عده‌ای کالاهایشان را ترخیص نکردند تا دلار 50 هزار تومان شود!


عبدالناصر همتی دوشنبه شب در یک گفت‌وگوی سیما با انتقاد از ترخیص کالاها بدون انتقال ارز گفت: یک عده کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز 40 تا 50 هزار تومان شود سپس ترخیص کنند.
وی افزود: این افراد اطلاعات ناقص می‌دهند و می‌گویند بانک مرکزی ارز نمی‌دهد.
این مسئول ادامه داد: اعلام کرده‌ایم کسانی که کالا را به صورت اعتباری وارد کرده‌اند بیایند تعهد بدهند که کالا را سریع ترخیص کنند تا تضمین چندماهه بدهیم و ارزشان را تامین کنیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد: واردات کالا بدون انتقال ارز اصلا یعنی چه؟ من نمی‌خواهم زیاد توضیح بدهم اما یک میلیارد دلار مجوز ترخیص دادیم اما این اتفاق رخ نداد.


همتی افزود: اجازه نخواهیم داد ارز بابت کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند، تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود.
وی تأکید کرد: بعد سررسید دستور رئیس‌جمهور، اجازه انتقال ارز بر خلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی‌دهیم.
این مقام مسئول گفت: بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می‌کند.
همتی یادآور شد: تعهد بانک مرکزی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، هشت میلیارد دلار است و بانک مرکزی به تعهد خود پایبند بوده و تا کنون هفت میلیارد دلار تامین شده است.
وی اضافه کرد: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است.
فاصله ۳ میلیارد دلاری آمار تجارت خارجی
همتی در بخش دیگری از اظهارات خود، توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.
اما در حالی رئیس‌کل بانک مرکزی از مثبت شدن ۱.۵ میلیارد دلاری تراز تجارت خارجی خبر داده که با آمار گمرک ایران مبنی بر تراز منفی ۱.۶ میلیارد دلاری همخوانی ندارد و دلیل اختلاف سه میلیارد دلاری مشخص نیست.
به گزارش ایسنا، بر اساس آماری که چندی پیش گمرک ایران به عنوان مرجع اصلی آمار تجاری، در مورد کارنامه تجارت خارجی در هشت ماه اول امسال منتشر کرد، تراز تجاری ایران در این مدت نه تنها مثبت نبوده بلکه منفی ۱.۶ میلیارد دلار نیز بوده است.
این موضوع البته با واکنش لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- نیز همراه شده است. وی در این باره گفته است که تجارت هشت ماهه ایران نشان می‌دهد صادرات ۲۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار و واردات ۲۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار است که در این تراز کشور مثبت نیست بلکه منفی یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار است.
به گفته این مسئول، تراز ماهیانه در دو ماه مهر و آبان (مقایسه ارزش واردات و ارزش صادرات صرفا در هر کدام از این دو ماه) مثبت بوده ولی تراز تجارت کشور در هشت ماه گذشته متاسفانه همچنان منفی است.