نفوذ خزنده آل‌سعود در عراق؛ ازعوامل انتحاری تا سرمایه‌گذاری


عربستان که طی ماه‌های جاری تحت فشار بحران‌های مالی قرار دارد و حتی در پرداخت دستمزد به کارکنان دولت، با مشکل مواجه است، خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و تجاری عراق بسیار علاقمند نشان می‌دهد و تلاش‌هایش در این خصوص را مضاعف کرده است.
اخیرا گزارش شده بود که ریاض در برخی مناطق جنوبی عراق، زمین‌های کشاورزی را از کشاورزان می‌خرد و کلا قصد دارد در بخش کشاورزی عراق سرمایه‌گذاری کند. این تصمیم وقتی عملیاتی شد؛ اعتراض مردم،گروه‌های سیاسی و سران عشایر این کشور را بر انگیخت. در آن زمان گمان می‌رفت که رژِیم آل‌سعود پا پس کشیده، اما طی روزهای گذشته خبرهای مشابه تازه‌ای از عراق مخابره شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری سعودی دوشنبه گذشته در رأس یک هیئت تجاری، به عراق سفر کرد. ریاض و بغداد بعد از ۲۵ سال قطع روابط، از دسامبر ۲۰۱۵، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند و با سفر «عادل الجبیر» وزیرخارجه وقت عربستان در بهمن 1396 به بغداد، روابط دو کشور بهبود یافت. اما سعودی‌ها در دوره «حیدر عبادی» و «عادل عبدالمهدی»، موفقیت قابل ملاحظه‌ای کسب نکردند و حتی «ثامر السبهان» اولین سفیر عربستان سعودی در عراق، به علت دخالت‌هایش در امور داخلی عراق، مجبور به ترک این کشور شد، تا اینکه «مصطفی کاظمی» به قدرت رسید. کاظمی دو ماه پس از روی کار آمدن، اقدام به تأسیس «شورای هماهنگی عراق و عربستان سعودی» به ریاست «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق، برای بهبود روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور کرد. پس از آن، دیدارهای دو جانبه و رایزنی‌ها برای تبادل اقتصادی به طور قابل توجهی افزایش یافت. این شورا تا کنون چهار جلسه و نشست برگزار کرده‌ که آخرین آن در ۲۱ آبان ماه میان «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع عربستان و نخست‌وزیر عراق به صورت مجازی برگزار شد که طی آن، طرفین بر سر یک سند ۹ بندی با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی، توافق کردند. اما، منابع داخلی عراق با حسن نیت به این تحرکات و اقدامات نگاه نمی‌کنند؛ پایگاه اینترنتی «مرآهًْ الجزیره» به نقل از این منابع نوشت، سعودی‌ها پس از یک دوره خرابکاری و اعزام عوامل انتحاری و ده‌ها هزار تروریست به عراق، اکنون مسیر اقتصادی را برای نفوذ در عراق و تغییر معادلات این کشور انتخاب کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت ریاض در عراق که تا کنون نیز به جایی نرسیده، سرمایه‌گذاری در ۵۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی عراق برای کشاورزی، دامداری و پرورش طیور است. این پروژه قرار بود در استان الانبار، نجف و المثنی پیاده شود، اما شرکت‌های سعودی به بهانه عدم تأمین منابع آبی این پروژه، از اجرای آن عقب‌نشینی کردند. عمدتا بیشتر وعده و وعیدهای اقتصادی دولت سعودی در عراق
تا کنون راه به جایی نبرده است. مردم عراق حقیقت وعده و وعیدهای دولت سعودی را بیش از هر چیزی در ماجرای ساخت یک ورزشگاه بزرگ می‌شناسند؛ در اسفند 1397 حیدر عبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از نیت سعودی‌ها برای ساخت ورزشگاه یک میلیارد دلاری در عراق خبر داد و اکنون پس از گذشت بیش از دو سال، هیچ اقدامی حتی در سطح مقدمات نیز صورت نگرفته است. یک منبع در وزارت ورزش و جوانان عراق به شبکه الجزیره گفته بود: «با سفارت ریاض و وزارت ورزش سعودی بارها تماس گرفتیم، اما چیزی عایدمان نشد. آنها مدام به ما می‌گویند که مکانی را مشخص کنید تا کار را شروع کنیم. مدت‌هاست که مکان مشخص شده است، اما اقدامی صورت نمی‌گیرد.» بسیاری از شرکت‌های سعودی برای سرمایه‌گذاری وسیع در عراق ابراز تمایل کرده‌اند و شرکت


« آرامکو» یکی از آنهاست که برای سرمایه‌گذاری در حوزه گاز، قصد ورود دارد. شرکت «سابیک» نیز مدعی تمایل برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی شده و شرکت «معادن» سعودی نیز اعلام کرده که آماده سرمایه‌گذاری در حوزه فسفات، سیمان و آلومینیوم است. شرکت «آکوابار» که در حوزه انرژی برق و انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، نیز خواستار حضور در بازار عراق شده است. همزمان، رایزنی‌هایی درخصوص انتقال مستقیم برق از عربستان به عراق یا ساخت نیروگاه‌های برق در خاک عراق صورت گرفته است، اما تا کنون تمامی اینها در حد وعده بوده و در عمل اتفاقی رخ نداده است.
منابع عراقی می‌گویند که عقب‌نشینی شرکت‌های کشاورزی سعودی از سرمایه‌گذاری 50 هزار هکتاری در جنوب عراق، راه را برای دیگر شرکت‌ها جهت در پیش گرفتن مسیر مشابه باز می‌کند. وعده‌هایی که داده می‌شود و پروژ‌هایی که به مرحله عمل نمی‌رسد و در این میان، آن‌چه برای سعودی‌ها مهم تلقی می‌شود، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی عراق است. اما، به نظر می‌رسد که هدف غایی سعودی‌ها در شرایط کنونی اقتصادی عراق، سوءاستفاده از نیازمندی‌های این کشور در حوزه انرژی و سرمایه‌گذاری با هدف ضربه زدن به ساختار اقتصادی عراق است. همراستا با این، عراق از غنی‌ترین کشورهای جهان در حوزه منابع زیرزمینی است و سعودی‌ها همانند شرکای غربی خود همواره به سهیم شدن در این ثروت خدادادی چشم داشته‌اند.
رسانه‌های سعودی از این روند با عنوان بازگرداندن عراق به «آغوش عربی» یاد می‌کنند که منظور همان محور غربی-عربی و سازش است. محوری که به دور آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌چرخد. خبرگزاری فارس دیروز همچنین گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، نامه‌ای را توسط وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری دولت ریاض، برای رئیس‌جمهور عراق ارسال کرد. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، دیروز در کاخ السلام بغداد، میزبان «ماجد القصبی» وزیر تجارت و بازرگانی عربستان، و هیئت همراه او بود.
تداوم اعتراضات در سلیمانیه
تظاهرات مردم علیه مقامات منطقه خود مختار کردستان عراق، در شهر سلیمانه برای سومین روز متوالی ادامه یافت و به درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی منجر شد.
به گزارش فارس، در تیر‌اندازی نیروهای وابسته به دولت اربیل، یک معترض 17 ساله کشته و حدود 10 نفر دیگر نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی، زخمی شدند.
معترضان همچنین ساختمان فرمانداری شهرک «سید صادق»
واقع در سلیمانیه و مقرهای دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کُرد را به آتش کشیدند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، از گلوله جنگی استفاده کردند.