سر بی کلاه کیفیت آموزشی از بودجه ۱۴۰۰


غفوریان- متن لایحه بودجه کشور در سال1400، دیروز پس از تقدیم به مجلس منتشر شد و آن‌طور که بررسی‌های ما نشان داد، بودجه وزارت آموزش و پرورش برای سال جدید معادل 89 هزار میلیاردتومان پیش‌بینی شده است. بودجه‌ای که در ظاهر نسبت به بودجه 99 با 32 هزار میلیاردتومان افزایش همراه شده است. اگرچه این رشد را باید به حساب افزایش حقوق کارمندان، هزینه‌ها و تورم گذاشت اما الهیارترکمن معاون وزیر و فردی که حساب و کتاب بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش در دست اوست، در واکنش به بودجه 1400 این وزارتخانه تاحدودی اعلام رضایت کرده و گفته است: «وضع ما در بودجه 1400 خوب است؛ اما هنوز نیازهایی داریم که باید برطرف شود و در حال پیگیری هستیم.»
غوغای کم بودجه‌ای سال قبل
سال قبل 10 آذر بود که الهیارترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش در دردنامه‌ای گلایه‌آمیز از لایحه پیشنهادی دولت برای سال99 از بودجه لحاظ‌شده برای این وزارتخانه انتقاد کرده و گفته بود: «ما برای سال99درخواست بودجه 73 هزار میلیاردی را ارائه کرده‌ایم و اگر بودجه 99 با آن چه توسط سازمان برنامه و بودجه (54 هزار میلیارد تومان) اعلام شده، بسته شود در درجه نخست 20 درصد از پوشش تحصیلی در معرض خطر قرار می‌گیرد و با تعطیلی کلاس‌های دایر ممکن است پوشش تحصیلی 20 درصد دچار کاهش شود.» با این حال سال قبل با تمام فریادهای این وزارتخانه و رسانه‌های دلسوز، بودجه موردنیاز این نهاد بزرگ و مهم نهایتا در مجلس به رقم 57هزار میلیارد رسید و قصه با همین رقم تمام شد.اما امسال دقیقا در همین تاریخ (10آذر)، آقای الهیارترکمن در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که وضعیت این وزارتخانه در لایحه بودجه1400 خوب است اگرچه تمامی نیازها برطرف نمی‌شود.
از این افزایش بودجه چقدر خوشحال باشیم؟


اما برای یافتن پاسخ این سوال که آیا این افزایش بودجه، برای نیازهای این وزارتخانه کفایت می‌کند یا نه، به‌سراغ  مهندس محمود فرشیدی از وزرای سابق آموزش و پرورش رفتیم.
 فرشیدی که در دوره نهم دولت در این سمت حضور داشته است، می‌گوید: با وجود این مقدار افزایش، به این معنا نیست که بودجه کافی و لازم را به این وزارتخانه اختصاص داده‌اند، بلکه بیش از 90درصد این بودجه صرف حقوق و مزایای پرسنل می‌شود و اساسا آن‌چه در این نهاد اهمیت دارد که موضوع کیفیت‌بخشی و تربیت است، با چنین اعتبارات و بودجه‌ها محقق نمی‌شود و نباید آن را انتظار داشت.
مسئله کمبود بودجه، مشکل امروز نیست
فرشیدی به ادوار پیشین بودجه‌بندی کشور اشاره و بیان می‌کند: موضوع بودجه آموزش و پرورش از دیرباز دچار این مشکل و کم‌توجهی بوده و اساسا هیچ‌گاه بودجه کافی و لازم این وزارتخانه برایش محقق نشده است. شاید بتوان در این باره از این تعبیر بهره گرفت که مسئله بودجه آموزش و پرورش همچون غولی است که گویی در دولت‌ها قابل حل نیست. این وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به این‌که مسئولان ارشد دولت‌ها عمدتا بر رفع موضوعاتی از این قبیل تمرکز نمی‌کنند ازاین‌رو این مشکلات روز به روز افزایش می‌یابد، می‌گوید: در شرایطی که در کشور، موضوعاتی همچون بورس، خاک و... دارای شورای عالی هستند، آموزش و پرورش نیز باید شورای عالی اقتصادی زیرنظر رئیس‌جمهور داشته باشد تا این شورا بتواند در عالی‌ترین سطح مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای آن را برطرف کند. فرشیدی که با حضور گروهی از کارشناسان اکنون در مجموعه‌ای با عنوان «کانون تربیت اسلامی» در حوزه آموزش و تربیت فعالیت می‌کند، راهکارهایی نیز ارائه می‌دهد. او می‌گوید: می‌توان با تدابیر دقیق و  درآمدزایی از طریق بخش‌های بانکی و بیمه‌ای از مشکلات بودجه‌ای این وزارتخانه کاست. ضمن این‌که ایجاد صندوق مستقل بازنشستگی، خدمات درمانی مستقل و... هم می‌تواند این مجموعه بزرگ را در امر درآمدزایی یاری کند؛ اما باید بدانیم که این اقدامات و راه‌حل‌ها یک اراده بزرگ می‌خواهد.
   کوچکی نژاد: بودجه 1400 آموزش و پرورش همچنان ناکافی است
محمداکبری- جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفت‌وگو با خراسان گفت: افزایش  حدود ۶۰ درصدی درنظرگرفته‌شده در لایحه دولت برای بودجه آموزش سال ۱۴۰۰
به هیچ‌وجه تامین‌کننده نیازهای این حوزه نیست.
وی افزود: بودجه درنظرگرفته‌شده از سوی دولت تنها نیاز مالی فصل اول (حقوق و مزایا) در بودجه آموزش و پرورش را تامین می‌کند. بر این اساس فصل دیگر آموزش و پرورش همچنان بی‌نصیب می‌ماند. کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: افزایش حقوق فرهنگیان و تامین حقوق بازنشستگان،طلب صندوق ذخیره فرهنگیان،فقر تجهیزات هنرستان‌ها و بسیاری موارد دیگر از جمله موضوعاتی است که نیاز مبرم به رسیدگی و تامین مالی دارد اما امید نداریم که با  ردیف بودجه‌ای حداقل نیازمندی‌هایشان تامین شود.