پاکبان عاشق کتاب و سینما

شعبانی/ خِش؛خِش؛خِش...
این صدای راه رفتن  روی برگ های پاییزی نیست.وقتی همه خواب هستند، این صدا، نوای آهنگ جاروی آقای خیابان است که در کوچه‌ پس‌کوچه های شهر تربت حیدریه طنین‌انداز می شود‌. مردی سبزپوش از جنس بهار، در‌ روزهای سرد پاییزی ،آهسته آهسته و قدم به قدم شهر را زیر پا می گذارد و زباله ها را جمع می کند.
 رفتگری از جنس سینمادوستان و کتاب خوانان 
ساعت حدود ۴ صبح است و من برای گپ و گفت با پاکبانی دانا و فرهیخته راهی کوچه ای از خیابان ابریشم تربت حیدریه می شوم. هنوز خورشید بالا نیامده است. در گرگ و میش هوا، مشغول جارو زدن و جمع کردن برگ های زرد درختان کوچه است. محمدرضا آقایی؛پاکبانی که در تاریکی مشغول نظافت خیابان هاست.  او مخاطب پروپاقرص روزنامه خراسان است و تا می‌فهمد که من از خراسانم؛لبخند می زند و می گوید از تابستان سال ۶۸ تا‌کنون هر روز روزنامه‌تان را می خوانم.


پاکبان کتاب خوان؛ رتبه اول استان خراسان رضوی
او در سال ۹۷ رتبه اول کتاب خوانی را در استان خراسان رضوی کسب کرده است‌. دیپلم ناقص است اما انبوهی از اطلاعات عمومی و تاریخی و سینمایی را در ذهن خود جای داده است. روزی ۴ ساعت فقط بدون احتساب جراید و روزنامه‌ها، کتاب می خواند. او در دو سال گذشته بیش از ۳۶۰۰ کتاب خوانده است. روزی حدودا پنج  کتاب. معدل سرانه مطالعه هر ایرانی نسبت به برخی کشورها در وضعیت مطلوبی نیست اما هستند افرادی مثل او و خانواده اش که جور چند نفر  دیگر را هم در کتاب خوانی می کشند.
عشق به سینما مرا کتاب خوان کرد
این پاکبان  ۴۹ ساله می‌گوید: عشق به سینما باعث شده است که کتاب بخوانم  و هر روز در کنار کتاب خواندن فیلم هم می بینم. این فعال کتاب خوان از نبود سالن سینما در تربت حیدریه طی ۱۵ سال گذشته گلایه‌مند است وخاطر نشان می کند: آرزویم این است که مسئولان کمی به حوزه های فرهنگی مثل کتاب و سینما توجه کنند و حداقل اگر نمی توانند کاری بکنند،ساخت سینما در تربت حیدریه جزو دغدغه هایشان باشد. از او می‌پرسم چه شد که کتاب خوان شدی؟ می گوید: پدرم  از سال های قبل از انقلاب سرایدار اداره راه   و مکان این اداره هم در خیابان فردوسی بود. روزی به انبار آن جا رفتم که قرار بود وسایل را به محل اداره جدید ببرند و آن جا چشمم به مجله ای خورد و پشت مجله عکس‌ پیرمردی شمشیر به دست  توجه مرا جلب کرد تا ببینم او کیست؟مجله را به هر کسی نشان می دادم تا برایم بخوانند،به من می‌خندیدند و می گفتند،وقت نداریم. بالاخره افسر جوانی روبه روی شهربانی دور میدان شهدا، مجله را به دست گرفت و توضیح داد که این فرد آنتونی کوئین یکی از بازیگران هالیوود است که نقش حضرت حمزه عموی پیامبر اعظم (ص) را در فیلم محمدرسول ا... به کارگردانی مصطفی عقاد  بازی کرده است. از آن جا بود که علاقه ام به سینما زیاد شد و تصمیم گرفتم هر اطلاعاتی  را که  درباره سینما باشد، بخوانم. از مطالعه روزنامه ها و مجله های سینمایی گرفته تا خواندن کتاب‌ها و دیدن فیلم ها.
گاهی برای مجلات یادداشت می‌نویسم
در سال ۶۷ بخشی در مجله فیلم بود به نام خارج از مرکز که در آن جا به نقد فیلم می‌پرداختم و یادداشت می نوشتم. تا زمانی که آقای فریدون جیرانی در هفته نامه سینما بود در آن جا مطالبی می نوشتم و یادداشت هایی هم در مجله سینما ویدئو که آقای طالبی کارگردان سردبیر آن بود،از بنده چاپ می شد. در مجلات محلی هم در خصوص سینما مطالبی از من چاپ می شود.
با خواندن ۱۸۵۶ کتاب در سال 97 اول استان شدم
او که  در سال ۹۷ با خواندن ۱۸۵۶ کتاب  نفر اول استان خراسان رضوی   شده است و در روز ۴ تا ۵ ساعت مطالعه دارد، می‌گوید: روزی کتابی را از کتابخانه مرحوم عبدالهی امانت گرفتم و در راه رسیدن به خانه شروع به مطالعه آن کردم و آن قدر غرق در آن شدم که وقتی به خود آمدم، دیدم که مسیر زیادی را طی کردم و متوجه نبودم که از جلوی خانه ام رد شده ام! محمدعلی صفری سرپرست امور کتابخانه های تربت حیدریه نیز در گفت وگو با خراسان رضوی خاطر نشان می کند: محمدرضا آقایی  در سال ۹۷ توانست حائز رتبه اول کتاب خوانی در استان خراسان رضوی شود و در سال گذشته هم رتبه اول شهرستان را کسب کرد و در شورای اداری تربت حیدریه از وی توسط معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه تقدیر شد.