسیستی اول انقلاب چون از نظر ذهنی معتقدند ابرقدرت‌ها همه کاره هستند و اگر می‌خواهند با ابرقدرت آمریکا مبارزه کنند باید مثلا به ابر قدرت شوروی تکیه کنند یعنی حمایت شوروی یا چین از خود را نقطه قوت خود می‌دانستند و استقلال ایران از چه غرب چه شرق را نقطه ضعف تلقی می‌کردند به خاطر همین چون فکر کردند ایران وابسته به غرب و شرق نیست می‌شود آن را سرنگون کرد و عملیات مسلحانه و ترور‌ها را سازماندهی کردند که سرشان به سنگ خورد به هر حال استقلال ما نقطه قوت ما است نه ضعف ما و حمایت دشمنان از هر جناحی نشانه ضعف آن جناح است نه نشانه قوت و اگر از حمایت آنها از خود جشن می‌گیرند چه این حمایت سراب باشد چه واقعیت این نقطه ننگ برای کسانی است که اینگونه عمل می‌کنند ضمن اینکه قبلا هم اشتباه می‌کردند که با آمریکا می‌توانند به تعامل برسند الان هم اشتباه می‌کنند اگر فکر کنند بایدن خصومت با ایران را کنار خواهد گذاشت، به هیچ وجه این گونه نیست.
> گشایش‌های احتمالی موقتی است!
محمدحسن قدیری ابیانه معتقد است: البته معتقدم از اول بهمن تا 28 خرداد آنها یک گشایشی در اقتصاد ما و مختصر تغییراتی در تحریم‌ها ایجاد کنند تا دستاویزی به اصلاح‌طلب‌ها دهند که شاید اینها در انتخابات پیروز شوند ولی من امیدوارم مردم فریب این ترفندها را نخورند. بر فرض اگر اصلاح‌طلب‌ها پیروز شدند بلافاصله بعد آن فشارهای حداکثری علیه ایران البته این بار هوشمندانه اعمال خواهد شد چون دشمن اگر هدف ایرانی خود را تسلیم‌پذیر بداند و در مقابل فشارها آماده برای واگذاری امتیاز آنگاه بر فشار‌ها خواهد افزود. اگر تحریم اینقدر اثر دارد نباید که این اهرم را کنار گذارند و کار به جایی خواهد رسید که مردم حسرت روزهایی را خورند که قیمت‌ها هر لحظه بالا می‌رفت.